Framgångsrikt teamarbete
Tengboms Studio Bostad vet sannerligen var skåpet ska stå. Här saknas varken kompetens, visioner eller vinnarskallar. De vinner tävlingar på löpande band. Allt tack vare lyhördhet inför beställaren, respekt för de boende och löjligt mycket erfarenhet. Vi träffar Studio Bostads chef Marie Nordin och projektansvariga Stefan Rydin som berättar hemligheten bakom framgångarna.
Vad gör er till ett vinnande team?
– Vi har kul tillsammans. Och då menar jag inte bara att vi på kontoret har roligt, utan att vi har det tillsammans med kunden. Vi har också ett väl inarbetat arbetssätt. Vi försöker förstå vad kunden vill åstadkomma, hur dennes affär ser ut och vad det är för ambitionsnivå på projektet, säger Marie Nordin.
– Vi har delat upp arbetet i flera steg. Vi gör research och analyserar, diskuterar tillsammans med kunden i workshops eller presentationer och arbetar fram en idé och ett koncept, berättar Stefan Rydin.
Vilka är studions starka sidor?
– Vi kan verkligen rita hus. Vi har alla kompetenser här, slår Stefan Rydin fast.
– Ja, sedan har vi också ett väldigt prestigelöst samarbete. Det är alltid den bästa lösningen som gäller, oavsett vem som kommer på den, menar Marie Nordin.
Hur ser samarbetet med de andra på Tengbom ut?
– I tidiga skeden handlar det mycket om att vi tar till oss deras expertis. Vi kan ha en workshop där stadsbyggnadsstudion bjuds in, någon från landskapsstudion, kanske någon med handelskompetens och någon med infrastrukturkompetens. Vi sätter ihop ett team vi kan rådfråga under resans gång, säger Marie Nordin.
Vad är grundläggande när man ritar och planerar bostäder för framtidens målgrupper?
– Att förstå målgruppens behov och tillgodose dem, men samtidigt måste vi förhålla oss till de lagar och regler som finns, berättar Marie Nordin.
– Man bygger inte för hur målgruppen kan se ut om femtio år, för det vet vi inte. Varje era har sin charm. I början av 1900-talet byggdes fantastiska våningar som är väldigt eftertraktade i dag, på 1930-talet såg de annorlunda ut, 1960-talet hade sina idéer och för tio år sen skulle alla ha öppna kök och öppna planlösningar. Jag tror snarare att det handlar om att hitta hur vi vill ha det i dag och inte tänka så mycket på framtidens målgrupp, säger Stefan Rydin.
Ni har vunnit många tävlingar och era uppdragsgivare verkar nöjda. Hur träffar ni rätt?
– Processen, skulle jag säga. Analysen och dialogen, det är viktigt att kunna beskriva projektet så att det blir förståeligt, enligt Stefan Rydin.
– Samtidigt gör vi väldigt bra arkitektur, det får man inte glömma. Och vi förstår inte bara kunden utan också kommunerna, vilket är viktigt, menar Marie Nordin.
Vilket är drömuppdraget?
– Det handlar snarare om drömkunder, de som har tillit. Man känner direkt om man klickar med kunden. Det är som vilken relation som helst. Ibland träffar jag kunder ensam och ber dem komma tillbaka och träffa tre-fyra av våra andra ansvariga så att de kan avgöra vem de skulle fungera bäst med. Sådant uppskattas, konstaterar Marie Nordin.
– Ja, de projekt som är roligast är de med en bra, tydlig dialog och där ens idéer går igenom, säger Stefan Rydin.
Hur ser ni på framtiden i bostadsfrågan?
– Det handlar om att skapa bättre gemenskaper. Svenskar är traditionellt inte så mycket för det men jag tror på att luckra upp det så vi blir mer som en härlig familj, kanske med gemensamhetslokaler. Livet skulle bli bättre av den typen av funktioner, menar Stefan Rydin.
– Vi kommer kanske inte att ha kök, sovrum och vardagsrum som i dag Och vi kommer att se nya tekniska lösningar. Vi kommer kanske inte att ha spisar, utan ha en spisplatta vi plockar fram ur ett skåp och ställer på bordet när vi ska laga något, säger Marie Nordin.
– Ja, men jag tror också att vi kommer att ta ett steg tillbaka från det digitala samhället om några år och bli mer analoga. Om vi har hela livet i tekniken och tekniken sviker, blir hela livet lidande, avslutar Stefan Rydin.