Arkiv

Stjärnorps slottsruin

Land mellan arkitektur och restaurering
Stjärnorps slottsruin
Arkitektur, Kulturmiljö
Antikvarisk kompetens, Byggnadsvård & restaurering, Kultur, Restaurang, Restaurering
Uppdragsgivare: Privat
Byggnadsår: 2014-2022
Generalentreprenör: Miljöbyggarna Entreprenad i Linköping
Byggherre: Slottstornet AB
Byggnadsantikvarie och konservator: Tyréns Sverige AB
Fotograf: Felix Gerlach

Stjärnorps slottsruin är inte bara ett viktigt kulturarv utan också ett fint exempel på hur nutida arkitektur kan stärka och lyfta fram historiska byggnader. Projektet där Erik Wikerstål på Tengbom är ansvarig arkitekt har hyllats för sin känsliga balans mellan bevarande och förnyelse.

Stjärnorp slottsruin
2 helbild direkt under 1 Stjärnorps slottsruin

Sedan 1789 hade Stjärnorps slottsruin strax norr om Linköping stått oskyddad efter en förödande brand. Nu har det genomgått en omfattande restaurering och modernisering för att förhindra ytterligare förfall och för att säkra slottsruinen för framtiden. I dag är Stjärnorps slottsruin en viktig del av Östergötlands kulturmiljö och besöksnäring.

Prisad hantverksskicklighet

Stjärnorps slottsruin

Uppdraget med Stjärnorps slottsruin har fått stor uppmärksamhet och tilldelades 2023 Östergötlands Arkitekturpris. Motiveringen löd: ”… det utforskar gränslandet mellan restaurering och arkitektur och hur vi förhåller oss till vårt kulturarv”​. Och visst är det så, restaureringen har haft en enormt hög ambitionsnivå och hantverksmässig skicklighet där varje detalj har genomförts med stor omsorg och hänsyn till historien.

Stjärnorps slottsruin

Skyddande tak och elegant interiör

Stjärnorps slottsruin har försetts med ett diskret inpassat tak som skyddar de historiska murarna utan att påverka den yttre estetiken. Inuti ruinen möts besökaren av en elegant interiör där moderna material som trä, cortenstål och glas lyfter fram de ursprungliga byggnadsdelarna. Stjärnorps slottsruinDe stora fönsteröppningarna har fått individuellt utformade glaspartier som med imponerande precision anpassats till murarnas ojämna former. Mötet mellan historia och framtid blir ett påtagligt men subtilt samspel. Som den nyligen tillförda spiraltrappan i tornet och de genomtänkta detaljerna i cortenstål.

— Vi ville forma något som både känns samtida och samtidigt rotat i ruinens historia. Målet var att mötet mellan gammalt och nytt ska förstärka varandra, och jag är väldigt nöjd med resultatet, berättar Wikerstål.

Stjärnorps slottsruin Stjärnorps slottsruin Stjärnorps slottsruin

God arkitektur gör kulturarv tillgängligt för fler

Restaureringen av Stjärnorps slottsruin är också ett exempel på hur god arkitektur kan öppna upp kulturhistoriska platser för fler människor. Genom varsamma ingrepp har ruinen fått en ny funktion som utflyktsmål. Redan nu lockar den fler nyfikna människor till området som får en inblick i hur hållbar restaurering kan fungera i praktiken.

— Vi hoppas att Stjärnorps slottsruin kan bli en plats där människor kan mötas och uppleva både det förflutna och nutiden på ett unikt sätt. Genom att säkra ruinen för framtiden ger vi också förutsättningar för framtida generationer att ta del av vårt gemensamma och viktiga kulturarv, avslutar Wikerstål.

Stjärnorps slottsruin

Kontaktperson

Erik Wikerstål

Uppdragsansvarig arkitekt
+46 42 19 48 56

Vindar blev bostäder i Kvarteret Generalen

I byggnad signerad Ivar Tengbom
Arkitektur, Kulturmiljö
Bostäder, Byggnadsvård & restaurering, Ombyggnad, Tillgänglighet
Uppdragsgivare: Bostadsbolaget
Plats: Göteborg
År: 2019- pågår

Göteborg växer och behovet av bostäder ökar. Det här kan såklart råda bot på genom en mängd olika initiativ. En (hållbar) lösning är att omvandla befintliga byggnader. Som med Kvarteret Generalen i Göteborg där vindarna blir 24 nya lägenheter.

2019 fick det kommunala Bostadsbolaget i Göteborg tips via sin personal om outnyttjade utrymmen i en av deras fastigheter. I Haga fanns det utrymme på vinden. Sedan dess har tolv vindslägenheter byggts på Södra Allégatan och tolv till är på gång.

Kvarteret Generalen
Originalritning av Ivar Tengbom.

– Vindsutrymmet som personalen tipsade om i Haga hade uppåt sex, sju meter i tak. En utredning visade att det både gick att bygga sammanlagt 24 lägenheter här, och att få till nya vindsförråd, berättar Per Orshammar som är projektansvarig på Bostadsbolaget.

Varje lägenhet är unik i sin utformning och skiljer lite i storlek. Samtliga består av ett rum med kök i öppen planlösning och är mellan 31 och 35 kvadratmeter stora. Under 2024 startar bygget av resterande tolv lägenheter på andra sidan gården och planen är att de ska komma ut för uthyrning under 2025–2026.

Vi har fått vara kreativa men samtidigt fått visa stor respekt för de kulturhistoriska värdena

Kvarteret Generalen: med arkitektrötter

Haga är en av de äldsta stadsdelarna i Göteborg med kullerstensgator, små torg och äldre byggnader. Här vill många bo, men att bygga nytt i Haga är näst intill omöjligt. Lösningen blir istället att bygga i redan befintliga hus. Kvarteret Generalen ligger just i Haga och har en historia som går tillbaka till 1866 när det byggdes som ett barnsjukhus. Arkitekten var Frans Jacob Heilborn. År 1910 byggde man sedan fyra nya stenhus om fyra till sex våningar, ritade av (ingen mindre än) arkitekterna Ivar Tengbom och Ernst Torulf. Idag är Haga ett område som turister gärna besöker, där ett rikt kulturliv med caféer och restauranger samsas med de som bor i området.

Vindslägenheter i två etapper

De första tolv lägenheterna är nu färdigställda som en del av den första etappen av ombyggnaden av vindsutrymmena i kvarteret Generalen. Nu är det dags för nästa etapp, där ytterligare tolv lägenheter och nya vindsförråd är planerade.

— Det som gör det här projektet särskilt intressant är utmaningen att bevara och förbättra den ursprungliga arkitekturen samtidigt som vi skapar moderna bostäder, säger Helena Elisson, arkitekt på Tengbom. Vi har tagit oss an projektet genom en väldigt lösningsorienterad process. Vi har fått vara kreativa men samtidigt har vi också fått visa stor respekt för de kulturhistoriska värdena.

Genom att bevara Ivar Tengboms ursprungliga arkitektoniska vision har vi skapat nya rumsligheter utan att äventyra det historiska arvet. Det har krävt noggrannhet i både materialval och gestaltning. I en första fas av projektet utfördes en förstudie och sedan ett bygglov.

