Arkiv

Tändstickspalatset

Ivar Tengbom arch. 1928
Tändstickspalatset
Arkitektur
Uppdragsgivare: Ivar Kreuger
Plats: Västra Trädgårdsgatan 15 i Stockholm
Byggår: 1926-1928
Konstruktör: Henrik Kreüger och hans konsulterande ingenjörsfirma
Byggentreprenör: Koncernägda Kreuger & Toll Byggnads AB
Samarbetspartner: En mängd av Sveriges främsta konstnärer, formgivare och hantverkare

Med Tändstickspalatset cementerade Ivar Tengbom sin plats i svensk arkitekturhistoria. Den i dag blåklassade byggnaden står nu riktmärke för tjugotalsklassicismen där Swedish Grace knöt band med teknisk och estetisk innovation. Låt oss guida dig i ett tidlöst arv av hantverk, elegans och konstnärligt (men balanserat) sammelsurium.

tandstickspalatset maj 2017b scaled Tändstickspalatset
Portik i slipad Vätögranit och med egyptiska influenser. Fotograf: Holger Ellgaard

Tändstickspalatset på Västra Trädgårdsgatan i centrala Stockholm uppfördes som huvudkontor för Svenska Tändsticks Aktiebolaget – navet i Ivar Kreugers imperium. Byggnaden kom att bli ett praktverk i Swedish Grace och svensk 1920-talsklassicism. På bara två år färdigställdes palatset, en byggnadsteknisk bedrift för sin tid. 1928 gick inflyttningen av stapeln efter ett kreativt och förtroligt samarbete mellan Ivar Tengbom och några av Sveriges främsta konstnärer, formgivare och hantverkare. Eller vad sägs om Carl Milles, Isaac Grünewald, Simon Gate, Carl Malmsten och Elsa Gullberg?

Palats för funktion och elegans

Tändstickskungen Ivar Kreugers val av arkitekt för sitt nya pampiga kontor i Kvarteret Spektern föll på Ivar Tengbom. Och det var ett mäktigt uppdrag att ta sig an. Byggnaden skulle spegla såväl framgång som framtidstro och bli en plats där funktion, estetik och elegans fick smälta samman i en nyskapande tolkning av svensk tjugotalsklassicism.

Tändstickspalatset
Centrala innergården. Fotograf: Holger Ellgaard
tandstickspalatset maj 2017g test Tändstickspalatset
Elegant smidesgaller ut mot gatan. Fotograf: Holger Ellgaard
Tändstickspalatset
Ritning som visar Tengboms ursprungliga planlösning för andra våningen (direktionsvåningen). Tändstickspalatset fick fyra plan ovan mark och ett plan under mark. Här rymdes bland annat 20 direktionsrum, sammanträdeslokaler, ett 100-tal kontorsrum, storkök, matsalar, direktörsbadrum, arkiv, sjukrum, labb, 24 kassavalv och ett tändsticksmuseum (på sin tid det enda i världen). Fotograf: Holger Ellgaard

Kunglig entré till Kreugers värld

Byggnaden kläddes i en palatsliknande fasad med rusticerade väggar och en portikomgärdad entré. Palatset grupperades kring en hästskoformad innergård, en cour d’honneur, med Carl Milles Dianafontän som centralfigur, omgiven av egyptiskt inspirerade granitkolonner. Innergårdens fasader kostymerades med Kolmårdsmarmor på de nedre våningarna, medan de övre putsades med marmormjöl.

Gustaf Cederwall och Robert Hult skapade portikens smidesgrindar och 14 granitkolonner som leder in från Västra Trädgårdsgatan. I det stensatta golvet ståtar guden Prometheus medan bronsskulpturerna ”Viltsvin” och ”Hjort” flankerar ingången. Två mindre innergårdar fick komplettera helheten, där den norra rymde kassahallen och den södra direktionens garage.

tandstickspalatset tengbom 2017 Tändstickspalatset
Fotograf: Holger Ellgaard

I hussockeln till höger om portiken högg man in: ”IVAR TENGBOM ARCH. 1928”. Ovanför sträckte en balkong ut sig med Ivar Kreugers kontor där bakom.

Arkitektur och konst i samklang

Ivar Tengbom var arkitekt men också en visionär och en utomordentlig samordnare av kreativa krafter. I arbetet med Tändstickspalatset samlade han Sveriges främsta konstnärer och formgivare som tillsammans skapade en lyxig helhetsupplevelse där varje detalj hade som uppgift att bidra till byggnadens storhet. Handarbetets vänner  och NK stod för textil och verkstäder.

Atmosfären inne i palatset var både inbjudande och högtidlig. Interiören var rik på symboler som speglade Kreugers affärsidé. Elden och de tre stjärnorna från tändsticksaskarna återkom i bland annat dörrhandtag, parkettgolv och väggdekorationer. Byggnadens materialval som marmor, exklusiva träslag och textilier stod som facit för Tengboms strävan efter den perfekta harmonin mellan elegans och funktion.

Herr Tengbom tog sig an helheten. Hans medskapare bidrog till palatsets ”liv och ande”.

tandstickspalatset sessionssal maj 2017abc scaled Tändstickspalatset
Grünewalds storslagna 18 meter långa murallmålning ”Morgonrodnad” dominerar rummet (fotomontage). Längs väggen står de ursprungliga stolarna med Kreugers egen stol i centrum.

Sessionssalen interiörens höjdpunkt

Det mest storslagna rummet var sessionssalen som många såg som husets gestaltningsmässiga höjdpunkt med en av den tidens vackraste interiörer i Sverige. Här möttes mahognypaneler, specialtillverkade möbler och Isaac Grünewalds 18 meter långa muralmålning ”Morgonrodnad”. Det hästskokrökta rummet mätte hela 22×6 meter.

Carl Malmsten designade möblerna i rummet. Som det böjda styrelsebordet i citronträ med elfenbensintarsia för att markera mötesdeltagarnas platser. Kreugers plats vid bordets mitt utmärktes av en sol. Alla dessa subtila detaljer gav rummet personlighet.

