Arkiv

Prästhöjden trygghetsboende

Det snälla huset
Arkitektur
Boende & Hotell
Uppdragsgivare:
Uppdragsår: 2021-2023
Boendeform: Trygghetsboende med 29 lägenheter
Totalentreprenör: Olofsson Bygg
Fotograf: Alla bilder med undantag sista galleriet är tagna av Åke E:son Lindman
Priser och utmärkelser: Vinnare av Allmännyttans bästa bygge 2024. Nominerat till Årets bygge 2024 och Rödfärgspriset 2024

Vräkigt? Nej. Miljö- och människosnällt? Ja. Från start till slut och sida vid sida med Fristadbostäder AB växte trygghetsboendet Prästhöjden i Fristad utanför Borås fram under parollen ”Rätt material på rätt plats”. Ett energisnålt hus av finfin arkitektur genomarbetat i varje detalj – som håller över tid.

På Tengbom brukar vi säga att ett lyckat projekt är resultatet av ett gott samarbete, och där arkitekterna fått vara med hela vägen. Som med trygghetsboendet Prästhöjden. Här var vi med från ritbord till uppföljning på uppdrag av Fristadbostäder AB – en kund som brinner lika mycket som vi för design som håller över tid och för förvaltning med små medel med genom väl valda material.

Rätt svar: Falu rödfärg.

Resultatet: som vi tänkt oss

— Långsiktighet är väldigt positivt för oss, säger Kjell-Ove Sethson, vd på Fristadbostäder AB. Genom att titta på livscykelkostnaden istället för att stirra oss blint på byggkostnaden kommer Prästhöjden bidra ekonomiskt positivt för oss i generationer framåt.

Magnus Almung som är ansvarig arkitekt i projektet gör en annan spaning:

— Det är inte så vanligt i Sverige att man får vara både arkitekt och projekteringsledare, skissa de första strecken, utföra ett förfrågningsunderlag och bygghandling, och vara med under hela genomförandet och på alla byggmöten på plats. Men här var jag med i samtliga skeden vilket resulterade i ett hus jag är extra stolt över. Ett hus som blev precis som jag tänkt mig.

För livskvalitet och gemenskap

Ett utomhusrum för alla.

Byggnaden består av tre våningar med ett centralt placerat, glasat trapphus och ett suterrängplan på ena sidan av huset. Lägenheterna håller hög standard och kvalitet i både material och bekvämlighet – ljusa färger, stora fönster som släpper in mycket ljus och gedigen askparkett på golven. Köken är funktionella och välutrustade, och varje lägenhet har antingen balkong eller uteplats. Tillgängligheten är hög, med gott utrymme även för en rollator. Översta planet är gemensamt för de boende för att uppmuntra till umgänge mellan grannar, med en takterrass för soliga dagar. På Prästhöjden har man nära till natur, service och kommunikationer och fina utomhusområden där familjer och besökande barn kan umgås.

Ljuset flödar in genom det glasade entrépartiet.

Grönt bygge och smart energi i välpaketerat hantverk

Prästhöjden är projekterat och byggt för att stå stadigt i över hundra år. Massiva trästommar bär huset som är klätt i Falu rödfärg-målad träfasad. Samtidigt är fastigheten energieffektiv med optimerad energianvändning och solceller på taket. Både materialval och funktionaliteter är noga övervägda för att säkra lång livslängd.

Utifrån principen att ha rätt material på rätt plats är byggnadens betongkonstruktion placerad under mark i suterrängvåning och träkonstruktionen ovan mark. Av hållbarhets- och miljöskäl valde vi att använda trä i så stor utsträckning som möjligt. Men också för att visa att trä är ett genomgående material i projektet. Den bärande stommen exponeras i lägenheterna, trapphus, entréer och fasad.

Att vänta skönt är också viktigt.

— Vi har försökt att rita ett funktionellt hus som ändå är artikulerat och rikt på vackra material och fin detaljering som utstrålar hantverk, förklarar Magnus. Under byggprocessen har också hantverkarna visat uppskattning över att få bygga ett hus som är utöver det vanliga montage-byggeriet, vilket syns på det färdiga resultatet.

”Trä rakt igenom”

För att få en varierad fasad som ändå utstrålar harmoni valde vi en enkel halvspontad granpanel. På varannan delning är en specialfräst 50 millimeters djup locklist monterad. Nedersta våningen är slät för att få en fin proportion av fasaden, som en sockelvåning. Boendesprinkler finns i hela byggnaden för att skapa förutsättningar för synligt trä interiört och en fasad helt i trä.

— Det här har gett oss stor frihet att gestalta byggnaden utifrån vårt koncept, ”Trä rakt igenom”, säger Magnus.

Men nej, huset är ”inte vräkigt” som Magnus säger. Det är ett miljö- och människosnällt hus. Ett genomarbetat hus av god arkitektur och med hög kvalitet och många funktioner.

— Vi är stolta och glada över alla nöjda hyresgäster som ger oss väldigt positiv återkoppling kring sitt boende på Prästhöjden, säger Kjell-Ove Sethson.

Bilder i galleriet är tagna av Ulf Celander.

Kontaktperson

Magnus Almung

Uppdragsansvarig arkitekt
+46 31 708 38 01

Anna Whitlocks gymnasium

Hyllar historien och framtiden
Arkitektur
Utbildning
Uppdragsgivare:
Plats: Stockholm
Priser och noimineringar: Årets Stockholmsbyggnad 2019
BTA: 23 000 kvm
Färdigbyggd: 2018
Fotografer: Åke E:son Lindman, Johan Fowelin

I det gamla ämbetshuset på Kungsholmen i Stockholm som på 20-talet ritades av Axel Lindegren ståtar i dag Anna Whitlocks gymnasium. Varsamt förvandlade våra arkitekter på MAF (numera Tengbom) en antikvariskt värdefull byggnad till inspirerande lokaler för framtidens studenter och gav samtidigt stadsdelen nytt liv.

Välkommen in. Foto: Åke E:son Lindman

Byggnaden uppfördes 1926 som kontorshus för statliga verk efter ritningar av arkitekten Axel Lindegren med Kreuger & Toll som byggmästare. Kungliga Byggnadsstyrelsen var både byggherre och hyresgäst. En rad olika centrala ämbetsverk skulle husera i byggnaden och den fick (smek)namnet Ämbetshuset. Här kunde man hitta bland annat Väg- och vattenbyggnadsstyrelsen, Rikets allmänna kartverk samt Skolöverstyrelsen. I början av 1970-talet flyttade Länsstyrelsen in i byggnaden och blev kvar till 2015.

— I vår gestaltning sparas minnen av hur byggnaden tidigare använts. Överblivna dörrhål blev bokhyllor eller montrar, förklarar Amanda LeCorney, arkitekt på Tengbom och handläggande arkitekt i teamet. Några bortglömda utrymmen på vinden gjorde vi om till ateljéer.

Utgångspunkt i historien

I den antikvariska utredningen för Anna Whitlocks gymnasium står:

Originalplan

”Förslaget behåller grundstrukturen i byggnadens planlösning med entréer, trapphus och korridorer som löper genom hela byggnaden vilket bevarar upplevelsen av att befinna sig i en sammanhängande stor anläggning.”

Knäckfrågan – antalet klassrum

Knäckfrågan i omvandlingen av byggnaden blev huruvida det skulle gå att skapa tillräckligt många klassrum inom en byggnadsstruktur med små cellkontor och bärande väggar. Förutom att ett klassrum behöver vara cirka 60 kvadratmeter, får det inte vara för avlångt om akustiken ska fungera och lärarens röst ska räcka till hela dagen. Snabbt landade man i att bärande hjärtväggar skulle behöva rivas någonstans i byggnaden för att få tillräckligt många större rum som krävdes, för specialämnen som kemi och biologi. Förslaget blev att förlägga dessa större ingrepp till de antikvariskt mindre känsliga gårdsflyglarna.

