Fornuddens skola
Hus i parkTillgängligheten till parken och flexibla utrymmen i bottenvåningen som kan användas av allmänheten ger prägel till nya Fornuddens skola. Här krokade landskapsarkitektur och pedagogik arm när vi utformade byggnaden och platsen i norra delen av Fornuddsparken i Tyresö i södra Stockholm.
Tyresö växer och förtätas, och behovet av en ny skola var stort. Hösten 2021 stod Fornuddens nya skola och skolgård klar. Här går barnen från förskoleklass till årskurs nio och har nu även tillgång till en fullstor idrottshall. Delar av bottenvåningen i skolan liksom idrottshallen är anpassad för att kunna användas av andra än elever, även utanför skoltid.
Smälter in i parken
Fornuddens skola och den separata idrottshallen bor mitt i Fornuddsparken. Med gestaltningen ville vi väva samman byggnaden, skolgården och parken – med ett strikt formspråk närmast hus och gatusida och i en uppluckring i mötet med parken. Det visar sig bland annat genom de strikta trädraderna ut mot gatan och rutmönster i marken. Från parken letar sig planteringsytorna in i skolgården. Ytorna mellan stödmurarna är nedsänkta och försedda med lekutrustningar medan de strikta ytorna uppmuntrar äldre elever till spontan samvaro. Parkeringsytorna ska inte störa verksamheten och är därför delvis gömda bakom låga murar och planteringar. Belysningen är framtagen av belysningsdesigner för att skapa en inbjudande stämning och öka känslan av trygghet.
– Det var en stor gestaltningsuppgift att passa in byggnaden i parken, berättar Lina Swanberg, Studiochef Utbildning och kulturmiljö på Tengbom. En del av lösningen blev en ställning ut mot parken som bryter ner volymen och löser upp gränsen mellan ute och inne. Det är på samma gång en ställning för klättrande växter som gör att skolan smälter in i parkmiljön och ett solskydd för utemiljön. Skolan utgör en fond och ett tydligt avslut där parken gränsar mot Gärdesvägen.
Bra idrottshallar är värdefulla
Pedagogik inne och ute
Den pedagogiska utformningen ger möjlighet till undervisning på flera sätt. Undervisningsrummen har olika storlekar, från det traditionella klassrummet till mindre grupprum och studieytor. Dessutom finns en miniaula med scen och en gradäng för sittplatser. Här kan man uppträda och redovisa för varandra eller samla en större grupp för filmvisning efter skoltid för till exempel fritidsverksamheten.
Ut mot parken har en skolträdgård med fruktträd och bärbuskar skapats. Både trädgården och utomhusscenen är exempel på utomhuspedagogiska inslag.
Trygg miljö för barn och vuxna
– Att utforma en skola handlar mycket om att skapa en trygg arbetsmiljö för både personal och barn, fortsätter Lina. Vi har satsat på trygghet med vuxennärvaro nära entrén, där vi placerat bibliotek, matsal och administration. Glaspartier ger transparens och trygghet. Samtidigt är det lätt att se vilka rum som är lediga och vilka som är upptagna.
Materialvalet är robust och enkelt. Inomhus är undertaket gjort i ett aluminiumraster. Utsidans terazzoslipade betong med svart diabas skapar en mjuk och vänlig fasad och entré som går igen i de flingmålade väggarna inomhus. Även inslag av björkplywood och industriparkett syns på väggar och golv. Accentfärger går i gult, rött och rosa. Golven är mjuka för trillande barn och bröstningen på fönstren är låg för att trädkronorna i parken ska vara närvarande i klassrummet.
Flexibel användning
Genom projektet med Fornuddens skola har tanken om flexibel användning varit viktig. Bottenvåningen går att använda även utanför skoltid. Bibliotek, miniaula, matsal och slöjdsalar kan bli tillgängliga för allmänheten eller andra verksamheter.
– Inte minst har det varit viktigt att den fullstora idrottshallen ska gå att använda utanför skoltid på eftermiddagar, helger och lov, berättar Lina. Bra idrottshallar är värdefulla för många kommuner och tyvärr står de ibland tomma i onödan för att de inte byggts för att kunna användas fristående.