Sessionssalens textilier togs fram av Elsa Gullberg och kompletterades av eldstadens intarsia och takarmaturer formgivna av Ewald Dahlskog och Gustaf Cederwall. Elden och ljuset återkom i inredningen som symbol för tändstickan.

Teknisk pionjär

Tändstickspalatset utrustades med personhissar, elektrisk brevhiss, centralvärme, brandlarmanläggning, egen telegrafväxel och ett avancerat personalsökningssystem. Ett elektriskt världsur i korridoren avslöjade tiden i olika tidszoner och byggnadens klockor styrdes från ett elektriskt centralur i källaren. Som pricken över det tekniska i:et blev Kreugers kontor ett av de första i världen med högtalartelefon, utvecklad av LM Ericsson.

I källaren placerades bland annat kassavalv, laboratorier och ett garage med ljusinsläpp från en lanternin. Och inte att förglömma: väntrum och vilrum med dusch för de stressade chaufförerna. För projektets tekniska utrustning anlitades några av dåtidens främsta leverantörer som Siemens-Schuckert för el- och urverk samt Frigidaire för kylsystem.

tandstickspalatset garage scaled Tändstickspalatset
Garaget runt år 1929. Bilarna är, från vänster, en Chevrolet, en Studebaker, en Lincoln, Rolls-Royce och en Studebaker. Fotograf: okänd

Kreugers kontor, Tysta rummet och emissionssalen

Ivar Kreuger hade två lite extra viktiga rum i Tändstickspalatset. På direktörsvåningen hittade man hans representativa kontor, praktfullt inrett med mahognypanel, matta av Märta Måås-Fjetterström och möbler av Carl Malmsten. Bakom panelen gömde man in ett kassavalv. På fjärde våningen låg det mer privata ”Tysta rummet” där Kreuger kunde arbeta ostört. Detta rum var bara tillgängligt för honom själv och portvakten, och rymde också kassavalv.

I den norra innergården låg emissions- och aktieregistreringssalen – en central del av palatset under Kreugers era. En dubbel våningssal i stark Swedish Grace-anda som omgavs av kolonner i svart kalksten och belystes vackert av dagsljuset som sipprade in från glastaket.

Ivars arv

bergstrom Tändstickspalatset
Vill du förkovra dig i Ivar Tengboms verk? Då rekommenderar vi att du läser den här inspirerande och gedigna akademiska avhandlingen av Anders Bergström.

I dag är Tändstickspalatset och delar av den bevarade interiören blåklassat av Stadsmuseet i Stockholm. Arkitekturen och utformningen av palatset kan nog sägas spegla både Ivar Tengboms vision men också hans kompromisslösa syn på högklassig kvalitet. Palatset är och förblir en symbol för svensk arkitektur och en tid av stora visioner.

Byggnaden används i dag som kontors- och konferensanläggning och har genomgått flera förändringar sedan 1928. Genom snälla restaureringar har mycket av Tengboms ursprungliga arkitektur och idéer bevarats.

Fotografierna av Holger Ellgaard är publicerade enligt Attribution-ShareAlike 4.0 International – Creative Commons licens.

Kontaktperson

Mia Lindberg

Historienörd och kommunikationschef på Tengbom
+46 8 410 354 93

Atlas, Södra centrum i Göteborg

Moderna rötter
Arkitektur
Bostäder
Uppdragsgivare:
Plats: Göteborg
Uppdragsår: 2017-2020
BTA: Ca 17 000 m²
Fotograf: Felix Gerlach

I det som en gång var ett klassiskt industriområde strax utanför Göteborg city hittar du Södra Centrum. När vi skulle utveckla nya bostäder här var det viktigt att bevara den industriella känslan i området – rötter får man aldrig slarva bort. I mötet mellan 50-talets bebyggelse och fabriksbyggnaderna från förr ritade vi bostadskvarteret Atlas.

Där Södra Centrum nu växer fram i Göteborg låg det en gång i tiden ett bryggeri. Sen ett snickeri och ett gäng bilverkstäder. Det är de senare 50-talsbyggnaderna som fått tjäna som grund till val av färg och material för bostadskvarteret Atlas. Inspirationen till husens industrikaraktär hämtade vi från platsens historik, beställarens vision och de närliggande gamla industrikvarteren. Det här kan man se tydligt i exteriören, inte minst på de handmurade tegelfasaderna.sodra centrum atlas 05 middle Atlas, Södra centrum i Göteborg

— Husen har en enkelhet som är konsekvent, och där materialet talar för sig själv, säger Jesper Kryander, uppdragsansvarig på Tengbom. De detaljer som finns har vi tagit fram med hjälp av teglet i reliefer, sammanhängande glaspartier i trapphusen och omålade metalldetaljer.

De gamla fabrikslokalerna bar en varm sandgul kulör, en ton som vi tagit upp i det nya teglet. Den samspelar också med den omgivande bebyggelsen från 1950- och 60-talet. Huskroppen följer detaljplanen som har formen av en något utböjd hästsko.

— Det är ett kvarter med hög exploatering, och vi var måna om att få till ett lugn med vårt formspråk, förklarar Jerker.

Höga portaler för mer kvällssol

För att få ner skalan i kvarteret Atlas och definiera tre tydliga huskroppar höjde vi portalerna för att skapa generösa entréutrymmen in till gården. Tillsammans med ljusdesignern Simon Malmström utformade vi belysningen i entréerna för att förstärka rummets karaktär och skapa känslan av trygghet. Byggnaderna varierar i höjd från sex till åtta våningar och rymmer 146 lägenheter med ett till fyra rum och kök. Det lägsta huset i väster hjälper till att släppa in lite extra eftermiddags- och kvällssol in till innergårdens balkonger och uteplatser. På bottenvåningen ut mot gatan finns kommersiella lokaler.

sodra centrum atlas 06 middle scaled Atlas, Södra centrum i Göteborg sodra centrum atlas 03 middle Atlas, Södra centrum i Göteborg

Flirt med nummer

Ett kanske lite annorlunda grepp hos Atlas är den enhetliga skyltningen vid entréerna. Istället för traditionellt monterade skyltar finns vid sidan av dörren en yta där man målar på sin logotyp eller sitt adressnummer.