— Jag blir glad när jag ser hur eleverna tagit byggnaden i anspråk. Hur de halvligger på sittmöblerna som vi ritat eller grupparbetar i en fönsternisch, säger Amanda.

Från mörka korridorer till ljusa studieytor och sociala rum

När man rev hjärtväggarna flyttade man de passager som tidigare var mörka till fasaden mot gården. Nu strålar ljuset in i en byggnad som tidigare var mörk med kontorsrum i fasad och dunkla korridorer i mittpartiet.

— När man nu rör sig i byggnaden reflekterar man över hur generös den är, berättar Amanda. På varje våning finns mötesplatser, platser för studier och socialt umgänge.

Nybyggda skolor är idag otroligt yteffektiva och ofta prioriteras utbildningsytor före umgängesytor. Men skolan har också en social funktion. I ombyggnadsprojekt uppstår alltid ytor som ”blir över” men på Anna Whitlocks gymnasium blev dessa till sociala platser och platser för eget arbete. Det ger stora mervärden.

Anna Whitlocks gymnasium
En plats för studier eller rasthäng. Foto: Johan Fowelin

Innergård med identitet

Från utredningsskedet stod det klart att byggnaden saknade en större samlingssal för det stora antal elever som skulle gå på skolan. Samtidigt konstaterade man att den nuvarande utformningen av innergården var för tung och på väg att rasa in i källaren. Lösningen blev en ny utformning av gården inspirerad av fiskbensparketten i byggnadens finare salar. På parketten ligger en mjuk matta av gummiasfalt och i centrum av mattan finns en julgransfot, precis som i ett vardagsrum.

Den mjuka mattan agerar nu sittyta för eleverna under de varmare årstiderna, och gården fungerar som en samlingsplats för upprop i augusti och studentavslutningar i juni.

— Mönstret på mattan har blivit en symbol för Anna Whitlocks gymnasium i sociala medier, säger Amanda. Det är roligt att se hur eleverna bygger vidare på vår kreativitet och gör den till ett signum för skolan.

Anna Whitlocks gymnasium
Innergård för Instagram. Foto: Johan Fowelin

Rum i rummet i skolans restaurang

Som en konsekvens av bristen på stora rum blev skolrestaurangen fördelad över flera rum. Men under projektets gång stod det också klart att mindre matsalar ger såväl akustiska som andra fördelar. Varje rum har sin egen belysning, vissa rum har musik och som elev hittar du snabbt din favoritplats. Restaurangen är möblerad för både små och stora grupper, och fungerar också som studieyta utanför lunchtiden.

— Matsalen är innovativ genom att den är uppdelad på flera olika rum, förklarar Amanda. Det borde egentligen vara standard för skolmatsalar eftersom ljudmiljön blir mycket bättre.

Anna Whitlocks gymnasium
Foto: Johan Fowelin

Könsneutrala duschrum väckte debatt

Skolbyggnaden saknar idrottshall och istället hyr skolan in sig på idrottsanläggningar i närområdet. I källaren ryms yogarum, gym och omklädningsrum som kan användas när idrottslektionen består av utomhusträning. Omklädningsrummet är könsneutralt – eleverna byter om och duschar i enskilda bås och låser in sina kläder utanför båset.

— Kanske var det här de första könsneutrala omklädningsrummen – i dag är det norm, säger Amanda. Utformningen provocerade och skapade debatt i lokala medier.

Det är välkänt att en av de vanligaste platserna i en skola för mobbing är just omklädningsrum och duschar. På Anna Whitlocks är duschbåsen utformade så att till exempel kränkande fotografering inte är möjligt. Dörrarna sluter tätt mellan golv och tak.

— En kuriositet är att när byggnaden ursprungligen uppfördes var kvinnligt och manligt viktigt att hålla isär. På originalritningarna har därför flertalet rum fått benämningen ”kvinnligt biträde”, berättar Amanda.

Anna Whitlocks gymnasium
Utvecklingen går framåt – i dag är könsneutrala omklädningsrum norm. Foto: Åke E:son Lindman

Prisad och tillgänglig skola

I arbetet med Anna Whitlocks gymnasium har många delar av byggnaden blivit återställda till ursprungligt skick, som exempelvis kalkstenstrappan i huvudentrén. Byggnaden är tillgänglig på ett sätt som passar den ursprungliga utformningen och antikvarisk status.

— Vi hade förmånen att få jobba med modiga beställare med hög ambitionsnivå. De var kunniga och med förståelse för den ursprungliga byggnadens värde och kvaliteter, säger Amanda.

År 2019 blev skolan utsedd till Årets Stockholmsbyggnad och i dag är en självklar del av det som gör Kungsholmen till en levande stadsdel.

Kontaktperson

Jonas Jakobsson

Uppdragsansvarig
+46 702 18 52 23

Tenhults naturbruksgymnasium

Rum för djur
Tenhult smådjursklinik hund undersökningsrum
Arkitektur
Utbildning
Uppdragsgivare:
Byggaktör: Brixly
Uppdragsår: 2023
Var: Tenhult, utanför Jönköping
BTA: 890
Fotograf: Felix Gerlach

Hur ser planlösningen ut för en fågel? Vad har en orm för krav på dagsljus? När våra arkitekter tog sig an Tenhults Naturbruksgymnasiums nya djurvårdsanläggning ville vi bana väg för en trygg och lärorik miljö för både djur och människa. Om vi lärde oss nya saker längs vägen? Oh yes!

Tenhult smådjursklinik exteriör

En djurvårdsanläggning behöver vara funktionell för både djur och människor. Ett uppdrag av rang, särskilt då djuren hanteras alla dagar i veckan.

— Det har varit annorlunda – utmanande och väldigt roligt, säger Sandra Skoglund, uppdragsansvarig arkitekt. Både att skapa byggnader som visuellt ska passa in i det lantliga sammanhanget och att utforma inomhusmiljöerna för djur, elever och lärare. Vi har haft ett väldigt fint samarbete med vår beställare.

Skola för djurintresserade

Tenhult smådjursklinik exteriör

Tenhults naturbruksgymnasium utanför Jönköping kan eleverna kombinera gymnasieutbildning med djurintresse. Gymnasiet är placerat i vackra Tenhultsdalen kantad av åkrar, betesmarker och skogsklädda kullar. På skolan finns utbildningsanläggningar för häst, djurvård, lantbruk och trädgård med plats för 220 elever och 80 lärare. För elever som har långt till skolan finns internat. Efter avslutat gymnasium kan studenterna arbeta på djursjukhus, djurpark, hunddagis, kennel eller zoobutik – eller plugga vidare på universitet.

Fågel, fisk eller mittemellan

2023 öppnade den nybyggda djurvårdsanläggningen som Tengbom ritat. Här finns nu moderna och anpassade avdelningar för djur, större lektionssalar och ett behandlingsrum för djursjukvård. På djurvårdsanläggningen kan du träffa hundratals djur såsom gnagare, kaniner, burfåglar, fiskar, ormar, ödlor, sköldpaddor, sniglar och spindlar.

— Tidigare har djuren i skolan varit inhysta i äldre byggnader intill gamla rektorsbostaden, berättar Sandra. Byggnader som blivit undermåliga och otillräckliga.

