AI kommer förändra konsultbranschen i grunden – ny affärsguide

Efter drygt ett år av branschsamarbete och utforskande av nya affärsmodeller är nu handboken AI affärsguide publicerad. Handboken är en öppen webbplats som samlar projektets resultat, verktyg och insikter om hur arkitekt- och teknikkonsultföretag kan utveckla AI-drivna affärer.

Guiden är ett resultat av innovationsprojektet Generativ AI: från hot till möjlighet initierat inom Smart Built Environment, finansierat av Formas  som genomfördes mellan augusti 2024 och november 2025. Petra Svensson Gleisner var projektledare. Utöver projektteamet har omkring 80 personer och ett 60-tal företag och organisationer bidragit – som experter, genom intervjuer, kundfeedback och arbete i workshoppar.

AI affärsguide
Ivana Kildsgaard, Director of Sustainability Tengbom samt ordförande 100gruppen

— AI kommer aldrig mer vara så dåligt som det är idag. Utvecklingen går extremt snabbt och vi måste förhålla oss till att tekniken är här för att stanna, säger Ivana Kildsgaard, biträdande projektledare i projektet och hållbarhetschef på Tengbom.

Från timpris till skalbara, datadrivna intäkter

Projektet syftade till att hjälpa arkitekt- och teknikkonsultföretag att komma i gång med AI-drivna affärer, både genom affärsmodellinnovation och affärsmodelltransformation. Tillsammans med en fokusgrupp på ett trettiotal företag (som representerar nästan hälften av branschen) har projektet i sex workshoppar undersökt vad en AI-driven affärsmodell är, hur värdeskapandet förändras och vad som krävs för att ställa om från timpris till mer skalbara, datadrivna intäkter. För att undersöka den senaste utvecklingen och få djupare insikter inkluderade projektet även en översiktlig litteraturstudie, intervjuer med olika AI-aktörer, branschexperter och investerare.

Det som kan automatiseras tappar i värde

En central slutsats är att AI snabbt kan och kommer att påverka branschens värdeskapande – både genom automatisering och genom att möjliggöra nya tjänster och affärsmodeller.

— Det som kan automatiseras tappar i värde. Samtidigt ökar värdet på mänskliga förmågor som omdöme, etik, dialog och samverkan. Framtidens värde skapas i samspelet mellan mänsklig klokskap och AI-kapacitet, säger Ivana.

Samtidigt betonar hon att AI inte bara är en fråga om att välja rätt verktyg. För att lyckas pekar Ivana på tre avgörande förutsättningar: kontinuerliga investeringar i teknik och kompetens, ett ledarskap som vågar anpassa organisationen – och en kultur som uppmuntrar nyfikenhet och lärande.

AI affärsguide

Data blir en strategisk fråga

Med AI blir värdet inte bara knutet till det enskilda uppdraget, utan också till den data som skapas under arbetet. Och hur den används strategiskt.

— Framtidens värde ligger inte bara i projektet, utan i den data vi skapar. Därför blir datastrategi och frågan om dataägande helt avgörande – och i förlängningen hur vi får betalt för datan, säger Ivana.

Största nyttan kräver ekosystem

Projektet pekar också på att AI:s fulla potential inte nås om varje aktör arbetar isolerat. Den stora nyttan uppstår först när branschen kan samarbeta i ekosystem och dela data på standardiserade sätt.

— Vill vi ha den stora nyttan av AI behöver vi jobba i ett ekosystem där aktörer i värdekedjan delar data på ett standardiserat sätt. Det är då vi kan skapa feedbackloopar som förbättrar beslutsunderlag, kvalitet och hållbarhet över tid, säger Ivana.

AI affärsguide – ett stöd i praktiken

För att stötta omställningen har projektet tagit fram AI affärsguide, en webbplats som samlar:

  • Projektinsikter och analyser för dig som vill utveckla AI-drivna affärer
  • Praktiska verktyg och övningar
  • En idébank med AI-drivna värdeerbjudanden och affärsmodeller
  • Hänvisningar till centrala rapporter som ligger till grund för projektets slutsatser

— AI affärsguide är både en sammanställning och en vägledning. Den är tänkt att hjälpa företag att gå från “vi borde göra något med AI” till konkreta steg i affärsutvecklingen, säger Ivana.

Tengboms bidrag

AI affärsguide

Tengbom har medverkat i projektet genom Ivana Kildsgaard och flera medarbetare som deltagit i workshopparna, som inom projektet har utforskat skärningspunkten mellan AI, hållbarhet och nya affärsmodeller och belyst hur digitala och gröna transformationer kan förstärka varandra. Ivana har bidragit med ett internationellt perspektiv från forskning inom hållbart byggande, policy och branschsamverkan och varit engagerad i att utveckla verktyg och partnerskap som påskyndar hållbart och AI-drivet värdeskapande i samhällsbyggnadssektorn.

Projektet har letts av projektteamet med Petra Svensson Gleisner (projektledare) tillsammans med Ivana Kildsgaard, Fredrik Nystedt och Caroline Bernelius Cronsioe.

Boka in en dragning eller trendspaning med Ivana!