— En liten flirt med de gamla industrierna där man målade företagets namn direkt på teglet, säger Jerker. Tegelytan är slät genom säckspackling så att man lätt ska kunna måla över med grundfärg när lokalerna byter innehåll.

Från yteffektiva boenden till gårdshus och gästrum

Även om fasaden fått mycket kärlek, lämnade vi såklart inte lägenheterna åt sitt öde. Tvärtom är de noggrant genomarbetade och yteffektiva med god förvaring. Kvarteret erbjuder flera mindre lägenheter för att möta det stora behovet, men här finns också större terrassvåningar på översta våningen. För de som bor i mindre lägenheter finns möjligheten att bjuda hem övernattande gäster tack vare den gemensamma övernattningslägenheten i föreningen. I anslutning till kvarteret finns också ett gårdshus med bastu och en mindre samlingslokal som de boende kan boka. Utanför gårdshuset kan man njuta av den gemensamma uteplatsen som är täckt av en pergola.

sodra centrum atlas 07 middle scaled Atlas, Södra centrum i Göteborg

VR för att förmedla visionen

En viktig erfarenhet i projektet som teamet tar med sig framåt är samarbetet med JM i användandet av VR-skisser. Tack vare gemensamma skissmöten en gång i veckan kunde projektet fortlöpa utan missförstånd eller behov av att backa i processen.sodra centrum atlas 01 middle Atlas, Södra centrum i Göteborg

— Vi använde VR tidigt i projektet och inkluderade både projektledare, projekteringsledare, marknadsteamet och inredningsansvarig från kunden i skissarbetet, förklarar Jerker. Genom att jobba tillsammans på det viset undvek vi senare revideringar. Ofta behöver man banta eller kompromissa med idéer i senare skeden, men när alla var med från början slapp vi det.

Ett exempel är de två våningar höga portalerna mot innergården.

— Oftast är den här typen av portaler bara en våning höga, säger Jerker. Vi var medvetna om att vi tog bort en del lägenheter när vi gjorde dem högre, men när vi visade förslaget i VR blev känslan vi ville förmedla tydlig. Utan de digitala verktygen, innan man har en materialitet, kan det vara svårare att förmedla upplevelsen av volymerna. Här kunde vi identifiera värdena tidigt.

Kontaktperson

Jerker Kryander

Uppdragsansvarig
+46 31 775 52 28

Lammenranta parkeringshus

Parkera i trä
Lammenranta parkeringshus
Arkitektur
Infrastruktur
Uppdragsgivare: KSBR AB
Plats: Lammenranta, Finland
Färdigställt år: 2024
Samarbetspartner: Keski-Suomen Betonirakenne Oy
Fotograf: Anders Portman/ Kuvio Oy

Hur ofta stannar du upp och beundrar ett parkeringshus? I Lammenranta finns goda skäl att göra just det. Med sin träfasad och hållbara konstruktion utmanar det nya parkeringshuset förutfattade meningar om grå betongklossar. Här möts modern teknik och traditionellt hantverk i en byggnad som smälter in i stadsbilden och också aktivt bidrar till den.

lammenranta parkeringshus original 1404813 Lammenranta parkeringshus
En gamechanger till parkeringshus – Lammenranta utanför Helsingfors i Finland. Fotograf: Anders Portman/ Kuvio Oy

— Tillsammans med Keski-Suomen Betonirakenne Oy vann vi arkitekttävlingen om parkeringshuset, berättar Marcus Heinänen, kundansvarig projektledare på Tengbom i Helsingfors. Det nya parkeringshuset blir ett viktigt inslag i stadsbilden och är utformat för att möta de höga hållbarhetskrav som är avgörande för framtidens stadsutveckling.

Arkitektur som står sig över tid

lammenranta parkeringshus original 1404821 Lammenranta parkeringshus
Fasad av gran i korslimmat trä – hållbart, lokalt och vackrare med tiden.

Med sin gedigna träfasad av korslimmat trä (KL-tyrä) krossar det nya parkeringshuset i Lammenranta myten om det traditionella ”hårda” parkeringshuset. För att stå emot både väder och brand har man använt och behandlat gran som är ett hållbart och lokalt förankrat material. Fasaden kommer att åldras naturligt och får med tiden ett både förändrat och förfinat utseende.

— Trä är ett fantastiskt material att arbeta med. Inte bara ur en estetisk synvinkel utan också för att det har ett lågt klimatavtryck. Det är hållbart, har lång livslängd och hjälper till att skapa en varm och inbjudande miljö. Dessutom har vi kunnat använda långa spännvidder i konstruktionen som gör byggnaden extra stabil och funktionell, förklarar Marcus.

lammenranta parkeringshus original 1404822 Lammenranta parkeringshus
De långa spännvidderna i konstruktionen skapar en stabil och funktionell konstruktion.

Tillgängligt och energiklokt

För att göra byggnaden så energieffektiv som möjligt är taket på parkeringshuset försett med solpaneler som producerar el till byggnaden under sommarmånaderna. Med 265 parkeringsplatser, varav elva tillgänglighetsanpassade, är det utformat för att möta ett brett spektrum av användares behov. På bottenvåningen planerar man dessutom en separat triangulär flygel med kommersiella lokaler – en lösning som kommer att bidra till ett levande gatuliv runtom parkeringshuset.

Trä för klimat och lokalt hantverk

Trä är en hörnsten i Tengboms hållbarhetsstrategi och många av våra pågående projekt speglar det. För oss handlar det inte bara om en möjlighet att bygga klimatsmart, utan också för att stötta lokalt hantverk och bana väg för innovation.

— Vårt mål med arkitekturen och gestaltningen av parkeringshuset i Lammenranta är att tillföra värde både till platsen och människorna som ska bo och röra sig här. Vi är övertygade om att parkeringshuset kommer att bli en förebild för hur moderna träbyggnader kan se ut och fungera i urbana miljöer, avslutar Marcus.