För att förbättra djurskyddet, och skapa en mer funktionell, tillgänglig och ändamålsenlig miljö för elever och lärare behövde skolan en ny djurvårdsanläggning. Inledningsvis fokuserade man på fåglar, reptiler och fiskar, men fler byggnader kan tillkomma.

Tenhult smådjursklinik exteriör
Tenhults naturbruksgymnasium är nominerat till Rödfärgspriset 2024.

Voljärer för fåglar – och ett tropikarium

Fåglarna på skolan har fått nya voljärer: stora inhägnader där de kan flyga fritt. Voljärernas tak är täckt av ett skydd mot rovfåglar. Här bor exotiska fåglar som aror, kakaduor och undulater.

— Nu kan fåglarna ta sig mellan inomhus och utomhus via en liten lucka i ytterväggen, säger Sandra.

En av voljärerna är avsedd för karantän, där man kan isolera sjuka fåglar. För att möta behoven från fåglarna har vi lagt särskild uppmärksamhet på materialval och utformning.

— Fåglar pickar mycket, på väggar, golv och andra boytor. Det blev vi tvungna att ta med i beräkningen när vi skapade voljärerna, förklarar Sandra. Mellan utgångar och dörrar finns slussar som minskar risken för att djur förirrar sig och rymmer.

För tropiska djur, inklusive ormar, ödlor, paddor och exotiska fiskar, tog vi fram ett tropikarium med plats för terrarier och akvarier.

Tenhult smådjursklinik tropikarium

Faluröda lador med high techfunktion

Tillsammans med vår beställare Region Jönköping arbetade vi för att få fram byggnader som fungerar både visuellt i den lantliga miljön och som undervisningslokaler. Därav efterliknar byggnadernas utseende ladugårdar, med en modern känsla.

— De faluröda byggnaderna och övrig färgsättning knyter an till den lantliga miljön, i en jordig och naturinspirerad färgskala, som helhet, säger Sandra.

Det har varit en utmaning att anpassa byggnaderna till djurens och människornas behov och moderna kravställningar, samtidigt som de ska smälta in i landskapet.

— Byggnaderna klassas som jordbruksbyggnader vilket gör att man inte får dölja installationer, förklarar Sandra.

Krav på dagsljus och för dygnsrytm och temperaturreglering måste fungera för både djur och människa.

Tenhult smådjursklinik hundOmsorg dygnet runt

I byggnaderna finns också klassrum och personalutrymmen. Djur behöver omsorg under veckans alla dagar. Här finns ett särskilt utrymme för rengöring och skötsel.

— Vi tog fram två kök för förberedelse och tillredning av djurens mat. Småkryp för tropikariets hyresgäster, frön och annat för fåglarna, säger Sandra.

Teknikutrymmen är placerade en trappa upp, ovanför djurrummen för att optimera utnyttjandet av byggnaderna och undvika att teknik och installationer stör djuren eller arkitekturen. Trapporna till övervåningen går på utsidan av byggnaderna. Det gav möjlighet att skapa förråd för mockning och annan utrustning under dem.

Trästomme och solceller

Tenhults naturbruksgymnasium har fått en framtidssäkrad byggnad för djur och människor, god vistelsemiljö med funktionella och anpassningsbara lokaler.

— Enkel tillgång till utomhusvistelse från byggnaderna är viktigt, säger Sandra. I ett naturbruk ska du ha kontakt med utomhusmiljön och kunna följa årstiderna.

Husen är byggda med trästomme och träfasad och solceller på taket. Då byggnaderna är integrerade i den befintliga miljön känns djurvårdsanläggningen både ny och naturlig. Samtidigt som den uppfyller kraven på funktion och hållbarhet för att uppfylla klassificeringen Miljöbyggnad silver.

Tenhult smådjursklinik exteriör

Kontaktperson

Sandra Skoglund

Uppdragsansvarig arkitekt
+46 36 17 32 33

Teamet bakom projektet

Namn Roll
Saskia Jäckel Arkitekt SAR-MSA
Edwin Krantz Byggnadsingenjör
Gitte Vistnes Arkitekt SAR-MSA
Galini Afentoulidou Arkitekt SAR-MSA (tillgänglighet)
Stina Ahlgren Byggnadsingenjör

Klosterhuset – Vreta Kloster

En utställning i sig
Arkitektur
Byggnadsvård & Restaurering, Kultur
Uppdragsgivare:
Plats: Linköping
Uppdragsår: Invigdes 2019
Byggnadsår: Klosterhuset 1200-talet, Kyrkstallet 1800-talet, förråd 2019
Samarbete för utformning av utställning: Arkeolog Göran Tagesson
Nominering och utmärkelser: Nominerad till Helgopriset 2023

Vissa byggnader har förmånen att få ett långt och spännande liv. Somliga behöver nya funktioner och byter innehåll ett flertal gånger under denna livstid. När vi utvecklade Vreta Kloster ville vi skapa ett lika levande som självklart besöksmål och öppna upp Klosterhuset för alla.

Foto: Tengbom

Vid infarten till Bergs slussar utanför Linköping hittar du Sveriges första kloster, grundat som ett benediktinskt nunnekloster. Idag återstår en klosterruin och Vreta klosterkyrka. Men här finns också Klosterhuset som förr agerade spannmålsmagasin åt nunnorna. Området Vreta kloster är ett poppis besöksmål – både för kyrklig aktivitet och för kulturturismen.

Foto: Tengbom

— Det viktiga för sådana här byggnader är att de får vara i tjänst, och ha ett meningsfullt innehåll. Då är möjligheterna stora att någon vårdar och utvecklar dem under lång tid, säger Magnus Almung, uppdragsansvarig arkitekt på Tengbom.

Klosterpionjär i Sverige

— Väl på plats fångas du först upp av klosterkyrkan och ruinen, vilket är naturligt med tanke på kyrkans storhet i sin omgivning, berättar Magnus. Bakom de stora träden skymtar Klosterhuset.

Foto: Åke E:son Lindman

En markplanering kring byggnaden fanns inte tidigare. När besökaren till slut hittade fram till Klosterhuset var portarna stängda och de vackra rummen och valven förblev obesökta.

— Målet med renoveringen var att utveckla besöksdestinationen Vreta kloster med intressanta utställningar. Skapa nyfikenhet för byggnaderna på platsen, arkeologin och historien, för att sedan kunna avsluta med ett kafébesök, förklarar Magnus.

Foto: Tengbom

Nu skymtar klosterhuset

I förslaget för utvecklingen av området till ett levande besöksmål börjar resan vid Klosterhuset. Några av träden framför byggnaden är nu beskurna så att trädkronorna är höjda, vilket ger besökaren visuell kontakt med Klosterhuset från grusytan mellan kyrkan och Klosterhuset. I förlängningen av Kung Inges rådsal ligger stenmurar – fragment av fähus som idag utgörs av gräsbeklädda ytor.

Härifrån, via en böljande slinga mellan träden, kan du promenera fram till Klosterhuset längs med långsidan av huset. Slingan av grus med en slityta av stenmjöl, mynnar ut genom en ny håltagning i muren, mittemot kyrkans entré. Vid södra gaveln på Klosterhuset ligger en grusad gårdsyta mot stenmurarna.

Foto: Åke E:son Lindman

Återbrukat med Curman

Klosterhusets ursprung från 1200-talet var i gott skick vid renoveringen. En del mindre sprickor i murverk åtgärdades och taket är nyligen omlagt med kyrkspån. För att byggnaden ska kunna användas som samlingslokal året om kompletterade vi de befintliga portöppningarna. De fyra träportarna på den östra långsidan är ett minne från Sigurd Curmans restaurering i början av 1900-talet. Öppningarna är troligen ursprungliga.

