Sweden Plays

Lekfullt i Milano
Inredning
Tillfälligt
Uppdragsgivare: Business Sweden Milan, Svensk Form, Sveriges Arkitekter
Uppdragsår: 2016
Projekttyp: Utställning
Plats: Milano, Italien

När vi vann uppdraget att göra Sveriges utställning för möbelmässan i Milano tog vi avstamp i något som ligger oss varmt om hjärtat, nämligen lekfullhet och demokrati, något som vi anser är grunden till det skandinaviska designarvet.

Swedish Design Goes Milan är en återkommande årlig satsning från Business Sweden Milan i samarbete med Svensk Form och Sveriges Arkitekter som är till för att möjliggöra och stötta svenska företag att nå ut, stärka sina varumärken och utveckla internationella affärsmöjligheter på en av världens mest prestigefulla designmässor – Salone del Mobile i Milano.

2016 gick uppdraget att curera Sveriges utställning till oss på Tengbom, och inredningsarkitekterna Annika Gottell och Torbjörn Höeg samt möbeldesigner Mathieu Gustafsson skapade konceptet ”SwedenPlays”. De förklarar det kort med dessa ord:

Vi har aldrig haft det så bra. 
Vi har levt med hög standard i årtionden. 
Vi är bortskämda. Vi behöver inte oroa oss för morgondagen. 
Vi är trygga, vilket ger oss en grund för att utforska uttryck och möjligheter ur ett personligt perspektiv. 
Vårt opretentiösa och ifrågasättande sätt, i kombination med en stadig demokratisk grund och en stor dos lekfullhet, bidrar till en unik grogrund för innovativ design.

Foto: Michel Giesbrecht
Foto: Michel Giesbrecht

#Swedenplays är en ordlek skapad av trion som betyder allt från ”lek” och ”lekfullt” till ”iscensättning”, eller till och med ”platser” (place). Lika mycket är det en hyllning till den glädje som håller glöden uppe under det hårda arbete och de långa processer då innovation och kreativitet föds, menar skaparna av konceptet.

Uppdraget bestod i att utveckla ett sammanhållande koncept, monterutformning, planera, producera och curera den svenska utställningen med totalt cirka 25 medverkande aktörer, inkluderande allt ifrån produkter och grafik till samtal, musik och presentationsmaterial. Utställningen visade bredden av den svenska kreativiteten genom mode, musik, accessoarer, armaturer, mattor och möbeldesign, med mer. Allt med kvalitet, hållbarhet, innovation, demokrati, humanism och humor som ledord.

Foto: Michel Giesbrecht
Foto: Michel Giesbrecht

Produkterna iscensattes med en förhöjd känsla och starkt sammanhållet grepp genom monterns tydliga grafiska utformning, enkla grepp och lösningar med svenska material. Den koordinerade kulörsättningen hämtade sin inspiration från den svenska naturens skiftande scener för att bottna i en tydlig svensk kontext.

Kontaktperson

Mark Humphreys

Kontorschef Stockholm
+46 8 412 53 43

Teamet bakom projektet

Namn Roll
Annika Grottell Arkitekt SIR/MSA
Torbjörn Höeg Arkitekt SAR/MSA
Mathieu Gustafsson Möbel- och produktformgivare