Kvarteret Generalen

Vända och vrida för smarta och miljösnälla lösningar

Genom att använda befintligt bestånd minskar vi miljöpåverkan samtidigt som värdefulla rum för fler göteborgare blir verklighet. Helena betonar att samarbetet med kunden, Bostadsbolaget, varit avgörande för att hitta lösningar inom den komplexa strukturen i byggnaden. Som med till exempel ventilation och murstockar.

— Tillsammans har vi utforskat många olika lösningar och alternativ. I vissa lägenheter har vi ritat takfönster, i andra kupor, säger Helena. En annan lösning var att bygga ett installationsgolv som underlättade dragningen av VVS. Den vita inredningen och de vitlaserade golven ökar också dagsljusfaktorn och ger en modern känsla.

Att omvandla är framtiden

Projektet i Kvarteret Generalen visar hur man kan bevara och omvandla historiska byggnader samtidigt som vi får fram fler bostäder. Genom att skapa 24 nya bostäder inom befintligt bestånd visar projektet att det är möjligt att möta bostadsbristen på ett hållbart sätt.

— Även om 24 lägenheter inte kommer att lösa bostadsbristen i Göteborg är det ett gott exempel på hur vi kan tänka nytt under rådande omständigheter, säger Helena. Det har krävt teknisk expertis och kunskap, men också stor respekt för det kulturhistoriska arvet.

Kvarteret Generalen

Kontaktperson

Kajsa Crona

Kontorschef Göteborg
+46 727 07 79 73

Klosterhuset – Vreta Kloster

En utställning i sig
Arkitektur, Kulturmiljö
Byggnadsvård & restaurering, Heliga platser, Kultur, Restaurering, Tillgänglighet
Uppdragsgivare:
Plats: Linköping
Uppdragsår: Invigdes 2019
Byggnadsår: Klosterhuset 1200-talet, Kyrkstallet 1800-talet, förråd 2019
Samarbete för utformning av utställning: Arkeolog Göran Tagesson
Nominering och utmärkelser: Nominerad till Helgopriset 2023

Vissa byggnader har förmånen att få ett långt och spännande liv. Somliga behöver nya funktioner och byter innehåll ett flertal gånger under denna livstid. När vi utvecklade Vreta Kloster ville vi skapa ett lika levande som självklart besöksmål och öppna upp Klosterhuset för alla.

dji 0245 scaled Klosterhuset - Vreta Kloster
Foto: Tengbom

Vid infarten till Bergs slussar utanför Linköping hittar du Sveriges första kloster, grundat som ett benediktinskt nunnekloster. Idag återstår en klosterruin och Vreta klosterkyrka. Men här finns också Klosterhuset som förr agerade spannmålsmagasin åt nunnorna. Området Vreta kloster är ett poppis besöksmål – både för kyrklig aktivitet och för kulturturismen.

dji 0224 scaled Klosterhuset - Vreta Kloster
Foto: Tengbom

— Det viktiga för sådana här byggnader är att de får vara i tjänst, och ha ett meningsfullt innehåll. Då är möjligheterna stora att någon vårdar och utvecklar dem under lång tid, säger Magnus Almung, uppdragsansvarig arkitekt på Tengbom.

Klosterpionjär i Sverige

— Väl på plats fångas du först upp av klosterkyrkan och ruinen, vilket är naturligt med tanke på kyrkans storhet i sin omgivning, berättar Magnus. Bakom de stora träden skymtar Klosterhuset.

9466 006 Klosterhuset - Vreta Kloster
Foto: Åke E:son Lindman

En markplanering kring byggnaden fanns inte tidigare. När besökaren till slut hittade fram till Klosterhuset var portarna stängda och de vackra rummen och valven förblev obesökta.

— Målet med renoveringen var att utveckla besöksdestinationen Vreta kloster med intressanta utställningar. Skapa nyfikenhet för byggnaderna på platsen, arkeologin och historien, för att sedan kunna avsluta med ett kafébesök, förklarar Magnus.

dji 0232 scaled Klosterhuset - Vreta Kloster
Foto: Tengbom

Nu skymtar klosterhuset

I förslaget för utvecklingen av området till ett levande besöksmål börjar resan vid Klosterhuset. Några av träden framför byggnaden är nu beskurna så att trädkronorna är höjda, vilket ger besökaren visuell kontakt med Klosterhuset från grusytan mellan kyrkan och Klosterhuset. I förlängningen av Kung Inges rådsal ligger stenmurar – fragment av fähus som idag utgörs av gräsbeklädda ytor.

Härifrån, via en böljande slinga mellan träden, kan du promenera fram till Klosterhuset längs med långsidan av huset. Slingan av grus med en slityta av stenmjöl, mynnar ut genom en ny håltagning i muren, mittemot kyrkans entré. Vid södra gaveln på Klosterhuset ligger en grusad gårdsyta mot stenmurarna.

9472 084 Klosterhuset - Vreta Kloster
Foto: Åke E:son Lindman

Återbrukat med Curman

Klosterhusets ursprung från 1200-talet var i gott skick vid renoveringen. En del mindre sprickor i murverk åtgärdades och taket är nyligen omlagt med kyrkspån. För att byggnaden ska kunna användas som samlingslokal året om kompletterade vi de befintliga portöppningarna. De fyra träportarna på den östra långsidan är ett minne från Sigurd Curmans restaurering i början av 1900-talet. Öppningarna är troligen ursprungliga.

— Vi behövde komplettera portöppningarna med glasade dörrar för att få ett bättre klimat, berättar Magnus. Karm och dörrblad är utförda av smäckra stålprofiler som glasats.

Utmaningen i gestaltningen av de nya glasade dörrarna var att skapa förutsättningar för ett bra klimat utan att förstöra träportarna från Curmans restaurering. Men på samma gång behålla det suggestiva, indirekta ljuset inifrån. Något som måste upplevas på plats.

9472 042 Klosterhuset - Vreta Kloster
Foto: Åke E:son Lindman

Snälla lösningar för bättre tillgänglighet

Eftersom den utvändiga mark- och golvnivån var i nästan samma höjd fick man i den södra porten demontera tröskelstenen för bättre tillgänglighet. En reversibel lösning, skonsam mot byggnaden. Dörrbladets slagdörrsautomatik sänktes ned i golvet. Den södra salen är tänkt som ett flexibelt rum för kör, föreläsningar, konfirmationsundervisning, kafé och utställningar. Utmed långsidorna monterade vi ett diskret vajersystem för utställning och belysning.

— Golv, väggar och tak har en materialitet och patina som man vill bevara. Därför var det viktigt hur vi kompletterade byggnaden med installationer för värme, el och belysning, säger Magnus.

Värme och el i sand

De stora och tjocka kalkstensplattorna i salarna låg löst i sand. Genom att lyfta dem kunde man dra ledningar för värme och el i sanden. Plattorna lades sen tillbaka utan stora ingrepp. I norra salen blev golvet justerat för att ligga bättre i våg. I södra salen var golvet mer ojämnt och man fick lägga ett nytt golv av kalksten ovanpå. Den norra salen som i dag inrymmer stenmuseet fick behålla sin museumfunktion men nu med bättre utställningsmontrar och skyltning, samt belysning.