— Vi behövde komplettera portöppningarna med glasade dörrar för att få ett bättre klimat, berättar Magnus. Karm och dörrblad är utförda av smäckra stålprofiler som glasats.

Utmaningen i gestaltningen av de nya glasade dörrarna var att skapa förutsättningar för ett bra klimat utan att förstöra träportarna från Curmans restaurering. Men på samma gång behålla det suggestiva, indirekta ljuset inifrån. Något som måste upplevas på plats.

Foto: Åke E:son Lindman

Snälla lösningar för bättre tillgänglighet

Eftersom den utvändiga mark- och golvnivån var i nästan samma höjd fick man i den södra porten demontera tröskelstenen för bättre tillgänglighet. En reversibel lösning, skonsam mot byggnaden. Dörrbladets slagdörrsautomatik sänktes ned i golvet. Den södra salen är tänkt som ett flexibelt rum för kör, föreläsningar, konfirmationsundervisning, kafé och utställningar. Utmed långsidorna monterade vi ett diskret vajersystem för utställning och belysning.

— Golv, väggar och tak har en materialitet och patina som man vill bevara. Därför var det viktigt hur vi kompletterade byggnaden med installationer för värme, el och belysning, säger Magnus.

Värme och el i sand

De stora och tjocka kalkstensplattorna i salarna låg löst i sand. Genom att lyfta dem kunde man dra ledningar för värme och el i sanden. Plattorna lades sen tillbaka utan stora ingrepp. I norra salen blev golvet justerat för att ligga bättre i våg. I södra salen var golvet mer ojämnt och man fick lägga ett nytt golv av kalksten ovanpå. Den norra salen som i dag inrymmer stenmuseet fick behålla sin museumfunktion men nu med bättre utställningsmontrar och skyltning, samt belysning.

— Tanken var att Klosterhuset skulle vara öppet för besökare på dagtid. Men för att inte besökare ska gå miste om salarnas prakt övrig tid av dygnet är rummen suggestivt belysta så att man ser det genom de glasade portarna, berättar Magnus.

Foto: Åke E:son Lindman

Kika in utifrån

I stenmuseet byggde vi ett invändigt burspråk i glas som gör det möjligt att komma in i salen och se rumsligheten, även när byggnaden är stängd. I det gamla faluröda stallet finns i dag besökstoaletter, beredningskök med förråd och också personalutrymmen. Genom lucka sker kaffeförsäljningen ut mot Klosterträdgården.

Foto: Åke E:son Lindman

Arbetet med Klosterhuset krävde också ett förråd för kyrkogårdsförvaltningen. Det fick bo vid den södra besöksparkeringen och bildar ett kluster ihop med Hushållningssällskapets befintliga ekonomibyggnader från 1800-talet. Förrådsbyggnaden är utformad som en traditionell lantbruksbyggnad med stomme av trä och en liggande limträpanel med omsorgsfullt gestaltade detaljer i fasad, knut och taksprång. Hela byggnaden är målad i Falu rödfärg som kommunicerar med omkringliggande byggnader. Klosterhuset blev invigt våren 2019.

Kontaktperson

Magnus Almung

Ansvarig arkitekt
+46 31 708 38 01

Campus Tensta

Kulturhistorisk byggnad ser nytt ljus
Arkitektur
Byggnadsvård & Restaurering
Uppdragsgivare:
Plats: Tensta, Stockholm
Uppdragsår: Pågående
BTA: 15000
Samarbetspartner: Byggprojekt, Seveko, Reichmann antikvarier, Projektel

Den tidigare gymnasiebyggnaden i Tensta, blåklassad med synnerligen högt kulturvärde, står inför återinvigning för att bli Campus Tensta i regi av Hemsö. Byggnaden representerar en blandning av senmodernism och brutalism med influenser från asiatisk arkitektur. Tengbom har varit ansvariga arkitekter inför den varsamma renoveringen som tar stor hänsyn till byggnadens originalidentitet.

År 1984 invigdes den Gösta Uddén-ritade gymnasieskolan i Tensta. Några ser skolan som ”den sista riktigt påkostade skolan i Sverige”. Andra menar att den bör klassas som byggnadsminne. Sedan 2018 har skolan ekat tom och rivningsryktena har skapat oro bland såväl arkitekturkännare som allmänhet. Men det är tvärt emot visionen som Hemsö har: skolan ska varsamt renoveras och byggnadens arkitektoniska originalidentitet bevaras.

Att släppa egot

— Som arkitekt vill man gärna sätta sin prägel på sina projekt. Men när det handlar om bevarande av kulturbyggnader får man släppa sitt ego till förmån för byggnadens ursprung, säger Josefin Larsson, arkitekt och affärsutvecklare på Tengbom inom byggnadsvård, kulturhistoria och omvandling av befintliga byggnader.

Exteriör Tensta gymnasium
Foto: Tengbom

Kulturhistoriskt detektivarbete

Tengbom har varit ansvariga arkitekter inför den omfattande renoveringen som ska återställa skolan till originalskick. Utmaningen i renoveringen av en blåklassad byggnad med synnerligen högt kulturmiljöhistoriskt värde är att uppfylla de moderna kraven som rör bland annat tillgänglighet, ljudnivåer och brandskydd.

I förarbetet till renoveringen har Tengbom samarbetat med Reichmann antikvarier. I arbetet har man kartlagt och dokumenterat de kulturhistoriska projektförutsättningarna. Antikvarien är sakkunnig i kulturvärden enligt plan- och bygglagen (PBL) och ansvarig för att projektet uppfyller kraven vid ändringar av kulturhistoriskt värdefulla byggnader.

Allrum Tensta gymnasium
Fotograf: Bo Eriksson

— Det blir alltid bäst i ett sådant här projekt när man får samarbeta med antikvarier från start. Och just det har vi kunnat göra här, säger Josefin. Här fick vi möjlighet att tillsammans se över alla detaljer, såsom vilka materialval man ursprungligen gjorde, vilka kulörer man använde – och i vilken kontext.

Reichmann antikvarier har gjort en antikvarisk förundersökning av fastigheten som satte ramarna för projekteringen. Därefter har man gjort en konsekvensanalys på underlag av projekteringshandlingarna.

Originalritning Tensta gymnasium
Ritning: Uddén arkitektkontor

Mönstergjuten betong och asiatiska pagoder

Anläggningen som Gösta Uddén fick i uppdrag att skapa innefattade både skolan, samlingslokalerna Tensta Träff med bibliotek och senare ett medborgarkontor, samt en idrotts- och simhall. De tre byggnaderna formar tillsammans en triangel. Fasaderna består i huvudsak av gedigna material som rött tegel, mönstergjuten och obehandlad betong, samt limträ och svartmålat stål. I hjärtat av skolan stoltserar en vacker vinterträdgård som tar in ljuset ovanifrån. Med element som loftgångar och diagonalt utskjutande betongtrappor blandat med asiatiska inslag som kraftigt svängda takfall och pagoder är gymnasiebyggnaden och Tensta Träff blåklassade enligt Stockholms stad och Stadsmuseets klassificering. Det betyder att de anses vara en del av det gemensamma kulturarvet i Sverige. Man har värderat att ”bebyggelsen bedöms ha synnerligen höga kulturhistoriska värden” och därmed fått den högsta klassificeringen. Som jämförelse är alla byggnader i Gamla stan i Stockholm blåklassade.

— För Campus Tensta gäller ett förvanskningsförbud enligt plan- och bygglagen. Det innebär att man inte får göra förändringar av egenskaper som utgör kulturvärden i byggnaden, förklarar Josefin.

Men trots blåklassning och förvanskningsförbud behöver en ny skolbyggnad bli anpassad till rådande standarder och krav.