Lammenranta parkeringshus
Ett parkeringshus som sätter standarden för moderna träbyggnader i vår stadsmiljö.

Kontaktperson

Susanna Sucksdorff

VD Tengbom Helsingfors
+358 505 767 700

Kämpasten konferensanläggning

Från aska till aurum
Arkitektur
Hotell & möten
Uppdragsgivare:
Färdigställt: 2024
Plats: Kursgården Kämpasten, Sigtuna
BTA: ca 2 000 m2
Samarbete: Ansvarig arkitekt: Johan Sundberg Arkitektur och Tengbom. Byggföretag: Byggdialog. Inredning (möbler och textiler): Pierre Sindre
Fotograf: Erik Lefvander

På en skogbeklädd norrsida vid Mälaren inte långt från Sigtuna och Arlanda ligger kursgården Kämpasten. Hit kommer näringslivets ledare från Stockholms Handelshögskola ExedSSE för att vidareutbilda sig. Efter att köks- och matsalsbyggnaden brann ner fick Johan Sundberg arkitekter ihop med Tengbom i uppdrag att rita en ny byggnad som ger kraft och närvaro.

kampasten 3 scaled Kämpasten konferensanläggningkampasten 1 Kämpasten konferensanläggning

Från början bestod uppdraget av att ta fram en utvecklingsplan för anläggningen. Anläggningen ligger organiserad runt en så kallad ”bygata”, ett koncept från det ursprungliga tävlingsförslaget från 1980-talet. Planen betonar vikten av att vårda platsens karaktär – skogen, vattnet – och att förstärka den sinnliga upplevelsen av Kämpasten.

— Rumsliga upplevelser, materialitet, naturkontakt, ljusföring och andra arkitektoniska grepp skulle samverka för att skapa en atmosfär som hjälper kursdeltagarna att känna en djupare koppling till platsen och öka känslan av närvaro, förklarar Johan Sundberg, ansvarig arkitekt.

”Konstruktionen av taket påminner om bladnerver från undersidan.”

kampasten 7 scaled Kämpasten konferensanläggningVisionen och en beställare som kan arkitektur

kampasten 8 scaled Kämpasten konferensanläggning

Den enda byggnaden som man vid uppdateringen av Kämpasten ansåg kunna bevara utan större ombyggnad var den gemensamma köks- och matsalsbyggnaden. Tragiskt nog brann den ner till grunden sommaren 2018, precis innan den nya planen skulle presenteras. Uppdraget utökades då till att rita en helt ny byggnad. Efter flera besök i ruinerna av byggnaden justerade man placeringen av det nya huset.

— Varje hus är en ny prototyp och kräver flexibilitet och kontinuerlig dialog. Men att projektet blivit så bra beror också på att Handelshögskolan förstår och värdesätter arkitektur, förklarar Johan Sundberg. Vår vision var att skapa en destination som lyfter fram platsens unika egenskaper, vilket gör Kämpasten till en speciell plats för chefsutbildningar.

Respektfullt co-lab för att ta fram det bästa

Efter att Johan Sundberg tagit fram arkitekturkonceptet för den nya byggnaden anslöt Erik Gardell från Tengbom för att ta projektet från programhandlingen till bygghandling och genomförande.

— Våra bakgrunder är olika men vår syn på arkitektur är liknande, säger Erik Gardell. Vi är båda generalister och kan ta olika roller beroende på behoven i projektet. Med Kämpasten var struktur och rollfördelning avgörande för samarbetet, och också en förklaring till att resultatet blev så bra.

— Eriks team förtydligade och renodlade konceptet, fyller Johan i. Vårt samarbete förbättrade och stärkte projektet snarare än att förenkla det. Med vårt gemensamma språk och våra referensramar lyckades vi lyfta fram projektets inneboende kvalitet.

kampasten 12 scaled Kämpasten konferensanläggning

En byggnad anpassad till naturen

Den nya byggnaden bryter från det äldre fotavtrycket och skapar vyer över ett terrasserat torg där den gamla byggnaden stod. Byggnaden ligger i suterräng med tre olika bjälklagshöjder som följer marken runtomkring. Husets inre fångar in landskapet genom en vinkelförändring i plan. Det stora valmade taket knyter an till anläggningens övriga byggnader men håller sig nere under trädkronorna. En längsgående hjärtvägg separerar gästernas matsalar och konferensrum från det stora köket. Förskjutningen av huvudlinjerna gör att taket spricker upp och sänder ner dagsljuset i husets mitt.

— Det kändes självklart att byggnadsstommen skulle vara av trä, läsbar som ett stolp- och balkverk. Inte som en serie väggar med hål, säger Johan.

kampasten 18 scaled Kämpasten konferensanläggning

Rörelse och ljus i planlösningen för Kämpasten

kampasten 21 Kämpasten konferensanläggning

Mellan trästolparna finns endast glaspartier, förutom på platser där fyllningar är nödvändiga. Konstruktionen av taket påminner om bladnerver från undersidan. Grunden och de stabiliserande väggarna är av betong och tydligt urskiljbara. För att klara såväl spännvidder som övriga tekniska krav i restaurangköket blev mellanbjälklaget gjutet.

Planlösningen i huset uppmuntrar till rörelse och cirkulation mellan de olika matsalarna, vardagsrummen och konferensrummen. En centralt placerad trappa sprider dagsljuset ner i det nedre planet.

kampasten 2 scaled Kämpasten konferensanläggning

Sinnligt och naturligt

Fasaden, stommen och innertaket är i naken furu och gran, medan inredningen är klädd i ask och ek. Golven är av kalksten och betongen är oftast lämnad som den är. Fasadpartierna, byggnadsplåten och smidet består av lackerad metall. Till det har Pierre Sindre adderat sinnligt utformad inredning och textiler av naturmaterial.

— Vi har hela vägen varit trogna projektets berättelse och vår gemensamma vision, säger Erik. Samarbetet har lärt oss mycket, inte minst hur man kommunicerar tydligt och modet att följa sina idéer, säger Erik.