— Tanken var att Klosterhuset skulle vara öppet för besökare på dagtid. Men för att inte besökare ska gå miste om salarnas prakt övrig tid av dygnet är rummen suggestivt belysta så att man ser det genom de glasade portarna, berättar Magnus.

9472 072 Klosterhuset - Vreta Kloster
Foto: Åke E:son Lindman

Kika in utifrån

I stenmuseet byggde vi ett invändigt burspråk i glas som gör det möjligt att komma in i salen och se rumsligheten, även när byggnaden är stängd. I det gamla faluröda stallet finns i dag besökstoaletter, beredningskök med förråd och också personalutrymmen. Genom lucka sker kaffeförsäljningen ut mot Klosterträdgården.

9472 019 Klosterhuset - Vreta Kloster
Foto: Åke E:son Lindman

Arbetet med Klosterhuset krävde också ett förråd för kyrkogårdsförvaltningen. Det fick bo vid den södra besöksparkeringen och bildar ett kluster ihop med Hushållningssällskapets befintliga ekonomibyggnader från 1800-talet. Förrådsbyggnaden är utformad som en traditionell lantbruksbyggnad med stomme av trä och en liggande limträpanel med omsorgsfullt gestaltade detaljer i fasad, knut och taksprång. Hela byggnaden är målad i Falu rödfärg som kommunicerar med omkringliggande byggnader. Klosterhuset blev invigt våren 2019.

Kontaktperson

Magnus Almung

Ansvarig arkitekt
+46 31 708 38 01

Campus Tensta

Kulturhistorisk byggnad ser nytt ljus
Arkitektur, Kulturmiljö
Byggnadsvård & restaurering, Ombyggnad
Uppdragsgivare:
Plats: Tensta, Stockholm
Uppdragsår: Pågående
BTA: 15000
Samarbetspartner: Byggprojekt, Seveko, Reichmann antikvarier, Projektel

Den tidigare gymnasiebyggnaden i Tensta, blåklassad med synnerligen högt kulturvärde, står inför återinvigning för att bli Campus Tensta i regi av Hemsö. Byggnaden representerar en blandning av senmodernism och brutalism med influenser från asiatisk arkitektur. Tengbom har varit ansvariga arkitekter inför den varsamma renoveringen som tar stor hänsyn till byggnadens originalidentitet.

År 1984 invigdes den Gösta Uddén-ritade gymnasieskolan i Tensta. Några ser skolan som ”den sista riktigt påkostade skolan i Sverige”. Andra menar att den bör klassas som byggnadsminne. Sedan 2018 har skolan ekat tom och rivningsryktena har skapat oro bland såväl arkitekturkännare som allmänhet. Men det är tvärt emot visionen som Hemsö har: skolan ska varsamt renoveras och byggnadens arkitektoniska originalidentitet bevaras.

Att släppa egot

— Som arkitekt vill man gärna sätta sin prägel på sina projekt. Men när det handlar om bevarande av kulturbyggnader får man släppa sitt ego till förmån för byggnadens ursprung, säger Josefin Larsson, arkitekt och affärsutvecklare på Tengbom inom byggnadsvård, kulturhistoria och omvandling av befintliga byggnader.

Campus Tensta
Snart ett Campus Tensta. Foto: Tengbom

Kulturhistoriskt detektivarbete

Tengbom har varit ansvariga arkitekter inför den omfattande renoveringen som ska återställa skolan till originalskick. Utmaningen i renoveringen av en blåklassad byggnad med synnerligen högt kulturmiljöhistoriskt värde är att uppfylla de moderna kraven som rör bland annat tillgänglighet, ljudnivåer och brandskydd.

I förarbetet till renoveringen har Tengbom samarbetat med Reichmann antikvarier. I arbetet har man kartlagt och dokumenterat de kulturhistoriska projektförutsättningarna. Antikvarien är sakkunnig i kulturvärden enligt plan- och bygglagen (PBL) och ansvarig för att projektet uppfyller kraven vid ändringar av kulturhistoriskt värdefulla byggnader.

Allrum Tensta gymnasium
Fotograf: Bo Eriksson

— Det blir alltid bäst i ett sådant här projekt när man får samarbeta med antikvarier från start. Och just det har vi kunnat göra här, säger Josefin. Här fick vi möjlighet att tillsammans se över alla detaljer, såsom vilka materialval man ursprungligen gjorde, vilka kulörer man använde – och i vilken kontext.

Reichmann antikvarier har gjort en antikvarisk förundersökning av fastigheten som satte ramarna för projekteringen. Därefter har man gjort en konsekvensanalys på underlag av projekteringshandlingarna.

Originalritning Tensta gymnasium
Ritning: Uddén arkitektkontor

Mönstergjuten betong och asiatiska pagoder

Anläggningen som Gösta Uddén fick i uppdrag att skapa innefattade både skolan, samlingslokalerna Tensta Träff med bibliotek och senare ett medborgarkontor, samt en idrotts- och simhall. De tre byggnaderna formar tillsammans en triangel. Fasaderna består i huvudsak av gedigna material som rött tegel, mönstergjuten och obehandlad betong, samt limträ och svartmålat stål. I hjärtat av skolan stoltserar en vacker vinterträdgård som tar in ljuset ovanifrån. Med element som loftgångar och diagonalt utskjutande betongtrappor blandat med asiatiska inslag som kraftigt svängda takfall och pagoder är gymnasiebyggnaden och Tensta Träff blåklassade enligt Stockholms stad och Stadsmuseets klassificering. Det betyder att de anses vara en del av det gemensamma kulturarvet i Sverige. Man har värderat att ”bebyggelsen bedöms ha synnerligen höga kulturhistoriska värden” och därmed fått den högsta klassificeringen. Som jämförelse är alla byggnader i Gamla stan i Stockholm blåklassade.

— För Campus Tensta gäller ett förvanskningsförbud enligt plan- och bygglagen. Det innebär att man inte får göra förändringar av egenskaper som utgör kulturvärden i byggnaden, förklarar Josefin.

Men trots blåklassning och förvanskningsförbud behöver en ny skolbyggnad bli anpassad till rådande standarder och krav.

ark iden tengbom Campus Tensta ark ide 2 tengbom Campus Tensta

Tillägg som smälter in

— De olika rumsmiljöerna har kartlagts enligt den antikvariska bedömningen och de mest bevarandevärda har märkts ut som ”Rum av särskild karaktär”, fortsätter Josefin. I de här rummen bör man genomföra minimal förändring och återställningen sker strikt utifrån originalutförandet. Rummen utan särskild karaktär, som till exempel klassrum och toaletter, blir renoverade enligt moderna behov och krav, och utifrån grundtanken med huset.

Klassrummen i Campus Tensta blir anpassade utifrån grundläggande krav gällande akustik, belysning och tillgänglighet. Till exempel byter man ut samtliga undertak. Samtliga toaletter får nytt klinker, nya handfat och toaletter. Men i andra rumsliga miljöer som bland annat korridorer och vinterträdgården, som är av ”särskild karaktär”, blir allt återställt till ursprungliga material.

