Avion Shopping
Det tredje vardagsrummetShoppinggallerior spelar en allt större roll i våra liv, våra städer och i vår kultur. I Umeå har vi ritat ett shoppingcenter med ambitionen att kunderna ska vilja återuppleva miljöerna om och om igen. Välkomna in i Avion Shopping.
På uppdrag av Ikano Retail, som senare bytt namn till Ikea Centres, har vi ritat gallerian Avion Shopping i Umeå. Gallerian ligger i anslutning till ett Ikeavaruhus, och shoppingcentret i Umeå är en av Ikea Centres 58 shoppingdestinationer runtom Europa.
– Konceptet vi jobbat med exteriört är känslan av en lysande och reflekterande iskristall.
Emma Nilsby och Christer Blomqvist, arkitekter
Det tredje vardagsrummet
Bildspel
Material och färger har fått vara naturliga, bland annat finns det stora inslag av askträ på paneler och golv. Vi har eftersträvat en typiskt skandinavisk känsla där interiörens kulörer går efter årstiderna.
Handelsplatser är och har historiskt alltid varit viktiga för oss människor.”
Inte en låda
Exteriören är förvisso en stor låda, det är ofrånkomligt. Men vi har velat stiga utanför konventionen av den typiska lådarkitekturen som så ofta dominerar handelsprojekt. Därför har vi, i samråd med Ikea Centres, tagit fram en fasad med sandwichelement i aluminium, varpå vi placerat en böljande dekorativ sträckmetall. Hur kommer vi då bort från ”lådan”? Jo, genom att jobba med släpljus uppifrån och ned bakom fasaden skapar vi en upplevelse av att byggnaden glittrar kvällstid och när den böljande formen framhävs får den ett mycket mer tredimensionellt uttryck.
– Vi är glada att vi fick till denna speciella och karaktärsfulla fasad. Det var lite av en chansning, eller förhoppning, från vår sida, men Ikea Centres var positiva till den, säger Emma Nilsby.
Det slutliga uttrycket kom vi fram till genom att göra en 1:1-skalmodell tillsammans med tillverkarna.
Läge läge läge
En byggnad med bra logistik, där flödena av människor fungerar bra, skapar naturligt bra butikslägen. Vi har varit noga med att se till att varje butik syns och har möjlighet att uttrycka sin närvaro.
”Handelsplatser är och har historiskt alltid varit viktiga för oss människor. De är ofta dessutom mötesplatser, vilka vi på Tengbom lägger stor prestige i att skapa bra och funktionella. Gallerior är därutöver intressanta miljöer för oss att gestalta då det är platser alla har tillgång till, men som ändå inte riktigt är en del av det offentliga rummet. Vi har därför fokuserat på att skapa miljöer man vill umgås i länge, som bjuder in till spänning såväl som lekfullhet”, säger Emma Nilsby.