Arkitekten Rémi Mazzenga om laddstationer och framtiden för elbilar
Laddinfrastrukturen för elbilar växer snabbt, och med den behovet av arkitektur som både möter tekniska krav och bidrar till en trivsam miljö. Tengboms arkitekt Rémi Mazzenga berättar om sitt arbete med att utforma laddstationer för både stad och landsbygd – och hur arkitektur kan förbättra laddupplevelsen.
Hej Rémi! Kan du berätta om Tengboms jobb med laddstationer för elbilar?
— Vi arbetar med olika typer av laddstationer för elbilar, bland annat för OK Värmland och Reload Värmland. Projekten varierar mycket beroende på plats och funktion. Till exempel har vi designat både stora laddstationer för vätgaslastbilar i anslutning till servicefaciliteter som restauranger och butiker, och mindre laddstationer i mer urbana miljöer. Två av de projekt jag arbetat med ligger vid Coop och Bergvik köpcentrum – två exempel på hur vi anpassar gestaltningen efter stad och landsbygd.
Hur påverkar platsen utformningen av laddstationerna?
— En viktig aspekt är hur laddstationerna placeras i olika miljöer. I stadsmiljö är det ofta mindre utrymme och behovet av service runtom är inte lika stort som på landsbygden där man ofta bygger större hubbar med servicefunktioner. Dessutom skiljer sig användarbehoven beroende på var stationen ligger. Inne i stan laddar man ofta kortare tid och har nära till andra aktiviteter. På landsbygden kan istället stationerna vara knutna till större rastplatser och erbjuda en plats för längre uppehåll.
— Vid Bergvik köpcentrum har vi utformat en laddstation med stort fokus på belysning och trygghet. All teknik är snyggt integrerad bakom träribbor och väggar. Laddstationen har ett runt skärmtak i korslimmat trä som ger ett inbjudande och skyddande rum för besökarna. Det hållbara perspektivet är centralt här – vi ville bidra till en miljö där man trivs och kan slappna av medan bilen laddas.
Vad ser du som arkitektens viktigaste bidrag i utvecklingen av laddinfrastruktur?
— Jag tror att arkitekter kan bidra med att skapa laddstationer som både är funktionella men också trevliga platser att vistas på. Arkitektur handlar inte bara om byggnadernas yttre form, utan också om hur de får människor att känna sig. För mig är det viktigt att en laddstation ska vara en tillgänglig plats där du kan känna dig lugn, utan stress och krånglig information. Miljön ska vara harmonisk och gestaltningen genomtänkt i varje detalj. Det ska fungera tekniskt och samtidigt vara estetiskt tilltalande.
Högteknologiskt i trä
På Bergvik tog Rémi hjälp av en konstruktör för att göra beräkningar och se till att konstruktionen håller för framtiden, som är oviss på många sätt när det gäller laddinfrastruktur. Det är en balansakt att gestalta med öppenhet inför att tekniken utvecklas och efterfrågan kan öka.
— Genom att arbeta med hållbara material som KL-trä visar vi att laddstationer kan vara en del av ett större hållbarhetsperspektiv, säger Rémi. Trä är inte bara vackert, det bidrar också till att minska byggprojektets klimatpåverkan. Det ger dessutom en mer naturlig och varm miljö – något som inte alltid förknippas med infrastruktur.
Hur ser du på framtiden för laddinfrastrukturen?
— Det är en spännande men utmanande tid. Just nu ser vi en liten dipp i elbilsmarknaden där folk är lite trötta på konceptet och bensinpriserna är relativt låga. Det kan såklart också hänga ihop med kommunikationen kring laddning och utbudet. Men jag tror att det kommer att förändras. Framtiden för elbilar och laddinfrastruktur är svår att förutse, kanske kommer nästa generation elbilar att laddas så snabbt att vi inte ens behöver gå ut ur bilen. Det skulle förändra hur vi tänker kring design av laddstationer. Då kommer till exempel bra wifi och tekniska lösningar bli ännu viktigare.
Rémi förklarar också att det är viktigt att bevaka kommande EU-lager och regler som kan påverka hur vi bygger laddstationer i framtiden.
— Oavsett vad som händer är jag övertygad om att kvalitet och hållbarhet alltid måste vara i fokus. Vi måste hitta lösningar som funkar över tid och som bidrar till en bättre miljö och en bättre upplevelse för användarna.
Hur har dina erfarenheter från andra projekt påverkat ditt arbete med laddstationer?
— Jag arbetar mycket inom bostäder, industri och logistik, och också parkeringshus. Det har gett mig ökad förståelse för hur man skapar funktionella miljöer som samtidigt är behagliga att vistas i. Parkeringshus kan lätt upplevas som stressiga och ogästvänliga, så det är viktigt att designa dem med fokus på trygghet och en välkomnande atmosfär. Den erfarenheten tar jag med mig i arbetet med laddinfrastruktur – här ska människor kunna koppla av medan de laddar, inte bara stressa igenom processen.