AIK-shopen

Där råhet möter passion och kärlek
Inredning
Handel
Uppdragsgivare: AIK, River
Uppdragsår: 2018
Byggaktör: Need+Mannerfeldt Group AB
Plats: Stockholm

På bästa läge i Friends Arena har Tengboms inrednings­arkitekter skapat en butik och mötesplats som varken är för laget eller för klubben AIK. Den är för dess supportrar. I AIK-shopen finner besökaren vardagsrum, museum och shop.

Hjärta och själ

Råsunda fotbollsstadion har sedan den byggdes 1937 varit AIK:s hjärta och själ. När stadion revs 2013 fick laget en ny hemmaplan på Friends Arena. Våren 2018 fick Tengbom i uppdrag att skapa en ny identitetsstark mötesplats – en supportershop – i bästa läge i Arenabyggnaden en stenkast från Mall of Scandinavia.

Tre läktarplatser i original från Råsunda är numera sittplatser för den som vill prova skor.
Nostalgiska föremål berättar om klubbens historia.

En känslosam process

Det blir många känslor att hantera när man jobbar nära sin målgrupp. Speciellt när denna är engagerade och passionerade fotbollssupportrar som lever för färgkombinationen svart och gult. Den stolthet som finns för klubben och laget omvandlades till projektets kärna. En plats där den långa tradition som fanns på Råsunda sitter ”i väggarna” men samtidigt en plats där morgon­dagens konsumtions- och behovsmönster möts.

”Dagens konsument är väldigt påläst och förberedd. Ska man besöka en fysisk butik måste det finnas ett mervärde. Detta var utmaningen vi jobbade med och som resulterade i butikens hjärta.”

En metafor för kärlek

Butiken på 500 kvadratmeter är skapad kring AIK:s hjärta, en metafor för supportrarnas passion och hängivenhet, men också en fysisk gestaltning i rummet i form av en gradäng med sittplatser. Här, i supportrarnas gemensamma vardagsrum kan man kolla på gamla matcher, spana in nostalgiska föremål och se på när personliga matchtröjor trycks. Känslan av samhörighet och gemenskap har satt prägeln på detta rum.

Hjärtat konceptualiserades tidigt och blev en del av skisserna.

Ett tillåtande flöde i AIK-shopen

För att medge ett snabbt och smidigt försäljningsflöde och en möjlighet för personalen att interagera med supportrarna blev även kassorna placerade i mitten. Resultatet är en butik som alltid bidrar till en befolkad och trevlig hemkänsla – även utanför matchdagar.

Känsla för material

Materialvalen i AIK-shopen är baserade på en känsla av råhet, äkthet och urbanism. Råa material med rå framtoning, kan man säga. Färgskalan är inte otippat svart och gul, men även med inslag av guldstänk. Gultonat glas, träfibergolv och betong bidrar till en sportig och urban upplevelse.

Kontaktperson

Nadia Tolstoy

Inredningsarkitekt och trendanalytiker
+46 851 81 94 56

Teamet bakom projektet

Namn Roll
Anna Rotsman Halldén Arkitekt SAR/MSA
Filip Svensson Inredningsarkitekt
Nadia Tolstoy Inredningsarkitekt
Sofia Dahlén Inredningsarkitekt
Ursula Westermeyer Inredningsarkitekt SIR/MSA