Sweden Plays
Lekfullt i MilanoVi kallar det Sweden Plays. När vi vann uppdraget att göra Sveriges utställning för möbelmässan i Milano tog vi avstamp i något som ligger oss varmt om hjärtat: nämligen lekfullhet och demokrati. Just det är något som vi anser är grunden till det skandinaviska designarvet.
Swedish Design Goes Milan är en återkommande årlig satsning från Business Sweden Milan i samarbete med Svensk Form och Sveriges Arkitekter. Den är till för att möjliggöra och stötta svenska företag att nå ut, stärka sina varumärken och samtidigt utveckla internationella affärsmöjligheter på en av världens mest prestigefulla designmässor – Salone del Mobile i Milano.
Och 2016 års… går till Sverige!
2016 gick uppdraget att curera Sveriges utställning till oss på Tengbom. Inredningsarkitekterna Annika Grottell och Torbjörn Höeg samt möbeldesigner Mathieu Gustafsson skapade därav konceptet SwedenPlays. De förklarar det kort med dessa sammanfattande ord:
Vi har aldrig haft det så bra.
Vi har levt med hög standard i årtionden.
Vi är bortskämda. Vi behöver inte oroa oss för morgondagen.
Vi är trygga, vilket ger oss en grund för att utforska uttryck och möjligheter ur ett personligt perspektiv.
Vårt opretentiösa och ifrågasättande sätt, i kombination med en stadig demokratisk grund och en stor dos lekfullhet, bidrar till en unik grogrund för innovativ design.
Sweden Plays är en ordlek skapad av trion. Den betyder allt från ”lek” och ”lekfullt” till ”iscensättning”, eller till och med även ”platser” (place). Och resultatet blev lika mycket en hyllning till den glädje som håller glöden uppe under det hårda arbete och de långa processer då innovation och kreativitet föds, menar skaparna av konceptet.
Vi ville att montern skulle inspirera och väcka nyfikenhet – blomstra av hopp, glädje, självdistans. Men även av prestigelös lekfullhet!
Sweden Plays visar bredden av svensk kreativitet
Uppdraget bestod i att utveckla ett sammanhållande koncept, monterutformning, planera, producera och curera den svenska utställningen. Och detta tillsammans med totalt cirka 25 medverkande aktörer, inkluderande allt ifrån produkter och grafik till samtal, musik och presentationsmaterial. Utställningen visade således bredden av den svenska kreativiteten genom mode, musik, accessoarer, armaturer, mattor och möbeldesign, med mer. Allt med kvalitet, hållbarhet, innovation, demokrati, humanism och humor som ledord.
Produkterna iscensattes därefter med en förhöjd känsla och starkt sammanhållet grepp genom monterns tydliga grafiska utformning, enkla grepp och lösningar med svenska material. Den koordinerade kulörsättningen hämtade särskilt sin inspiration från den svenska naturens skiftande scener för att bottna i en tydlig svensk kontext.