— Principen för husets renovering är varsam transformation. Det vill säga, vi tar vår utgångspunkt i byggnadens logik, säger Josefin. Tillägg ska smälta in, i stället för att bryta av, och så mycket material som möjligt återanvänds. Tekniska system som läggs till kommer i möjligaste mån att döljas. Vi strävar mot att använda det som finns och hålla tilläggen enkla med minimal förbrukning av material för att få en maximalt funktionell byggnad.

Campus Tensta enligt ursprungsvisionen

År 2021 förvärvade Hemsö gymnasiebyggnaden och Tensta Träff. Visionen är att skapa Campus Tensta – en plats där utbildning och kultur delar tak. Hemsös ambition är att gymnasium, vuxenutbildning och även högskoleutbildning ska samlas i lokalerna, tillsammans med verksamheter för kultur, innovation och entreprenörskap.

— Vi ser verkligen fram emot att återigen fylla de här vackra byggnaderna med liv och rörelse så att både lokalboende och hela Stockholm upplever en förbättrad miljö och att vårt Campus Tensta bidrar till både utbildning, kultur och kreativitet, säger Johan Einarsson, projektutvecklare på Hemsö.

Redan till höstterminen 2024 välkomnar man den första pusselbiten till Campus Tensta i form av Järva Gymnasium, ett stiftelsebaserat nystartat gymnasium med högskoleförberedande program från start.

Historia

Gymnasiereformen som genomfördes på 70-talet förespråkade ”den samordnade skolan”. Här ville man samla utbildning, idrott och kultur på ett ställe. Målet var att skapa demokratiska skolmiljöer - öppna och tillgängliga för alla. Byggnaderna innehöll både gymnasieskolan, samlingslokaler i Tensta Träff med bibliotek och senare ett medborgarkontor, samt en idrotts- och simhall (ritad av Uddén och Wåhlström arkitektkontor). Gymnasiet ersatte Norra Latins gymnasium när det stängde 1982. Skolgården ligger i slutet av Tenstastråket som går genom centrum. Skolgården ritades av landskapsarkitekten Gunnar Martinsson som lät plantera 300 silverpilar på området. Byggnaden har även tilldelats Kasper Salin-priset.

Kontaktperson

Josefin Larsson

Uppdragsansvarig arkitekt
+46 72 183 02 34

Campus Vasastan

En byggnad - flera liv
Campus Vasastan
Arkitektur
Byggnadsvård & restaurering, Utbildning
Uppdragsgivare: Hemsö Fastighets AB
Plats: Vasastan, Stockholm
Uppdragsår: 2019-2022
Yta: Ca 11 000 m²
Fotograf: Felix Gerlach

Med ROT-prisnominerade Campus Vasastan på Karlbergsvägen 77 i Stockholm omvandlade vi en rivningshotad charkuterifabrik till ett modernt och livfullt skolcampus med tre gymnasieskolor i en och samma byggnad.

Året var någonstans mellan 1954 och 1971 när byggnaden uppfördes. Då: en charkuterifabrik. Senare: kontor. I dag: en innerstadens gymnasieskola för 1 800 elever och en pusselbit i Stockholms läns behov av 15 000 nya gymnasieplatser fram till år 2027. Ett modigt Hemsö förvärvade år 2019 Kadetten 29 som i dag drivs av skolkoncernen AcadeMedia.

05889 1 Campus Vasastan
Från charkuteri till kontor till tre gymnasieskolor i en.

– Först fanns ingen hyresgäst. Med vår breda erfarenhet i ryggen och expertis inom gymnasieskolor tog vi tillsammans med Hemsö fram en detaljplan, ett koncept och en idé för en attraktiv skola som de kunde visa för potentiella hyresgäster. Nästan som ett varumärkesarbete, säger Karolina Lorentzi, arkitekt med lång erfarenhet av utbildningsmiljöer på Tengbom.

05945 1 Campus VasastanStockholms framtid = minskad klimatpåverkan

Att transformera en stor byggnad och ge den ny mening kräver mycket av många. I projektet löper omsorgen om miljön genom återbruk, återvinning och höga energimål för att bidra till minskad klimatpåverkan. Men den största miljövinsten är såklart den sänkta koldioxidpåverkan en utebliven rivningen resulterar i. Växthuset på gården är byggt av återbrukat material liksom stommen i byggnaden.

– Att återanvända det redan byggda och samtidigt skapa bra miljöer är inte bara hållbarhet på riktigt. Det är också tidseffektivt och ett otroligt spännande arbete, berättar Karolina.

Många tekniska utmaningar

I återbruksprojekt av skalan Campus Vasastan avlöser tekniska utmaningar varandra. Djupet i byggnaden utmanade arbetet med dagsljuset medan de låga takhöjderna på flera ställen krävde både omfattande tekniska installationer och utrymme. En annan teknisk utmaning blev att säkra lösningar för nödutgångar och utrymningsvägar i ett hus där många människor befinner sig. Tillbyggda zoner hjälpte oss att tillgänglighetsanpassa.

Lite som en arkeologisk utgrävning

Att riva i en äldre byggnad som genomgått flera uppdateringar är lite som en arkeologisk utgrävning. Problemen dyker upp efter vägens gång och snabbt måste man hitta konstruktionsmässiga och nytänkande lösningar.

05900 1 Campus Vasastan
Campus Vasastan har en yta om runt 12 000 kvadratmeter fördelade på sju våningar. Att få ihop logistiken, flödena, akustiken, ljuset, strukturen – det är en detaljrikt pussel att lägga.

– Som när vi skulle riva stomrent och insåg att stommen var i väldigt dåligt skick. En pelare hade gått av och bygget fick stanna upp. Pelaren hängde som på en tråd och vi fick kalla in en konstruktör. Alla ritningar fanns inte kvar från tidigare ombyggnationer, så mycket av stålet var påverkat. Här gjorde Novogruppen ett fantastiskt arbete som totalentreprenör, berättar Charles Davis, uppdragsansvarig arkitekt.

Effektiva flöden och struktur ner i detalj

Vad avgör om en skola blir välfungerande? Jo, bland annat hur man hanterar och planerar kring omfattande ytor, akustik, det sociala, stora flöden och logistik, tillgänglighet, luft, dagsljus, brand- och säkerhet. Campus Vasastan har en yta om cirka 12 000 kvadratmeter fördelade på sju våningar, ovan mark samt souterräng- och källarplan. 53 klassrum och tre idrottsrum.

– För mig kom tvisten när vi insåg att vi kunde riva hela taket i garaget och därmed ge ljusgården ytterligare en våning. Då visste jag att det här kommer funka. Det är kärnan i transformationen – då kunde vi hitta flödena, sammanhanget och det sociala, fortsätter Karolina.

05935 1 Campus Vasastan
En naturlig samlingspunkt som fungerar för många ändamål. Presentationer, event, studier eller bara häng.

Den befintliga garageentrén är i dag huvudentré och leder in till campushjärtat – den välkomnande ljusgården. Samlingsplatsen som ger överblick in till de lägre våningarna täcker de fyra nedre våningarna, från plan -1 upp till plan 2. På gatuplan finns reception, kafé, bibliotek, elevhälsa och öppna ytor. Från ljusgården nås även matsal, storkök, återvinnings- och miljörum, idrottshall och omklädningsrum på plan -1.