Tillägg som smälter in

— De olika rumsmiljöerna har kartlagts enligt den antikvariska bedömningen och de mest bevarandevärda har märkts ut som ”Rum av särskild karaktär”, fortsätter Josefin. I de här rummen bör man genomföra minimal förändring och återställningen sker strikt utifrån originalutförandet. Rummen utan särskild karaktär, som till exempel klassrum och toaletter, blir renoverade enligt moderna behov och krav, och utifrån grundtanken med huset.

Klassrummen blir anpassade utifrån grundläggande krav gällande akustik, belysning och tillgänglighet. Till exempel byter man ut samtliga undertak. Samtliga toaletter får nytt klinker, nya handfat och toaletter. Men i andra rumsliga miljöer som bland annat korridorer och vinterträdgården, som är av ”särskild karaktär”, blir allt återställt till ursprungliga material.

— Principen för husets renovering är varsam transformation. Det vill säga, vi tar vår utgångspunkt i byggnadens logik, säger Josefin. Tillägg ska smälta in, i stället för att bryta av, och så mycket material som möjligt återanvänds. Tekniska system som läggs till kommer i möjligaste mån att döljas. Vi strävar mot att använda det som finns och hålla tilläggen enkla med minimal förbrukning av material för att få en maximalt funktionell byggnad.

Campus Tensta enligt ursprungsvisionen

År 2021 förvärvade Hemsö gymnasiebyggnaden och Tensta Träff. Visionen är att skapa Campus Tensta – en plats där utbildning och kultur delar tak. Hemsös ambition är att gymnasium, vuxenutbildning och även högskoleutbildning ska samlas i lokalerna, tillsammans med verksamheter för kultur, innovation och entreprenörskap.

— Vi ser verkligen fram emot att återigen fylla de här vackra byggnaderna med liv och rörelse så att både lokalboende och hela Stockholm upplever en förbättrad miljö och att vårt Campus bidrar till både utbildning, kultur och kreativitet, säger Johan Einarsson, projektutvecklare på Hemsö.

Redan till höstterminen 2024 välkomnar man den första pusselbiten till Campus Tensta i form av Järva Gymnasium, ett stiftelsebaserat nystartat gymnasium med högskoleförberedande program från start.

Historia

Gymnasiereformen som genomfördes på 70-talet förespråkade ”den samordnade skolan”. Här ville man samla utbildning, idrott och kultur på ett ställe. Målet var att skapa demokratiska skolmiljöer - öppna och tillgängliga för alla. Byggnaderna innehöll både gymnasieskolan, samlingslokaler i Tensta Träff med bibliotek och senare ett medborgarkontor, samt en idrotts- och simhall (ritad av Uddén och Wåhlström arkitektkontor). Gymnasiet ersatte Norra Latins gymnasium när det stängde 1982. Skolgården ligger i slutet av Tenstastråket som går genom centrum. Skolgården ritades av landskapsarkitekten Gunnar Martinsson som lät plantera 300 silverpilar på området. Byggnaden har även tilldelats Kasper Salin-priset.

Kontaktperson

Josefin Larsson

Uppdragsansvarig arkitekt
+46 72 183 02 34

Teamet bakom projektet

Namn Roll
Josefin Larsson Uppdragsansvarig arkitekt
Therese Gradin Handläggande arkitekt, projektering system- och bygghandling
Banafsheh Nejad Medverkande, projektering system- och bygghandling
Magnus Stenmark Handläggande arkitekt, projektering system- och bygghandling
Kicki Classon Ingenjör, projektering system- och bygghandling
Stefan Lara Torres Model maker, projektering system- och bygghandling
Karolina Lorentzi Specialist, tidiga utredningar
Pontus Eriksson Uppdragsansvarig, tidiga utredningar

Högalidskyrkan signerad Ivar Tengbom

En hyllning till tidlös arkitektur
Högalidskyrkan
Arkitektur, Inredning
Kultur
Uppdragsgivare: Svenska kyrkan
Plats: Hornstull, Stockholm
Byggnadsår: 1917-1923

En stockholmsikon. Ett stycke konst- och kulturarv. Ett av den nationalromantiska tidens viktigaste byggnadsverk i Sverige. Ett arkitektoniskt mästerverk signerat grundaren av Tengbom – Ivar Tengbom. Uppe på Högalidsberget omgiven av ett grönskande parklandskap blickar sedan 1923 Högalidskyrkan rofyllt ut över staden.

Foto: Sten-Åke Stenberg

På sena 1800-talet flyttade allt fler människor in till västra delen av Södermalm i Stockholm och behovet av en kyrka växte. 1905 anvisades Maria Magdalena församling kapellplats uppe på Högalidsberget och 1913 vann Ivar Tengbom uppdraget att rita kyrkan. 10 juni 1923 invigdes Högalidskyrkan. Tvärs över Riddarfjärden skulle Ragnar Östbergs Stadshus invigas två veckor senare – något Ivar var ytterst medveten om då han själv kom tvåa i den arkitekttävlingen.

Avskilt kyrkorum mitt i stadsbruset

Foto: Catharina Fredrikson, Svenska kyrkan

När Ivar presenterade sitt förslag lyfte många på ögonbrynen. Utformningen bröt normer för den tidens traditionella svenska kyrkoestetik, och mötte viss kritik för sin modernistiska arkitektur. Inte minst på grund av de två slanka torn som med sina vertikaler dramatiskt skulle bryta mot långhusbyggnaden och sträcka sig upp mot himlen för att ta en inflytelserik plats i Stockholms skyline. Efter några revideringar gick dock förslaget igenom och Södermalm skulle få sin andliga samlingspunkt. 1917 lades den första stenen.

Brytningen med traditionell arkitektur

Högalidskyrkan blev för många en symbol för den moderna tiden. Till skillnad mot dåtidens utsmyckade kyrkobyggnader använde Ivar raka linjer, geometriska former och enkla material som gav kyrkan enkelhet och elegans. Istället för sten eller trä gav betong och tegel byggnaden en modern och naturlig karaktär – en radikal förflyttning av materialval. De höga fönstren med stort ljusinsläpp som studsade mot interiören kom att förstärka den andliga atmosfären medan den funktionella planeringen i kyrkan med predikstolen placerad centralt både underlättade kommunikationen och förstärkte samhörigheten bland medlemmarna i kyrkan.

Foto: Catharina Fredrikson, Svenska kyrkan

Nationalromantisk tegelbasilika

Ivars förslag byggde på formen av en långhuskyrka, en så kallad basilika – uppbyggd med ett centralt mittskepp och sidoskepp. Mörkrött handslaget storstenstegel från Mälardalens tegelbruk fick klä långhusbyggnaden med det smalare rakslutna koret, omgivet av de åttkantiga dubbeltornen. Tillsammans med de utskjutande gavlarna och takets spetsiga valv tog kyrkan plats i stadsbilden med sin placering på Högalidbergets högsta platå. Huvudportens mörka, huggna granit står i distinkt kontrast mot det röda teglet. Det råder en känsla av monumentalitet i exteriören med dess genuina materialbehandling.

Foto: Catharina Fredrikson, Svenska kyrkan

Mittskeppet är tydligt uppdelat från sidoskeppen genom höga pelare som skapar rytm och symmetri i kyrkorummet. Som ett resultat av formen blir både predikstol och kor framträdande i kyrkorummet. Redan från vapenhuset som är det första rummet besökaren stiger in i hamnar koret och det stora symboliska triumfkrucifixet i blickfånget hos besökaren.