— Att luta sig mot varandras resonemang blev väldigt värdefullt, fyller Johan i. Man ska våga diskutera och blotta sina idéer för att skapa den bästa arkitekturen.

kampasten 4 scaled Kämpasten konferensanläggning

Kontaktperson

Erik Gardell

Ansvarig arkitekt
+46 8 410 354 72

Isborgen i Gällivare

Is som bryter mark
Isborgen Gällivare
Arkitektur
Idrott
Uppdragsgivare: Gällivare kommun, Samhällsbyggnads- och teknikförvaltningen (SAMT)
Uppdragsår: 2020
BTA: 6 500 m²
Uppdragstyp: Generalkonsult, programarbete, systemhandling, detaljprojektering för samverkans- och utförandeentreprenad
Fotograf: Anders Bobert

I Gällivares centrum hittar du Isborgen. En multifunktionell och modern is- och evenemangsarena som sätter gemenskap och rörelseglädje på kartan – ett 6 500 kvadratmeter landmärke för Malmfälten.

Isborgen Gällivare

Is- och evenemangsarenans arkitektur ställer frågor om vad en arktisk småstad i världsklass innebär. Vad betyder arvet från Malmberget och dess ursprungliga kåkbebyggelse i trä? Isborgen är utformad för att skapa en miljö som inspireras av Malmbergets historia samtidigt som den blickar framåt. Hur bygger man hus för gemenskap och aktivitet på ett sätt som känns relevant och lustfyllt i ett kommande förnyat Gällivare? Jonas Jakobsson, projekteringsledare på Tengbom, beskriver hur projektet tagit avstamp i den lokala identiteten.

— Vi ville förena orternas rika historia med en arena som möter dagens behov av en inkluderande och hållbar mötesplats. Byggnadens rundade former och fasadens traditionellt röda kulör ger ett välkomnande intryck och står som tydlig symbol för rörelse och aktivitet.

Isborgen Gällivare Isborgen Gällivare

Scenrum för (sam)spel

Arenans arkitektur för tankarna till ett stort scenrum där allt från ishockey och konståkning till konserter och andra evenemang kan äga rum. Den imponerande limträkonstruktionen och de lätt lutande väggarna med stomme av KL-trä respekterar och tränger sig inte på den nyupprustade Sjöparken bredvid.

Is- och evenemangskultur för ung och gammal

isborgen gallivare low 2 Isborgen i GällivareInteriören bjuder på en varm och avskalad miljö där naturmaterial som trä kombineras med mörk betong. Här står aktivitet och gemenskap i centrum. Flexibla ytor möjliggör allt från sport till sociala evenemang. De publika ytorna kring entré och restaurang har en utformning som ligger närmare en foajé på en experimentell teater än en ishockeyhall för att svara upp mot förväntningar på fest. Av Peter Johanssons figuriner bjuds man på ett leende och ”välkommen tillbaka” redan i entrén.

Priser och utmärkelser

Isborgen är en arena för alla generationer – en plats där idrott och kultur möts i en miljö som både hyllar det förflutna och formar framtiden. År 2024 nominerades Isborgen till Sveriges Arkitekter Övre Norrlands arkitekturpris.

Kontaktperson

Jonas Jakobsson

Projekteringsledare
+46 702 18 52 23

Stjärnorps slottsruin

Land mellan arkitektur och restaurering
Stjärnorps slottsruin
Arkitektur, Kulturmiljö
Antikvarisk kompetens, Byggnadsvård & restaurering, Kultur, Restaurang, Restaurering
Uppdragsgivare: Privat
Byggnadsår: 2014-2022
Generalentreprenör: Miljöbyggarna Entreprenad i Linköping
Byggherre: Slottstornet AB
Byggnadsantikvarie och konservator: Tyréns Sverige AB
Fotograf: Felix Gerlach

Stjärnorps slottsruin är inte bara ett viktigt kulturarv utan också ett fint exempel på hur nutida arkitektur kan stärka och lyfta fram historiska byggnader. Projektet där Erik Wikerstål på Tengbom är ansvarig arkitekt har hyllats för sin känsliga balans mellan bevarande och förnyelse.

Stjärnorp slottsruin
2 helbild direkt under 1 Stjärnorps slottsruin

Sedan 1789 hade Stjärnorps slottsruin strax norr om Linköping stått oskyddad efter en förödande brand. Nu har det genomgått en omfattande restaurering och modernisering för att förhindra ytterligare förfall och för att säkra slottsruinen för framtiden. I dag är Stjärnorps slottsruin en viktig del av Östergötlands kulturmiljö och besöksnäring.

Prisad hantverksskicklighet

Stjärnorps slottsruin

Uppdraget med Stjärnorps slottsruin har fått stor uppmärksamhet och tilldelades 2023 Östergötlands Arkitekturpris. Motiveringen löd: ”… det utforskar gränslandet mellan restaurering och arkitektur och hur vi förhåller oss till vårt kulturarv”​. Och visst är det så, restaureringen har haft en enormt hög ambitionsnivå och hantverksmässig skicklighet där varje detalj har genomförts med stor omsorg och hänsyn till historien.

Stjärnorps slottsruin

Skyddande tak och elegant interiör

Stjärnorps slottsruin har försetts med ett diskret inpassat tak som skyddar de historiska murarna utan att påverka den yttre estetiken. Inuti ruinen möts besökaren av en elegant interiör där moderna material som trä, cortenstål och glas lyfter fram de ursprungliga byggnadsdelarna. Stjärnorps slottsruinDe stora fönsteröppningarna har fått individuellt utformade glaspartier som med imponerande precision anpassats till murarnas ojämna former. Mötet mellan historia och framtid blir ett påtagligt men subtilt samspel. Som den nyligen tillförda spiraltrappan i tornet och de genomtänkta detaljerna i cortenstål.

— Vi ville forma något som både känns samtida och samtidigt rotat i ruinens historia. Målet var att mötet mellan gammalt och nytt ska förstärka varandra, och jag är väldigt nöjd med resultatet, berättar Wikerstål.