05893 1 Campus Vasastan
Bygget startade 2021 och skolan välkomnande sina första elever höstterminen 2022.

De övre planen inrymmer koncentrerade och ljusa klassrum, studiemiljöer, administration, lärarrum, gemensamma ytor och flexibla ämnessalar. De öppna ytorna kan delas in i zoner och möbleras för att skapa rum i rummen.

På utomhusgården om runt 1 000 kvadratmeter på plan 3 stoltserar ett växthus. Ett pedagogiskt rum och ett komplement för laborativt arbete, samlingar eller bara en grönskande pausyta.

Hur lyckades vi?

– Med Campus Vasastan lyckades vi hela vägen tack vare ett öppet och framåtdrivande samarbete mellan alla inblandade aktörer, högt i tak och en tydlig gemensam målbild, säger Karolina. Från Tengbom hade vi kompetensen i tidigt skede och kunde vara på plats under hela projektets gång.

Kontaktperson

Lina Swanberg

Studiochef Utbildning & Kulturmiljöer
+46 8 412 53 36

Kroatorpet i Huskvarna

Uppdaterad kaffepärla
Inredning
Byggnadsvård & restaurering, Restaurang
Uppdragsgivare:
Uppdragsår: 2020-2021
Priser: Diplom för god byggnadsvård Jönköpings stadsbyggnadspris
Byggherre och samarbetspartners: Huskvarna Hembygdsförening & Pålssons Bygg
Fotograf: Jansin & Hammarling

Halvvägs på E4:an mellan Stockholm och Malmö hittar du klassiska fikastoppet Kroatorpet i Huskvarna. Med anor från 1700-talet och i en modig satsning av Huskvarna hembygdsförening uppdaterade vi byggnaden med en ny restaurangdel, förbättrad arbetsmiljö för personalen och flöde för gästerna.

Kroatorpet i Huskvarna Kroatorpet i Huskvarna

Kroatorpet i Huskvarna är ursprungligen från 1700-talet. I samband med motorvägsbygget på 1960-talet fick det flytta några hundra meter från sin tidigare plats och blev då kaffestuga för passerande resenärer och lokala Huskvarnabor. Numera hyser det Landhs konditori som bjuder såväl bilburna och busslaster som Huskvarnabor på mat och fika.

– Det var dags för en uppgradering, berättar Anna Larsson som arbetar som arkitekt på Tengbom i Jönköping. Samtidigt som vi har varit noga med att behålla de ursprungliga byggnaderna så har vi förbättrat arbetsmiljön för personalen och flödet för gästerna. Dessutom fungerar tillbyggnaden med de nya glasväggarna både som en barriär mot motorvägen och en öppning mot det vackraste Huskvarna har, utsikten över Vättern.

kroatorpet 25 Kroatorpet i Huskvarna

Nya matsalen bjuder på utsikt – fri från motorvägsbuller

Eftersom man velat bevara de två äldre huvudbyggnaderna så har den största förändringen skett mellan dem. Här finns nu en helt ny restaurangdel med en transparent matsal som tar vara på utsikten och skyddar mot buller. Även kafégästerna utomhus blir avskärmade från motorvägsbullret av den nya sektionen, vilket har gjort det möjligt att arrangera fler evenemang under den varma årstiden.

Kroatorpet i Huskvarna

– Vi har arbetat med trä inomhus för att behålla den ombonade och varma miljön med vitlaserade träribbor, paneler och limträbalkar, säger Håkan Albeman, arkitekt på Tengbom i Jönköping. Även ytterfasaderna på de äldre husen är synliga som innerväggar. Och trots de stora glaspartierna har vi även kunnat skapa god ljudmiljö.

Lokala samarbeten

Flera lokala företag har varit delaktiga i förändringen. Bland annat kommer möblerna från Karl Andersson och söners möbelfabrik, som ligger bara några minuters promenad från Kroatorpet.

– Den nya matsalsbyggnaden har skapat en miljö som ger en helt annan ekonomi åt verksamheten, säger Anna. Det var en modig satsning av hembygdsföreningen och nu kan vi locka många fler besökare hit. Många är passerande resenärer men vi har också lyckats förbättra en viktig mötesplats för oss Huskvarnabor.

Kroatorpet i Huskvarna prisat för byggnadsvård

Utformningen av den nya delen går hand i hand med de äldre byggnaderna. Visserligen är det en tydligt modern tillbyggnad men sadeltaket och den klassiska småländska träkonstruktionen med sina fina proportioner lyfter fram de äldre byggnaderna och smälter in i den rika kulturmiljön.

Ombyggnaden av Kroatorpet blev 2022 belönad med Jönköpings stadsbyggnadspris i kategorin ”God byggnadsvård”.

Kroatorpet i Huskvarna
Kroatorpet i Huskvarna
Kroatorpet i Huskvarna är faktiskt ett måste.

Kontaktperson

Matt Patterson

Kontorschef Jönköping
+46 36 440 90 81

Vendelsömalmsskolan Hus A

Från sextiotalet i ny kostym
Arkitektur, Kulturmiljö
Byggnadsvård & restaurering, Ombyggnad, Tillgänglighet, Utbildning
Uppdragsgivare:
Plats: Haninge kommun
Uppdragsår: 2017-2021
BTA: 8 000 m²
Fotograf: Felix Gerlach

I en tidstypiskt sparsmakad gestaltning i betong och trä öppnade Vendelsömalmsskolan i Haninge 1966. Under flaggen ”Bevara och återbruka så långt det går” är nu skolan uppdaterad för att möta samtidens krav och behov. 

Den ursprungliga gestaltningen av Vendelsömalmsskolan bestod av en robust byggnad med ett fåtal genomgående och oömma material. Som obehandlad betong och furu, brun linoleum och terrazzo. En mönjeröd accentkulör bröt av och återkom på fönster och trädörrar. Därefter har flera ombyggnader och teknikinstallationer ägt rum.

Vendelsömalmsskolan Hus A
Den 110 meter långa centralhallen tillsammans med trappsystemet håller ihop byggnaden.
Vendelsömalmsskolan Hus A
Både huvudentrén och två skolgårdsentréer är tillgänglighetsanpassade och entrépartier utbytta.

Tillbaka till ursprunglig kvalitet

Vendelsömalmsskolan rymmer 600 elever i årskurs F–9. 2018 stod skolan inför en omfattande och nödvändig renovering med byte av ventilation och el. Tengbom fick uppdraget att renovera och uppgradera huvudbyggnaden och modernisera planlösningen utifrån tillgänglighet och funktion.

– Vi ville behålla kvaliteten i ursprungsgestaltningen med platsgjuten betong i tre halvnivåer, berättar Tove. Den 110 meter långa centralhallen med det vackra trappsystemet håller ihop allt. Samtidigt ville vi hitta tillbaka till de gamla kvaliteterna med naturmaterial och återskapa dem i samspel med nutiden.

Ökad trygghet med ny planlösning

När vi verksamhetsanpassade lokalerna fick receptionen och rektorsexpedition flytta närmre huvudingången. För att öka tryggheten hos eleverna bytte också uppehållsrummet plats. Specialundervisningen, elevhälsan, biblioteket och lärarnas arbetsrum blev centralt placerade i byggnaden.