Två torn tar plats i Stockholms stadsbild

Genom de 84 meter höga dubbeltornen på framsidan av kyrkan ville Ivar skapa mer livfullhet och ge kyrkan stark närvaro i stadsbilden. Men byggnaden skulle också stå sig i konkurrens mot Stadshuset. Överkanten på tornhjälmarna hamnade 105 meter över Mälarens vattenyta, vilket är i linje med de tre förgyllda kronorna på Stadshustornet.

Tornen är olika utformade och representerar två sidor av den kristna tron. Det mer allvarsamma norra tornet representerar Guds lag, och är krönt av en kyrktupp. I bottenvåningen på tornet finns dopkapellet. Södra tornet bär ett gyllene kors och är ljusare och mer öppet. Tornet står för det evangelium som tornets klockor ska sprida – en viktig del av kyrkans identitet.

Foto: Catharina Fredrikson, Svenska kyrkan

Kyrkorummet – ett allkonstverk i katedralformat

Genom vapenrummet kommer besökaren in i det enskeppiga välvda kyrkorummet, omfamnat av en sofistikerad gråtonad slammad muryta. Tillsammans med den hisnande höjden upp till tak blir öppenheten, rymden och katedralkänslan påtaglig. Höga strävpelare på de båda sidorna bildar välvda nischer, vars höga fönster hjälper till att tona ner ljusinsläppet från fönstren och vittnar om en skickligt utförd ljusföring. De många konstnärliga hantverksdetaljerna ger samtidigt känslan av intimitet och närhet till det andliga.

Interiören, den fasta inredningen liksom den konstnärliga utsmyckningen representerar olika konststilar och långa tidsförlopp. Här hittar man såväl medeltida inspiration som barocka former. Ivar ritade de flesta fasta föremålen som orgelläktaren, predikstolen, gallergrindarna till dopkapellet och armaturen. Men han knöt också till sig dåtidens mest framstående konstnärer och hantverkare. Som Gunnar Torhamn, Isaac Grünewald, Olle Hjortzberg, Erik Jerken och Einar Forseth. För att få det kreativa samarbetet att fungera smidigt och sömlöst skapades en byggnadshytta kring kyrkan där teamet arbetade sida vid sida.

(Kultur)historiskt värde är tidlöst

Foto: Sten-Åke Stenberg

Den 10 juni 1923 invigde ärkebiskopen och fredsförkämpen Nathan Söderblom Högalidskyrkan. Och trots de nödvändiga renoveringar som man genomfört har man kunnat bevara både arkitekturen och det historiska värdet. Och medan Ivars arkitektoniska intentioner står intakta fortsätter Högalidskyrkan vara en viktig del av kulturarvet i Stockholm och en betydelsefull plats för människorna i staden. En plats där arkitektur och andlighet smälter samman. Där varje detalj noggrant utformats för att skapa en upplevelse för både sinne och själ.

Återinvigning

Från mars 2021 till juni 2023 genomgick Högalidskyrkan en omfattande helrenovering. Generalentreprenör för renoveringen är In3prenör, projektledning av KFS och byggherre är Högalids församling. Den 10 juni 2023 när kyrkan fyller 100 år gick en efterlängtad återinvigning av stapeln.

Vill du förkovra dig i Ivar Tengboms verk? Då rekommenderar vi att du läser den här inspirerande och gedigna akademiska avhandlingen av Anders Bergström.

Kontaktperson

Mia Lindberg

+46 8 410 354 93

Campus Vasastan

En byggnad - flera liv
Campus Vasastan
Arkitektur
Byggnadsvård & Restaurering, Utbildning
Uppdragsgivare: Hemsö Fastighets AB
Plats: Vasastan, Stockholm
Uppdragsår: 2019-2022
Yta: Ca 11 000 kvm
Fotograf: Felix Gerlach

Med ROT-prisnominerade Campus Vasastan på Karlbergsvägen 77 i Stockholm omvandlade vi en rivningshotad charkuterifabrik till ett modernt och livfullt skolcampus med tre gymnasieskolor i en och samma byggnad.

Året var någonstans mellan 1954 och 1971 när byggnaden uppfördes. Då: en charkuterifabrik. Senare: kontor. I dag: en innerstadens gymnasieskola för 1 800 elever och en pusselbit i Stockholms läns behov av 15 000 nya gymnasieplatser fram till år 2027. Ett modigt Hemsö förvärvade år 2019 Kadetten 29 som i dag drivs av skolkoncernen AcadeMedia.

Från charkuteri till kontor till tre gymnasieskolor i en.

– Först fanns ingen hyresgäst. Med vår breda erfarenhet i ryggen och expertis inom gymnasieskolor tog vi tillsammans med Hemsö fram en detaljplan, ett koncept och en idé för en attraktiv skola som de kunde visa för potentiella hyresgäster. Nästan som ett varumärkesarbete, säger Karolina Lorentzi, arkitekt med lång erfarenhet av utbildningsmiljöer på Tengbom.

Stockholms framtid = minskad klimatpåverkan

Att transformera en stor byggnad och ge den ny mening kräver mycket av många. I projektet löper omsorgen om miljön genom återbruk, återvinning och höga energimål för att bidra till minskad klimatpåverkan. Men den största miljövinsten är såklart den sänkta koldioxidpåverkan en utebliven rivningen resulterar i. Växthuset på gården är byggt av återbrukat material liksom stommen i byggnaden.

– Att återanvända det redan byggda och samtidigt skapa bra miljöer är inte bara hållbarhet på riktigt. Det är också tidseffektivt och ett otroligt spännande arbete, berättar Karolina.

Många tekniska utmaningar

I återbruksprojekt av skalan Campus Vasastan avlöser tekniska utmaningar varandra. Djupet i byggnaden utmanade arbetet med dagsljuset medan de låga takhöjderna på flera ställen krävde både omfattande tekniska installationer och utrymme. En annan teknisk utmaning blev att säkra lösningar för nödutgångar och utrymningsvägar i ett hus där många människor befinner sig. Tillbyggda zoner hjälpte oss att tillgänglighetsanpassa.

Lite som en arkeologisk utgrävning

Att riva i en äldre byggnad som genomgått flera uppdateringar är lite som en arkeologisk utgrävning. Problemen dyker upp efter vägens gång och snabbt måste man hitta konstruktionsmässiga och nytänkande lösningar.

Campus Vasastan har en yta om runt 12 000 kvadratmeter fördelade på sju våningar. Att få ihop logistiken, flödena, akustiken, ljuset, strukturen – det är en detaljrikt pussel att lägga.

– Som när vi skulle riva stomrent och insåg att stommen var i väldigt dåligt skick. En pelare hade gått av och bygget fick stanna upp. Pelaren hängde som på en tråd och vi fick kalla in en konstruktör. Alla ritningar fanns inte kvar från tidigare ombyggnationer, så mycket av stålet var påverkat. Här gjorde Novogruppen ett fantastiskt arbete som totalentreprenör, berättar Charles Davis, uppdragsansvarig arkitekt.

Effektiva flöden och struktur ner i detalj

Vad avgör om en skola blir välfungerande? Jo, bland annat hur man hanterar och planerar kring omfattande ytor, akustik, det sociala, stora flöden och logistik, tillgänglighet, luft, dagsljus, brand- och säkerhet. Campus Vasastan har en yta om cirka 12 000 kvadratmeter fördelade på sju våningar, ovan mark samt souterräng- och källarplan. 53 klassrum och tre idrottsrum.

– För mig kom tvisten när vi insåg att vi kunde riva hela taket i garaget och därmed ge ljusgården ytterligare en våning. Då visste jag att det här kommer funka. Det är kärnan i transformationen – då kunde vi hitta flödena, sammanhanget och det sociala, fortsätter Karolina.