Stjärnorps slottsruin Stjärnorps slottsruin Stjärnorps slottsruin

God arkitektur gör kulturarv tillgängligt för fler

Restaureringen av Stjärnorps slottsruin är också ett exempel på hur god arkitektur kan öppna upp kulturhistoriska platser för fler människor. Genom varsamma ingrepp har ruinen fått en ny funktion som utflyktsmål. Redan nu lockar den fler nyfikna människor till området som får en inblick i hur hållbar restaurering kan fungera i praktiken.

— Vi hoppas att Stjärnorps slottsruin kan bli en plats där människor kan mötas och uppleva både det förflutna och nutiden på ett unikt sätt. Genom att säkra ruinen för framtiden ger vi också förutsättningar för framtida generationer att ta del av vårt gemensamma och viktiga kulturarv, avslutar Wikerstål.

Stjärnorps slottsruin

Kontaktperson

Erik Wikerstål

Uppdragsansvarig arkitekt
+46 42 19 48 56

Europatourbanan Lycke

För alla som älskar golf
Landskap
Idrott
Uppdragsgivare: Golf of Course Marstrand
Plats: Kungälv
Uppdragsår: 2004 – 2008
Kompletteringar: 2015

Vad krävs för att skapa en bana som utmanar på internationell nivå men ändå välkomnar spelare på alla nivåer? Lycke Golfklubb balanserar precision och spelbarhet med en naturanpassad utformning som gör varje runda unik. Här är Europatourbanan Lycke designad av Tengboms golfbaneproffs.

europatour 2 Europatourbanan Lycke
Inte mycket slår läget vid havet och den fantastiska naturen kring Tofta Herrgård.

Lycke Golfklubb med sina 18 hål har sitt hem vid naturreservatet vid Tofta herrgård norr om Göteborg. Här erbjuds spelare en unik spelupplevelse tack vare banan som ligger naturskönt placerad och med sin kombination av seaside- och parkkaraktär.

Europatourbanan Lycke i ett med naturen

Banan designades av vår golfbanearkitekt Johan Henrikson och är utformad för att ge spelare en varierad och naturnära utmaning. Generösa greener ger stora möjligheter till olika pinnplaceringar, medan vinden ofta sätter spelaren på prov. Medan hinder utmanar den duktige golfaren är banan inte överdrivet lång och ger därför även höghandikapparen en stark spelupplevelse. Här står kvalitet och identitet i fokus. Inte minst genom den omsorgsfulla naturanpassningen.

Skapad för mästerskap – och alla andra golfälskare

Europatourbanan Lycke
Banan? Utmanande och omväxlande på Europatourbanan Lycke – både för medelgolfaren och den som är proffsbra.

Europatouren och internationell kvalitet

2007 stod Lycke Golfklubb som värd för damernas Europatour, vilket satte banan på den internationella kartan. Helen Alfredsson som är British Open-vinnare och också PGLA-player deltog i designarbetet som co-designer och tillförde viktiga erfarenheter, perspektiv och insikter. Med sitt fokus på kvalitet och en stark koppling till den omgivande naturen har Lycke fortsatt att vara en destination som attraherar många golfare.

Kontaktperson

Johan Henrikson

Golfbanearkitekt och planarkitekt
+46 31 761 64 27

Djupängens vårdboende

Socialt umgänge i hemlik miljö
Djupängens vårdboende äldreboende
Arkitektur
Vård & forskning
Uppdragsgivare: Hammarö kommun
Plats: Hammarö, Värmland
Vad: Äldreboende
Färdigställt år: 2020
Fotograf: Felix Gerlach samt Mia Hernell Blomquist, Helena Christersdotter

Djupängens vårdboende i Värmland växte fram ur ett fint och nära samarbete där alla – från demenssjuksköterskor och socialchefer till elmontörer, teknikkonsulter och såklart hyresgäster– hade en röst i utformningen. Från start till mål har lyhördhet och omtanke om de boendes behov och välmående stått i centrum.

image00017 Djupängens vårdboende
När det nalkas fest åker såklart gitarren fram. Foto: Mia Hernell Blomquist

— Miljön ska kännas som ett hem och inte som en institution, förklarar Anki Haasma, uppdragsansvarig arkitekt på Tengbom i Karlstad. Vi har därför utformat Djupängen för att främja både god boende- och arbetsmiljö, ökad orienterbarhet för både personal och hyresgäster, och med anpassning efter de boendes individuella behov.

När alla bidrar blir det bäst

För att uppnå en positiv livsmiljö har projektet följt en så kallad partnering-modell, där en serie workshops garanterat att alla röster blivit hörda under hela processen. Från den första startworkshopen där grundläggande värderingar och mål sattes, till en slutworkshop som modererades av en extern part, har engagemanget varit högt. Resultatet? Ett boende där alla är lika nöjda och där slutkunden – hyresgästerna och deras anhöriga – är mer än tillfreds.

— Vi jobbar intensivt med att få till aktiviteter som ger människor mål och mening och det är en enorm fördel att få jobba i de fantastiska lokalerna som finns på Djupängen. Vi får ofta höra av folk som kommer till oss att – oj kan ett äldreboende se ut så? Och ja, det kan det verkligen, säger Mia Hernell Blomquist, utvecklingsledare på Hammarö kommun.

Delta i dans och sång, fika på caféet, ta ett glas vin med en vän, stapla ved i trädgården, eller läs en riktigt bra bok i biblioteket

Djupängens vårdboende äldreboende
Här ryms 120 hem i omsorgsfull utformning – det ska kännas hemma. Foto: Felix Gerlach

Hemkänsla med närhet till grönska

Djupängens vårdboende är verkligen de boende i fokus. Boendet rymmer 120 lägenheter, fördelade på tre flyglar som omfamnar två mindre och en större innergård. Den centrala innergården är utformad för att skapa en trygg och trivsam miljö. Här ska det vara enkelt för alla boende att kunna vistas utomhus. Från entrén kan man nå samtliga utrymmen via gångar som vetter mot innergården.