– Vendelsömalmsskolan är inte K-märkt. Däremot tog vi tidigt med en av våra restaureringsarkitekter för att dokumentera och analysera byggnaden, säger Tove. Utredningen ligger till grund för många beslut.

Samtidigt släppte vi in nytt ljus

Fasaderna har fått energieffektiva fönster med överljus likt originalfönstren, solavskärmning och naturfärgade fasadpaneler. Huvudentrén och två skolgårdsentréer är tillgänglighetsanpassade och entrépartier utbytta. Invändigt är alla installationer uppdaterade och i källarplanet finns nu ett fläktrum. Via den nya hissen tar du dig i dag ända ner till källarplanet.

För att få in ljus, skapa tillgänglighet och trygghet är de nya dörrarna glasade. Åter är alla dörrar orangea, som originalkulören. En totalrenovering av ytskikt resulterade i nya golv, undertak, akustiska lösningar och ommålning. Idag finns även sophus och lastgård.

04746 felixgerlach klar Vendelsömalmsskolan Hus A
Bord och bänkar har en öppen utformning som varken cementerar roller eller bestämmer vem som ska sitta var.
Vendelsömalmsskolan
I dag har fasaderna fått energieffektiva fönster med överljus som påminner om originalfönstren, solavskärmning och naturfärgade fasadpaneler.

Historiska väggar gav nytt liv

– Målet var att tvätta och restaurera betongen i Centralhallen, säger Tove. De gamla målningarna som gjorts av elever med plastfärg på nittiotalet valde vi att ta bort. Tyvärr blev det svårt att genomföra så omfattande restaurering av betongen. Istället målades den i en betongliknande kulör med den bevarade, grova brädstrukturen i botten. Gamla skador och historia på väggar kan vara väldigt vackert och ge liv.

Innertaket i den stora centralhallen är i obehandlat trä som tar rummet tillbaka till den tidigare gestaltningsidén. Även den kombinerade aulan och matsalen har nu klädda väggar i obehandlad träpanel med akustisk funktion.

Vendelsömalmsskolan Hus A
Ett rum för ro.

Byggnaden lugnar ljudet – inte barnen

I de öppna elevytorna är det ursprungliga temat med trämöbler uppdaterat med moderna och inbjudande sittmöbler och bord. Ett anpassningsbart modulsystem som enkelt går att förändra.

– Utformningen av borden och bänkarna ger eleverna ett öppet system som inte cementerar roller eller bestämmer vem som alltid ska sitta var. Platsen kan anpassas efter situation och behov, säger Tove. Skolan ska välkomna alla.

Kontaktperson

Lina Swanberg

Studiochef
+46 8 412 53 36

Bergianska trädgården

Ett klorofyllfullt uppdrag
Kulturmiljö, Landskap
Byggnadsvård & restaurering, Kultur, Park, lek & offentliga platser
Uppdragsgivare:
Uppdragsår: 2019 - pågående
BTA: 60 hektar
Uppdragstyp: Generalkonsultuppdrag
Byggherre och samarbetspartners: Statens Fastighetsverk
Fotograf: Felix Gerlach

Ett museum för växter. Så kan man beskriva Bergianska trädgården i Stockholm där Katarina Enekvist på Tengbom är husarkitekt på uppdrag av Statens fastighetsverk. Här kan du hälsa på jättenäckrosen Victoria och även lära dig om allt från nordiska till tropiska växter och samtidigt vila ögonen från asfalten en stund.

Bergianska trädgården
Den italienska terrassen ger plats åt medelhavsflora.
08856 Bergianska trädgården
Vy över Brunnsviken från italienska terrassen, en av trädgårdens viktigaste utsiktspunkter.

Vetenskap, botanik och avkoppling. Vid Brunnsvikens strand i Stockholm ligger natursköna Bergianska trädgården. Här finns växter från hela världen: frukt- och bärträdgårdar och växtsystematiska kvarter, som visar växternas släktskap.

Husarkitekt som tar vara på värdefulla miljöer

Katarina Enekvist, restaureringsarkitekt på Tengbom, har varit husarkitekt för Bergianska trädgården sedan 2019. Katarina har mångårig erfarenhet av att leda komplexa uppdrag i kulturhistoriskt värdefulla miljöer men som husarkitekt räcker det inte att vara skicklig på gestaltning och ha ett stort kulturhistoriskt kunnande. Det är också viktigt att balansera den historiska miljön med nutidens krav.

Bergianska trädgården
Sedan år 1900 har Victoriahuset välvt sin glaskupol över en fantasieggande tropikvärld.
09967 Bergianska trädgården
Världens största näckros kommer från Amazonas men har nu också ett hem i bassängen i Victoriahuset.

Bevara och förbättra utan att det märks

Husarkitektuppdraget innebär ett långsiktigt ansvar och mycket har redan hänt sedan 2019. Vi på Tengbom har utvecklat det gamla Utsiktstornet för att levandegöra den autentiska 1800-talsmiljön och Victoriahuset i sin tur har fått en översyn av konstruktion och underhåll av glas.

Trädgårdsdirektörens igenvuxna trädgård vid byggnaden Bleket ska exempelvis restaureras. Svåråtkomliga delar av trädgården har gjorts tillgängliga med nya, specialtillverkade smidesräcken och sedan har en restaurering av trappor och gångvägar genomförts. I samband med detta har vi även gjort en projektering för Naturens Hus i Finnstugan som är en pedagogisk verksamhet för skola och barn. Så småningom ska även Bergianska trädgårdens olika entréer göras tydligare med ny formgivning och här pågår ett skissarbete.

Bergianska trädgården
Det gamla orangeriet blev uppfört 1926 för de tropiska växterna i trädgården. Idag hittar du också en mycket välbesökt restaurang här.

Omvårdnad av mark och träbyggnader

Dessutom har Katarina Enekvist, i samarbete med hantverkare och målerikonservatorer, utfört antikvarisk kontroll och rådgivning vid restaurering och underhåll av Bergianska trädgårdens alla träbyggnader. Slutligen har viktiga kunskapsunderlag, bland annat ett vårdprogram för mark och byggnader, blivit upprättade.

– Trädgården ska vara en plats för alla, med koppling både till historia och nutid. Jag ser fram emot att fortsätta bidra till att utveckla platsen, säger Katarina Enekvist.

Bergianska trädgården
Bergianska trädgården och Brunnsviken sett från ovan.
dji 0666 Bergianska trädgården
Bergianska trädgården, Stockholms botaniska trädgård och Kungliga Nationalstadsparken.

Kontaktperson

Katarina Enekvist

Arkitekt SAR/MSA och husarkitekt
+46 8 412 53 37

Kalmar stadsbibliotek

Barnen fick bästa rummet i nya bibblan
Arkitektur, Inredning, Kulturmiljö
Byggnadsvård & restaurering, Kultur, Ombyggnad, Tillgänglighet
Uppdragsgivare:
Uppdragsår: 2018-2020
BTA: 3 100 m²
Uppdragstyp: Förstudie och inredning
Byggherre och samarbetspartners: Klövern, Ulestedts snickeri & inredningar
Fotograf: Felix Gerlach

Barnens läslust och upptäckarglädje stod i centrum när Kalmar stadsbibliotek flyttade in i stadens nya kulturkvarter. Det tre våningar gamla posthuset är nu ett modernt och tillgängligt (och prisat) bibliotek.

