Construction Summit

Identitet för branschens nya uppstickare
Construction Summit
Design
Grafisk design
Uppdragsgivare: Byggindustrin
Uppdragsår: 2020
Projekttyp: Varumärkesidentitet

Hur pratar man ”bygg” på ett nytt sätt? Byggindustrin tar nu nästa steg i att uppdatera branschen. Tillsammans med Tengboms design- och varumärkesbyrå Hjördis har de under våren tagit fram en varumärkesidentitet för uppstickaren Construction Summit – mässan som inte är en mässa.

Construction Summit

Ett inspirerande event som leder till konkret förändring. Så kan man sammanfatta ambitionen bakom Construction Summit – lillasystern till Fastighetsnytts populära mötesplats Business Arena. Till detta behövde man såklart en helt ny grafisk profil. Daniel Carlmatz, CD på Hjördis, ville skapa något normbrytande som ändå samtidgt tilltalar alla målgrupper.

Lager på lager-tanke

– Identiteten tar avstamp i en “lager på lager”-tanke. En symbolik kopplat till Construction Summits ambition att driva på förändring och bygga en bättre bransch. Generellt har många inom mötesbranschen ett lite passivt uttryck. Vår ambition var att skapa en seriös och mer aktiv identitet. Något som går från ord till handling. Med taktila inslag av olika material som återfinns i allt från lokaler till tryckproduktion, skapar vi känslan av något som är på riktigt. Resultatet är en tonalitet och upplevelse som Construction Summit kan äga, säger Daniel.

På Construction Summit går besökaren från att vara en passiv åskådare till att bli en aktiv del av själva eventet – en slags huvudperson. Alltifrån färgval till copy har därför handlat om att lyfta deltagarna och prata om ”förändring” som ett centralt begrepp. Teamet på Byggindustrin har fått en brandbook av Hjördis som ska göra det lätt att positionera Construction Summit som unik uppstickare och branschförflyttare. I den kan man bland annat läsa att CS:

  • Skruvar på yrkesnormer och laborerar med nya ”sanningar”.
  • Hittar nya okonventionella sätt att prata om ämnet. Skippar branschlingo och pratar ”som folk gör”.
  • Andas action över ord; en taktil och skapande grafisk profil vävs ihop med konkret, uppmanande tilltal.
Construction Summit

– Det känns väldigt spännande med denna lansering då vi under en längre tid känt att just denna typ av mötesplats är saknad i byggbranschen. Med våra strategiska samarbetspartners i ryggen är vi trygga i att Construction Summit kommer driva förändring i branschen och vi känner att positioneringen kommer att tilltala målgruppen – Powered by changemakers! Vi ser fram mot en spännande resa med Construction Summit, säger Peter Lingmerth, VD på Fastighetnytt/Byggindustrin.

Kontaktperson

Emelie Mannheimer

Marknads- och kommunikationschef
+46 841 06 96 10

Teamet bakom projektet

Namn Roll
Daniel Carlmatz Creative Director
Emelie Mannheimer Marknads- och kommunikationschef
Gabriella Morath Copywriter
Ida Nilsson Produktionschef