En naturlig samlingspunkt som fungerar för många ändamål. Presentationer, event, studier eller bara häng.

Den befintliga garageentrén är i dag huvudentré och leder in till campushjärtat – den välkomnande ljusgården. Samlingsplatsen som ger överblick in till de lägre våningarna täcker de fyra nedre våningarna, från plan -1 upp till plan 2. På gatuplan finns reception, kafé, bibliotek, elevhälsa och öppna ytor. Från ljusgården nås även matsal, storkök, återvinnings- och miljörum, idrottshall och omklädningsrum på plan -1.

Bygget startade 2021 och skolan välkomnande sina första elever höstterminen 2022.

De övre planen inrymmer koncentrerade och ljusa klassrum, studiemiljöer, administration, lärarrum, gemensamma ytor och flexibla ämnessalar. De öppna ytorna kan delas in i zoner och möbleras för att skapa rum i rummen.

På utomhusgården om runt 1 000 kvadratmeter på plan 3 stoltserar ett växthus. Ett pedagogiskt rum och ett komplement för laborativt arbete, samlingar eller bara en grönskande pausyta.

Hur lyckades vi?

– Med Campus Vasastan lyckades vi hela vägen tack vare ett öppet och framåtdrivande samarbete mellan alla inblandade aktörer, högt i tak och en tydlig gemensam målbild, säger Karolina. Från Tengbom hade vi kompetensen i tidigt skede och kunde vara på plats under hela projektets gång.

Kontaktperson

Lina Swanberg

Studiochef Utbildning & Kulturmiljöer
+46 8 412 53 36

Teamet bakom projektet

Namn Roll
Amelie Rydqvist Medverkande arkitekt
Anna Landén Medverkande arkitekt
Charles Davis Uppdragsansvarig arkitekt
Erica Regan Medverkande arkitekt
Erik Hammargren Handläggande arkiktekt
Johan Brännström Illustratör
Karolina Lorentzi Specialist utbildningsmiljöer
Kristian Bjerre Medverkande arkitekt
Pontus Eriksson Uppdragsansvarig arkitekt för program- och detaljplaneskede

Fornuddens skola

Hus i park
Fornuddens skola
Arkitektur, Landskap
Utbildning
Uppdragsgivare:
Plats: Tyresö, Stockholm
Uppdragsår: 2015-2021
Yta: Ca 11 000-12 000 kvm
Fotograf: Felix Gerlach

Tillgängligheten till parken och flexibla utrymmen i bottenvåningen som kan användas av allmänheten ger prägel till nya Fornuddens skola. Här krokade landskapsarkitektur och pedagogik arm när vi utformade byggnaden och platsen i norra delen av Fornuddsparken i Tyresö i södra Stockholm.

Fornuddens skola
Trappan upp till andra våningen är utformad som en samlingsplats i form av en gradäng. Formen utgör en del av ställningen/solavskärmningen som löper längs byggnaden mot söder.

Tyresö växer och förtätas, och behovet av en ny skola var stort. Hösten 2021 stod Fornuddens nya skola och skolgård klar. Här går barnen från förskoleklass till årskurs nio och har nu även tillgång till en fullstor idrottshall. Delar av bottenvåningen i skolan liksom idrottshallen är anpassad för att kunna användas av andra än elever, även utanför skoltid.

Smälter in i parken

Skolan blir en fond och ett tydligt avslut på Fornuddsparken.

Fornuddens skola och den separata idrottshallen bor mitt i Fornuddsparken. Med gestaltningen ville vi väva samman byggnaden, skolgården och parken – med ett strikt formspråk närmast hus och gatusida och i en uppluckring i mötet med parken. Det visar sig bland annat genom de strikta trädraderna ut mot gatan och rutmönster i marken. Från parken letar sig planteringsytorna in i skolgården. Ytorna mellan stödmurarna är nedsänkta och försedda med lekutrustningar medan de strikta ytorna uppmuntrar äldre elever till spontan samvaro. Parkeringsytorna ska inte störa verksamheten och är därför delvis gömda bakom låga murar och planteringar. Belysningen är framtagen av belysningsdesigner för att skapa en inbjudande stämning och öka känslan av trygghet.

– Det var en stor gestaltningsuppgift att passa in byggnaden i parken, berättar Lina Swanberg, Studiochef Utbildning och kulturmiljö på Tengbom. En del av lösningen blev en ställning ut mot parken som bryter ner volymen och löser upp gränsen mellan ute och inne. Det är på samma gång en ställning för klättrande växter som gör att skolan smälter in i parkmiljön och ett solskydd för utemiljön. Skolan utgör en fond och ett tydligt avslut där parken gränsar mot Gärdesvägen.

Bra idrottshallar är värdefulla

I klassrummen har de stora glaspartierna barnvänlig bröstning som lyfter in den gröna omgivningen – inne blir ute och ute blir inne.

Pedagogik inne och ute

Den pedagogiska utformningen ger möjlighet till undervisning på flera sätt. Undervisningsrummen har olika storlekar, från det traditionella klassrummet till mindre grupprum och studieytor. Dessutom finns en miniaula med scen och en gradäng för sittplatser. Här kan man uppträda och redovisa för varandra eller samla en större grupp för filmvisning efter skoltid för till exempel fritidsverksamheten.

Ut mot parken har en skolträdgård med fruktträd och bärbuskar skapats. Både trädgården och utomhusscenen är exempel på utomhuspedagogiska inslag.

På första våningen och nära huvudentrén hittar man de gemensamma funktionerna och utrymmena  som matsalen och biblioteket.

Trygg miljö för barn och vuxna

– Att utforma en skola handlar mycket om att skapa en trygg arbetsmiljö för både personal och barn, fortsätter Lina. Vi har satsat på trygghet med vuxennärvaro nära entrén, där vi placerat bibliotek, matsal och administration. Glaspartier ger transparens och trygghet. Samtidigt är det lätt att se vilka rum som är lediga och vilka som är upptagna.

Materialvalet är robust och enkelt. Inomhus är undertaket gjort i ett aluminiumraster. Utsidans terazzoslipade betong med svart diabas skapar en mjuk och vänlig fasad och entré som går igen i de flingmålade väggarna inomhus. Även inslag av björkplywood och industriparkett syns på väggar och golv. Accentfärger går i gult, rött och rosa. Golven är mjuka för trillande barn och bröstningen på fönstren är låg för att trädkronorna i parken ska vara närvarande i klassrummet.

Vy mot huvudentrén och kaféet.

Flexibel användning

Genom projektet har tanken om flexibel användning varit viktig. Bottenvåningen går att använda även utanför skoltid. Bibliotek, miniaula, matsal och slöjdsalar kan bli tillgängliga för allmänheten eller andra verksamheter.

– Inte minst har det varit viktigt att den fullstora idrottshallen ska gå att använda utanför skoltid på eftermiddagar, helger och lov, berättar Lina. Bra idrottshallar är värdefulla för många kommuner och tyvärr står de ibland tomma i onödan för att de inte byggts för att kunna användas fristående.