Kalmar stadsbibliotek
Stadsbiblioteket i det gamla posthuset från 1947, ritat av arkitekt Lars-Erik Lallerstedt.
Kalmar stadsbibliotek
Till höger om huvudentrén släpper det stora fönstret in ljus in till barnens ateljé.

På Tengbom vurmar vi för att omvandla gamla byggnader och att varsamt uppgradera dem efter samtidens förutsättningar och behov. Vi fick möjlighet att skapa inredningen till det nya stadsbiblioteket och göra om den gamla postlokalen och sedermera saluhallen till en levande plats för både stora och små bokmalar.

Kalmar stadsbibliotek
Från balkongen kan du blicka ut över familjeavdelningen där sagotältet tronar upp sig i mitten av rummet.

Kalmar stadsbibliotek vann Kalmar kommuns arkitektur- och stadsbyggnadspris 2021. Ur juryns motivering:

”Med varsam, hållbar ombyggnation som på ett kvalitativt sätt tillför värden bidrar projektet till att utveckla en god livsmiljö för alla Kalmarbor och möjliggör för en mötesplats. Projektet kommunicerar gestaltningsmässig omsorg i helhet och i detaljer såväl exteriört som interiört där en balanserad avvägning mellan funktion, gestaltning och hållbarhet gjorts för att uppnå god arkitektur.”

Hästskoform satte formen

Postens chefsarkitekt L. E. Lallerstedt ritade posthuset i Kalmar 1947. I det ursprungliga rummet var postdisken byggd på en hästskoformad nedsänkning i golvet. Nu fick nedsänkningen, golvytan och formerna i sin tur bli en förutsättning istället för en utmaning.

– Vi ville bevara detaljer, samtidigt som vi behövde skapa ett nytt flöde i lokalen, säger Hanna Philipsson, arkitekt på Tengbom. Vi hade hästskon att jobba med så vi utgick från den och använde oss även av ett oktagonalt mönster som både fanns i det ursprungliga golvet och fasaden.

Platsbyggd inredning bevarar och förnyar

Biblioteket består av tre våningsplan där stämningen blir lugnare ju högre upp du kommer i byggnaden. Det vackra entrérummet är bevarat i sin helhet.

Kalmar stadsbibliotek
Rum för äldre barn skapar utrymme för enskild läsning men fungerar också som mötesplats för mindre grupper.
Kalmar stadsbibliotek
Platsbyggda former för mindre barn bjuder på lek och läsning.

– Vi har skapat många platsbyggda möbler, säger Hanna. Det är inte så vanligt att inredningsarkitekter får rita möbler. Här har vi verkligen fått tänka till och gå till ritbordet. Vi har arbetat med att bevara det gamla samtidigt som vi skapar nya funktioner.

Till skillnad från ett klassiskt bibliotek som nästan hyschar åt en i sin atmosfär, bjuder Kalmar stadsbibliotek nu in till lek och socialt umgänge för alla åldrar. Här finns gungor och rutschkanor men även mindre ytor att sitta på för familjer och barn att läsa, mysa och skapa egna små världar. I mitten av rummet ståtar ett ljust och transparent sagotält, inspirerat av koppartälten i Hagaparken i Stockholm.

Kalmar stadsbibliotek
Sagotältet är hjärtat i familjeavdelningen. Formen samspelar med Lars-Erik Lallerstedts design.
Kalmar stadsbibliotek
Nya öppningar i väggar skapar rymd och binder ihop interiören. Balkongen bjuder på en vy ner mot skönlitteraturavdelningen.

Öppna ytor och rum i rummet

Inredningen ska kännas och upplevas. Självklart finns det plats även för sådant som vuxna behöver på ett bibliotek, som avskilda platser med bra belysning för läsning och koncentration – smårum i rummet.

Hästskoformen går igenom hela gestaltningen av barnavdelningen i den stora posthallen. Rummet är kantat av bokhyllor i runda former, med böcker på utsidan och avskilda sittgrupper på insidan. Färgskalan går i blått och brunt. Den blå färgen på tyger, bokhyllor och den mjuka golvmattan gifter sig fint med det pampiga, mörklaserade taket i lackat trä och det ljusbrunrutiga golvet i mitten.

Förutom inredningen har Tengbom även gjort förstudien till projektet. Biblioteket invigdes 2021.

Kalmar stadsbibliotek
Kalmar stadsbibliotek är en q-märkt byggnad som blir en del av framtidens kulturkvarter.

Kontaktperson

Joao Pereira

Kontorschef
+46 708 79 99 38

Östermalms Saluhall och hotell

Uppdaterade för framtiden
Arkitektur, Kulturmiljö
Byggnadsvård & restaurering, Handel, Kultur, Ombyggnad, Restaurang, Restaurering
Uppdragsgivare:
Plats: Östermalm, Stockholm
Uppdragsår: 2012-2021
BTA: Saluhallen 6 770 m² och hotellet 4 800 m²
Fotograf: Åke E:son Lindman och Lasse Olsson
Samarbetspartners: Ljusrum, Nyréns, AIX, Stockholms Målerikonservering, BK Beräkningskonsulter

Med renoveringen av Östermalms Saluhall har Tengbom bevarat en årsring i stadens historia och skapat nya sätt att uppleva den historiska matdestinationen. Saluhallen har genomgått den mest omfattande renoveringen på 130 år och tillsammans med nya Saluhallens hotell står kulturarvet redo för besökare i ytterligare ett sekel. Minst.

lasse olsson photo 10969 min Östermalms Saluhall och hotell
De stora, bågade fönsterna och originalentréerna har renoverats och accentuerats med kvällsbelysning. Foto: Lasse Olsson

Efter drygt ett sekel i drift var Östermalms Saluhall i stort behov av renovering. Åratal av sporadiska renoveringsinsatser resulterade i en Saluhall som inte längre var särskilt inbjudande.

Vårt uppdrag: uppdatera, förtydliga och förbättra

Att återställa Saluhallen till sin forna glans innebar stora utmaningar. Vi blickade bakåt för att ta tillvara på historiken –samtidigt skulle byggnaden möta nutida krav och med nya tillägg addera till besökarens upplevelse.

9577 007 justerat mattnad Östermalms Saluhall och hotell
Restauranger längs byggnadens fasader i kombination med längre öppettider och uteservering bidrar till en levande gatumiljö. Foto: Åke E:son Lindman

Vi behövde se över husets teknik men också den komplexa logistik som sker i och omkring hallen. Saker som tillgänglighets- anpassning, att byta ut i princip all teknik och förstärka de kulturhistoriska och antikvariska värdena stod högt på önskelistan. Helt enkelt att förhöja upplevelsenivån, utan att förvanska någon del av byggnaden.