Byggnadens interiör är omsorgsfullt utformad för att ge en hemtrevlig känsla. Temat för boendet, Ängen, är inspirerat av byggnadens naturnära läge, vilket syns i både färgval och symboler. Varje avdelning har blivit tilldelad en unik blomma från ängsmiljön, och gemensamma utrymmen, som det stora allrummet, är färgsatta i varma och inbjudande toner. Den öppna spisen och loungemöbleringen bidrar till en trivsam känsla som för tankarna till ett kafé snarare än ett traditionellt äldreboende.

Från egentid till gemenskap – man väljer själv

Anki berättar hur personalens delaktighet i allt från byggnadens funktioner till detaljer i inredningen var en central del i utformningen av Djupängens arkitektur. Med ängen och skogen i ryggen och staden framför dig ska du känna dig trygg och delaktig i samhället.

— Det moderna boendet ska spegla livet, både utanför och innanför hemmets väggar, säger Anki.

Lägenheten är hyresgästernas privata bostäder, och hit ska man kunna dra sig tillbaka och ha egentid om man känner för det. Ute på avdelningen finns möjlighet att delta i den sociala samvaron med de närmaste grannarna.

Här erbjuds de boende en rad aktiviteter. Som att besöka frisören och delta i dans och sång, eller att fika på kaféet, ta ett glas vin med en vän, stapla ved i trädgården, eller läsa en bok i biblioteket. Djupängens Instagram-flöde är fyllt med livsbejakande inlägg på personal och hyresgäster som har roligt och mysigt ihop (följartips!). Nedan bilder av Felix Gerlach.

Behagliga former och texturer

Projektet med Djupängens vårdboende har även omfattat uppdraget att projektera inredningen, med målet att skapa en mysig och funktionell inomhusmiljö. Färgsättning, ljussättning och möblering har noggrant utformats, hela tiden med partnering-modellen i åtanke. Möblerna är valda med stor omsorg för att ge komfort, stöd och säkerhet, med rundade former och ytor som är behagliga att röra vid och se på. Inredningen ska vara flexibel och stötta både socialt umgänge och avskildhet.

— Det finns ytor för umgänge, precis som det finns möjligheter för enskilda stunder med utsikt över omgivningarna, berättar Anki. Materialvalen bidrar till en varm och inbjudande känsla. Samtidigt är de hållbara och lätta att rengöra, vilket gör dem idealiska för en miljö som kombinerar estetik med praktisk funktion.

image00018 Djupängens vårdboende
Hole in one, är vi övertygade om. Foto: Mia Hernell Blomquist

Kontaktperson

Anki Haasma

Uppdragsansvarig arkitekt
+46 54 400 50 68

Ole.Fit Munkka gym Helsingfors

STYRKA I SAMARBETE
Inredning
Idrott
Uppdragsgivare:
Plats: Helsingfors i Finland
BTA: 1 544 kvadratmeter
Uppdragsår: 2023
Fotograf: Tengbom

Att arbetsplatser ska kunna erbjuda möjlighet till träning på jobbet är snart en självklarhet – både i Sverige och i Finland. Tengbom i Helsingfors är fenor på att rita gym och Ole.Fit Munkka är inget undantag. Tack vare en lösningsorienterad process i nära samarbete med kunden behövde vi inte tumma på resultatet.

Ole.Fit Munkka gym  är ett komplett och fullt utrustat gym i ett kontorskomplex om sex våningar. Här låg tidigare IBM:s huvudkontor, men idag är det ett företagscentrum under Bloomsvilles paraply. För att ge plats åt gymmet fick ett auditorium och några kontorsplatser ge vika.

— Allt fler företag inser att de anställdas välbefinnande, och att erbjuda möjligheter till motion, är en attraktionsfaktor för fastighetsutvecklare, säger Niina Isojärvi, arkitekt på Tengbom i Helsingfors. För oss som arkitekter kräver planeringen av ett gym både precision och anpassningsförmåga.

Akustik- och materiallösningar för grannsämjan

ole.fit munkka gym 01 original 1251634 Ole.Fit Munkka gym Helsingfors

Att bygga ett gym i en kontorsfastighet kräver god planering. Inte bara behöver man ta hänsyn till kundens önskemål utan också till hur gymmet påverkar grannarna och verksamheterna runtomkring. Ett gym tenderar ju att låta lite. En hantel som ramlar ner i golvet, ett löpband som dundrar under snabba intervaller. Ett peppigt gruppträningspass kan utlösa spontana hejarop och applåder. Ljudnivåer och akustik är därför några av de största utmaningarna när man bygger ett gym i en fastighet som huserar övriga verksamheter. Dessutom behöver man ta hänsyn till golv och övriga materials egenskaper. Och inte minst, ventilationen.

— I ett renoveringsprojekt som gymmet Ole.Fit Munkka ligger i, är den här ekvationen inte alltid enkel, säger Niina. En annan faktor att ta hänsyn till är takhöjden, som också är viktig på ett gym. Det behöver alltså pusslas en hel del.

 

ole.fit munkka gym 03 original 1251636 Ole.Fit Munkka gym Helsingfors

Ventilation och teknik

En stor utmaning var att få ventilationen och övrig teknik anpassad till takstrukturen utan att behöva sänka taket för mycket. I yogasalen gjorde vi en noggrann planering för akustik och ventilation, och för hur VVS-teknik och isoleringsmaterial skulle få plats i taket.

— Vi övervägde att lämna taket öppet, vilket hade blivit väldigt stilfullt och elegant, berättar Niina. Men på grund av akustiken i rummet landade vi istället i att gömma utrustningen i taket.

Ljudisoleringen i golvet var däremot inga problem. Under gymmet fanns inga  kontorsrum, utan cykelrum och omklädningsrum för gympersonalen.