Kontaktperson

Lina Swanberg

Studiochef Utbildning och kulturmiljö, Arkitekt
+46 8 412 53 36

Teamet bakom projektet

Namn Roll
Amelie Rydqvist Handläggare
Anders Brandstedt Uppdragsansvarig landskapsarkitekt
Hannah Marschall Handläggande landskapsarkitekt
Jenny Thyberger Medverkande landskapsarkitekt
Lina Swanberg Uppdragsansvarig förstudier, Specialist utbildningsmiljöer
Maja Jörgensen Medverkande landskapsarkitekt
Stina Åberg Uppdragsansvarig programhandling, systemhandling, bygglov, förfrågningshandling, bygghandling
Anders Högström, Erica Regen, Gabriel Sandstedt, Jan Liedström, Joel Sjöström, Kristian Bjerre, Kristoffer Eklund, Linn Sjöberg, Marcus Palmqvist, Sandra Tanaka Sjöberg, Sara Wallin Fler medarbetare i projektet

Vidhave i Visby

Semesterby med ekotänk
Vidhave
Arkitektur
Boende & Hotell
Uppdragsgivare: Vidhave
Plats: Snäckgärdet, norr om Visby, Gotland
Omfattning: 60 hus á 50 kvm och fler att tillkomma
Uppdragsår: 2021-2023 och pågående
Fotograf: Jens Hjelte

Rustik gotländsk bygghistoria i modern tappning. Så kan den nya semesterbyn Vidhave beskrivas. Du hittar den vid Snäck camping, precis utanför Visby. Vi tänker att husen ska leva i hundratals år – de vilar därför på återvunnen betongplatta, är byggda i massivträ och återvinner värme. Närmsta granne? Havet.

Husen är placerade så att utblicken mot vattnet alltid är närvarande.

Den första semesterbyn om 22 bostäder är klar och fler är på gång. Stugorna följer den naturliga höjdkurvan som i en gotländsk traditionell fiskeby. Dessutom sparade det naturen från schaktning. Den finhyvlade granpanelen är behandlad med järnvitriol för att husen ytterligare ska smälta in i landskapet. Invändigt ramar glaspartier in utsikten och öppnar upp sikten mot havet och solnedgången i väst.

Husen har placerats med stor hänsyn till den befintliga topografin och har synlig dagvattenhatering som ett arkitektonisk element.
De gamla martallarna lever vidare och ger Vidhave och området en härlig karaktär av Gotland.

Året runt-boende

– Vi har valt att värna om platsen, säger Jens Hjelte, delägare i den nya destinationen Vidhave som växer fram där tidigare Snäck Camping låg. Så vi tar ett steg i taget. Då kan vi anpassa oss till hur folk nyttjar platsen, vi kan vara modiga och lära oss efterhand.

Destinationen ligger bara några kilometer från Ringmuren i hjärtat av Visby. Husen är året runt-utrustade och snart kommer det också att vara möjligt att ta emot upp grupper med upp till fyrahundra konferensgäster.

Vi kan vara modiga och lära oss efterhand

Hållbarhet har varit viktigt genom hela projektet – miljömässigt, ekonomiskt och socialt, säger Stefan Rydin, kundansvarig arkitekt på Tengbom. Utifrån miljöperspektivet har vi jobbat för solceller , återbruk av vatten och i valet av träkonstruktionen i byggnaderna. Den ekonomiska och sociala hållbarheten har bland annat handlat om att använda lokal arbetskraft och att bidra till att Gotland lever även på vintern.

Skapar eget vatten

Invändigt har vi använt dova kulörer i äggoljetempera och möblerna är specialbyggda. En kamin skapar stämning när sommaren är över. Till golven har den lokala betongen slipats fram för att få lätthanterliga och vackra ytor. Men det naturnära går också i samklang med modern teknik. Eftersom Gotland har begränsad vattentillgång har det fått eget fokus. Husen har cirkulerande duschar från Svenska Orbital, som analyserar, rengör och återcirkulerar vattnet. Husen är även förberedda för framtida alternativa lösningar gällande vatten som inte ska drickas.

Genvägar för alla

Platsen är ett strövområde för såväl gotlänningar som turister. Och kommer att fortsätta vara det.

– Vi ville göra platsen tillgänglig för alla även framåt, säger Jens Hjelte. Därför har vi skapat genvägar genom området. Man slipper det exkluderande som finns i vissa semesteranläggningar när man kan gå rakt igenom byn istället för på promenadstigen intill.

Närhet till vattnet, sandstrand och beachclub är en del av projektet. En unik plats för Gotland.

Kontaktperson

Stefan Rydin

Affärsutvecklare
+46 8 410 354 52

Teamet bakom projektet

Namn Roll
Erik Gardell Gestaltningsledare
My Ekman Ansvarig landskapsarkitekt
Stefan Rydin Ansvarig arkitekt
Therese Gradin Handläggande arkitekt

Floraskolan

En grogrund för barn att blomma ut i
Arkitektur
Utbildning
Uppdragsgivare:
Uppdragsår: 2020
BTA: 14 600 kvm
Uppdragstyp: Programhandling, skisser, systemhandling, färdigprojektering för generalentreprenad
Certifiering: Miljöbyggnad silver
Fotograf: Anders Brobert

Floraskolan är en nybyggd skola för F-klass upp till och med årskurs nio. Målet var att både lokaler, inredning, utrustning och skolgård ska stötta en ämnesövergripande undervisning för elevgrupper i varierande storlekar. Vi ritade nya skolan i Skellefteå under ledorden ”från min/mitt till vårt”.

Floraskolan

Floraskolan är en ny skola med en ny undervisningsidé och organisation som byggts i Skellefteå på en tidigare industritomt.

– Vi fokuserade på att skolan ska vara en plats där alla elever och pedagoger finner grogrund för att nå sin fulla potential och blomma ut, säger Mats Jakobsson, uppdragsansvarig arkitekt.

Experimentella verkstäder och arenor

För att ge elever och pedagoger de absolut bästa förutsättningarna är den nya skolan indelad i olika arenor. Alla har de, som likt experimentella verkstäder sitt eget specifika innehåll. Här har vi hemarenor som tillhör en viss grupp elever och pedagoger men även projektarenor med lokaler och utrustning som alla delar på. Arenorna är sammanknutna av lokaler som är avsedda för gemensamma och stödjande funktioner.

Floraskolan

Galvaniserad stålplåt och glas

Exteriört träder skolan fram med en solitär form som ger platsen en ny mening och ett nytt innehåll. Arenorna sticker ut genom sin höjd, sitt rundade formspråk och det organiska fasadmaterialet. Men också med en bred brunlaserad limträpanel med stark materialitet. De lägre byggnadskropparna med de stödjande funktionerna är underordnade med en fasad av icke organiska material. En varmgalvaniserad stålplåt och mycket glas.

Växtriket och Monet inspirerade

Invändigt är det mycket som avviker från en traditionell skola, kopplat till det pedagogiska innehållet; klassrummens storlekar och organisation, nyskapande rumsfunktioner och en strävan att undvika rena korridorer.

– Idén till färgsättningen är påverkad både av skolnamnet och en tidig skiss där organisationen på skolan blev redovisad som en färgglad funktionsblomma, säger Mats Jakobsson.

Växtrikets palett ger liv men också identitet åt interiören. Monets trädgård och målningar har inspirerat de olika arenorna medan entréer och stödjande funktioner har den svenska naturens färgskala och material som knyter an till exteriören.

Floraskolan Floraskolan

Kontaktperson

Anna-Sara Fenander

Arkitekt SAR/MSA
070-296 44 61

Teamet bakom projektet

Namn Roll
Mats Jakobsson Ansvarig arkitekt
Tomas Puffert Byggnadsingenjör, Uppdragsansvarig
Anna-Sara Fenander Handläggande arkitekt
Stina Vesterberg Medverkande arkitekt
Thomas Larsson Byggnadsingenjör
Jonas Hedenström Byggnadsingenjör
Emma Johansson Byggnadsingenjör
Jonas Nilsson Byggnadsingenjör
Anders Taflin Byggnadsingenjör
Leif Lundström Byggnadsingenjör
Jarmo Ylitalo Kontrollansvarig