Respektfull framtidsanpassning

Vi har tagit ett brett helhetsgrepp med stor omsorg för husets karaktär och detaljer; från tekniska funktioner och strukturella insatser till att återställa originaldekoren. Den ursprungliga planlösningen i stjärnform har återställts för att gagna handel och skapa tydligare gångstråk. Ytterligare funktioner har adderats för att skapa nya upplevelser, som långa balkonger med sittplatser för restauranggäster. Högre funktions- och tillgänglighetskrav bidrar till en bättre upplevelse för alla genom bland annat hissar och fler toaletter.

9550 024 justerat mattnad Östermalms Saluhall och hotell
Färgschemat och utsmyckade detaljer är återställda till originalutseendet. Foto: Åke E:son Lindman

Nya tillägg har ett tydligt samtidsuttryck och underordnar sig den form- och färgstarka kulturhistoriska miljön. I övriga fall har man velat framhäva och därav förhöja Saluhallens ursprungliga utseende. Färgkonservatorer har arbetat med att skrapa bort lager efter lager av övermålningar för att skapa en bild av historien.

9577 013 justerat mattnad Östermalms Saluhall och hotell
Saluhallens originalkonstruktion i trä är renoverad och anpassad med en låg sarg och marmorbänk med integrerat kylskåp och display-yta. Foto: Åke E:son Lindman

Besökarna möter idag en en mer färgglad hall, dock med samma kulörta färgval som förr. Även ljuset flödar åter igen genom gavelfönsterna som en gång var övermålande. Dessa har ersatts med nya fönsterpartier och ett innovativt jalusisystem utvecklat från båtteknik som skyddar handlarnas råvaror från direkt solljus.

Förbättrade flöden och nya upplevelser

Besökare möts idag av en enhetlig och harmonisk upplevelse. En Saluhall som nu också är inkluderande, tillgänglighetsanpassad och hållbar. Förbättrade flöden, smartare entrélösningar och nytt sop- och återvinningssystem som minskar antalet lastbilstransporter till en femtedel är några av sakerna som gör Östermalms Saluhall till en toppmodern mötesplats. Restauranger placerade längs byggnadens fasader i kombination med längre öppettider bidrar till en levande gatumiljö och mer fokus ligger på samtida behov och beteenden som socialisering och att bli sedd.

Hotellet – ett nytt sätt att uppleva den historiska matdestinationen

I anslutning till Saluhallen ligger ett nytt hotell. Med parametrisk design och innovativ arkitektur har Tengbom varit med och skapat en hotellupplevelse utöver det vanliga. Här har en gammal karamellfabrik i industriell stil från 1910 och ett bostadshus med jugendfasad från 1888 förvandlats till ett högklasshotell. Att mejsla fram en hotellmiljö ur byggnader från olika tids- och stilperiod var i sig en klurig uppgift. Byggnadernas historiska karaktär skulle respekteras samtidigt som vi behövde förena huskropparna och rita om planlösningen så att den blev hotellkompatibel. För att kunna skapa funktionella flöden på varje våning har de befintliga byggnaderna kompletterats med en modern tillbyggnad i handslagen tegel. Tillsammans ringar byggnaderna in innegården.

9633 025 justerat mattnad Östermalms Saluhall och hotell
Det moderna tillägget och originalbyggnaderna ringar tillsammans in innergården och skapar en ny mötesplats i staden. Foto: Åke E:son Lindman
9633 010 justerat mattnad Östermalms Saluhall och hotell
Tillbyggnaden i handslagen tegel, perforerad med bakomliggande ljudabsorbent för att skapa en behaglig ljudmiljö i hotellets innegård. Foto: Åke E:son Lindman

Ett glastak i samarbete med tech och himlavalvet
För att maximera funktion och trivsel samt skapa en mötesplats som fungerar året runt har vi täckt innergården med ett specialritat glastak. Med sin böljande, eleganta form upplever man taket som en förlängning av himlen snarare än en inglasning. Att sätta ett glastak över tre olika byggnader med varierande takfot var en utmaning i sig. Vi ville dessutom behålla känslan av att vara utomhus och varken inkräkta på grannhusens utsikt eller dagsljus. Här blev parametrisk design lösningen – datateknik som effektiviserar konstruktionen av komplicerade former. Detta för att maximera glasytan och minimera bärverk och på så sätt skapa en elegant och smäcker takkonstruktion med känsla av öppenhet.

9633 002 justerat mattnad Östermalms Saluhall och hotell
Innegårdens böljande glastak med minimala bärverk som elegant sträcker sig över de tre olika byggnaderna med varierande takfot. Foto: Åke E:son Lindman

Ljudbilden – en avgörande aspekt

På en stor inglasad innergård kan akustiken komma i vägen för trivsel och utomhuskänsla. För att minska eko och buller valde vi att klä den nya tillbyggnaden med en perforerad tegelfasad. Genom att utelämna varannan tegelpanna och addera en bakomliggande ljudabsorbent skapade vi en effektiv ljuddämpning. Teglets abstrakta mönster ger fasaden ett intressant djup samtidigt som det fyller en viktig funktion. För att ytterligare säkra en dämpad och behaglig ljudmiljö valde vi akustisk puts som komplement när vi putsade om det gamla bostadshuset.

9633 028 Östermalms Saluhall och hotell
Bostadshuset med jugendfasad från 1888 blev förvandlad till ett högklassigt hotell. Passagen mellan hotellet och Saluhallen skapar ett nytt stadsflöde genom kvarteret. Foto: Åke E:son Lindman

Resultatet – ett nytt stadsflöde

Genom att behålla och rusta upp en befintlig passage som leder till hotellets innegård direkt från gatan – samt skapa en ny passage som kopplar ihop innegården med Saluhallen – har vi skapat ett nytt stadsflöde genom kvarteret. 

lasse olsson photo 14793 Östermalms Saluhall och hotell
Passagen med platsgjuten betong och en terrazzotrappa som bidrar till en avskalad och kontrasterande övergång mellan Saluhallen och hotellet. Foto: Lasse Olsson

Förbipasserande kan nu ta en genväg från Nybrogatan via hotellet och Saluhallen till Humlegårdsgatan – vilket också gagnar kommersiell aktivitet i både byggnader. Den nya passagen som skär genom den gamla tegel- och betongkonstruktionen krävde kraftiga avbärningstommar. Här har vi valt att exponera dessa ändringar i svartmålat stål och platsgjuten betong och samtidigt skapa en avskalad och kontrasterande övergång till Saluhallens och hotellets färgstarka och detaljrika miljöer.

9633 024 Östermalms Saluhall och hotell
Den nya passagen som länkar Saluhallen till hotellet med konstverket ”Bäst före: torsdagen den 12 mars 2020” av Leontine Arvidsson. Foto: Åke E:son Lindman.

Sammantaget har vi skapat en upplevelse som går tillbaka i tiden, samtidigt som Saluhallen åter är relevant för framtiden. Tiden får utvisa om vi träffat rätt, som vi gjorde med Tillfälliga Saluhallen Men nu har staden, landet och världen fått ett kulturarv tillbaka – och mer därtill.

Fotnot: hotellets inredningskoncept är framtaget av hotelloperatören med sin egen arkitekt Per Öberg.

Kontaktperson

Mark Humphreys

Kontorschef Stockholm
+46 8 412 53 43