Det måste få låta när man tränar

Renovering för ökad tillgänglighet

Förutom gymmet genomgår huset som byggdes 1979 och 1985 just nu en helrenovering, där även en fasadrenovering är på gång. Det färdiga Ole.Fit Munkka-gymmet har en total yta på 1 544 kvadratmeter. Här finns en öppen yta för fria vikter, en konditionspark med löpband, en stor gruppträningssal, en lite mindre gruppträningssal för funktionell träning och en yogasal. Men även avskilda behandlingsrum för fysioterapi och massage. Därtill duschar, bastur och omklädningsrum, samt arbets- och sociala utrymmen för gympersonalen.

ole.fit munkka gym 02 original 1251635 Ole.Fit Munkka gym Helsingfors

Förutom de planerade anpassningarna inuti byggnaden fick Ole.Fit Munkka-gymmet en ny entré. Tidigare var ingången till lokalerna inne i byggnaden. Under renoveringen utvidgade vi den tidigare trappan som fungerade som bakdörr till gymmets huvudentré, och byggde en ny entré mot utsidan. På så sätt blev entrén också tillgänglig.

Lokalerna ger en känsla av lyx. Den bruna kulörskalan på väggar och tak gifter sig väl med träpanelerna på väggar och delar av taket. Belysningen är planerad så att lokalerna inte känns mörka, utan stämningsfulla.

Ole.Fit Munkka gym
Före jobbet, på lunchen eller efter jobbet? Ole.Fit Munkka gym står och väntar.

Ett gymprojekt som Ole.Fit Munkka gym kräver samordning

I nära dialog med byggaktörer, gymkedjan Ole.Fit och deras inredningsdesigner Sisustusarkkitehdit Kalliomaa Oy, gjorde vi en grundlig utredning om utrymmenas karaktär, funktioner, belysning och material.

— Det var mycket samordning. Vi höll många möten för att få ihop både Ole.Fits önskemål och andra parters tidsplaner och behov, berättar Niina.

Målet var att hitta lösningar som skulle passa alla, utan att tumma på slutresultatet. Trots en tajt tidsplan öppnade Ole.Fit Munkka gym hösten 2023, och är nu i drift. Ett annat gym som Tengboms Helsingfors-kontor gjort är Elixia Circus som öppnade november 2021. Elixia Circus ligger i den före detta konsert- och nattklubbslokalen The Circus på Arkadiagatan i Helsingfors. För helsingforsborna är den känd som Innotalobyggnaden, ritad av Einari Teräsvirta.

Kontaktperson

Susanna Sucksdorff

VD, Tengbom Helsingfors
+358 505 767 700

Sollentuna brandstation

Tryggt och jämställt
Arkitektur
Kontor
Uppdragsgivare: Brandkåren Attunda
Plats: Sollentuna
År: 2020

Vid E4:an vid Häggviks handelsområde utformade vi Sollentuna brandstation – en modern arbetsplats som inte bara ska göra arbetsmiljön bättre utan också stärka sammanhållningen bland medarbetarna. Med fokus på hållbarhet, jämställdhet och en arkitektur som främjar säkerhet och samarbete hoppas vi att framtidens brandmän ska gilla att vara här.

Sollentuna brandstation
Sollentuna brandstation.

En jämställdhetsinsats som tagit sammanhållningen till nya höjder. Så kan man sammanfatta processen med att färdigställa Sollentuna nya brandstation. Med Tengbom som generalkonsult har stationen gått från omodern och utdömd till nybyggd – på annan plats dessutom.

Ingela Marberg som varit uppdragsansvarig arkitekt har genom hela projektet varit drivande i utformningen av den här speciella byggnaden. Såväl ur arkitektoniskt perspektiv som rörande själva genusaspekten.

– Vi börjar se en härlig mångfald i yrkesgruppen. Det här är något vi ville tillvarata och uppmuntra genom utformningen av den nya stationen, berättar Ingela.

En station där mångfalden får plats och gemenskapen växer.

Hållbarhet och sammanhållning – vinnande kombo i Sollentuna brandstation

Hållbarhetsfrågan har varit en röd tråd genom hela projektet, från materialval till de solceller som pryder taket och bidrar till en långsiktigt hållbar drift. Samtidigt har vi tagit hänsyn till en rad säkerhetsmässiga och psykologiska aspekter för att skapa en funktionell och trivsam arbetsmiljö. Ett exempel är det innovativa omklädningsrummet, utformat för att stärka lagandan och inkludera alla oavsett könstillhörighet. Personliga skåp finns i ett gemensamt utrymme, medan separata bås ger möjlighet att byta om och duscha i avskildhet. En lösning som förenar praktiska behov med ett starkt fokus på gemenskap och respekt.

– Efter en insats är det viktigt att få prata ut och att inte sitta i avskilda utrymmen. Med det välplanerade omklädningsrummet skapar vi nya platser för informellt eftersnack och stöttning medarbetarna emellan. Vi har fått väldigt positiva reaktioner från brandmännen, som upplever att sammanhållningen redan har blivit bättre, säger Ingela.

Formgivning som skapar känsla av trygghet

Formen på Sollentuna brandstation är nästintill självskriven utifrån dess funktion och specifika plats. Den tunga tegelbyggnaden ger ett robust och gediget skydd mot den hektiska motorvägen vid Häggviksavfarten och följer elegant påfartens kurvatur. Samtidigt skapar den en tyst och trygg innergårdsmiljö som underlättar verksamheten och ger plats för reflektion. Bakom den inbjudande glasfasaden finns administrationen och de funktioner som är öppna för allmänheten. Här möts form och funktion i ett syfte: att förvalta och förmedla värdefulla kunskaper som stärker samhället.

Ett robust skydd som följer vägens rörelse.

– Det här är en byggnad som befäster styrkan och tryggheten i en funktion vi alla är beroende av. Den är skapad för att hålla länge ur alla perspektiv, avslutar Ingela.

Dygnet runt i trygghetens tjänst

Sollentuna brandstation är en dygnetruntbemannad heltidsstation som hanterar cirka 600 larm per år och är en viktig del av kommunens säkerhetsarbete. Den moderna anläggningen invigdes 2020 och fortsätter att vara en trygghetsfaktor för området.

Kontaktperson

Mark Humphreys

Kontorschef Stockholm
+46 8 412 53 43