Kan vi prata affär?

Det rynkas ofta på näsan åt att prata sälj och lönsamhet i arkitekturbranschen trots att det är många av våra kunders största drivkraft. Inte undra på att arkitekten blivit marginaliserad på marknaden när vi under lång tid dansat efter egen pipa istället för att utveckla hur vi jobbar. Det är dags att ta till sig av den kritik som ständigt riktas mot kåren. Därför ändrar vi nu sättet vi är och gör affärer på, skriver Mark Humphreys.

Jag är föräldraledig just nu. En period i livet då det inte är ovanligt att man tar några steg tillbaka och ser saker i annat ljus. Arkitektur för mig har alltid inneburit att se och skapa en helhet. Inte bara ur mitt perspektiv som arkitekt, utan även att se till kundens bästa och så klart människan i centrum av allt. Arkitektur i sig är inget självändamål och det tror jag de flesta håller med om. Ändå, och det förbryllar mig, är det få arkitekter som vill prata affär. Det rynkas på näsan och döms ut som något som står i vägen för kvalitativ arkitektur. Vi har trots detta kunskaperna att leverera god arkitektur som möter kundens förväntan, människors behov och maximerar investeringen. Med rätt inställning och fokus på helheten vet vi också vad som krävs för att skapa arkitektur som är både kvalitativ och lönsam. Men vet våra kunder att vi har kompetens och kapacitet att axla den rollen och det ansvaret? Hur bra är vi på att bevisa det?

Vi bryter oss loss från vår marginaliserade roll.

Medan jag går hemma och nynnar till Mary Poppins-låtar händer det saker på Tengbom. Vi står nämligen inför en offensiv förändring där vi genom en ny organisation skapar just de förutsättningar vi behöver för att få det inflytande vi önskar. Vi bryter oss loss från vår marginaliserade roll och skapar en struktur med fyra nya affärsområdeschefer vars huvuduppdrag är att maximera varje uppdrags potential. Både för Tengbom och för våra kunder. Vi vågar prata affär, funktion, kvalitet och lönsamhet.

Vi har hört bygg- och fastighetsbranschen efterlysa specialistkompetens att hantera deras specifika områden, stor förståelse för helheten, skräddarsydda team och effektiva processer. Vi har lyssnat. Därför bryter vi nu upp våra studios och grupperar oss på ett nytt sätt. Vi skapar helt enkelt ett erbjudande som är mer lönsamt genom att ha affärsmässiga ledare som fokuserar på affären, värdeskapande och kvalitet och korsdisciplinära team som maximerar kreativiteten. Det tror vi ger bäst effekt på arkitekturen såväl som sista raden.

Det kommer att bli roligare att vara arkitekt.

Hur radikal är denna förflyttning? På många sätt inte alls. Det är framförallt ett lärande och ett mindset som ska till. Lyckas vi med det, då vet jag av erfarenhet från att ha jobbat utomlands att det kommer att bli roligare att vara arkitekt. Vi bevisar gärna vårt värde som strateger och affärsutvecklare, utöver arkitekter och samhällsbyggare. Genom ett ökat inflytande och förtroende, i form av delaktighet och insiktsfull rådgivning, kommer vi kunna prestera över förväntan – en helhetsarkitektur som levererar på många olika nivåer.

Så kort och gott ändrar vi sättet vi är på för att ge alla våra kunder mest värde för pengarna – oavsett investering. Det finns ingen motsättning mellan god arkitektur och affär.

Mark Humphreys
Kontorschef  Tengbom Stockholm