Arkiv

Fornuddens skola

Hus i park
Fornuddens skola
Arkitektur, Landskap
Park, lek & offentliga platser, Utbildning
Uppdragsgivare:
Plats: Tyresö, Stockholm
Uppdragsår: 2015-2021
Yta: Ca 11 000-12 000 m²
Fotograf: Felix Gerlach

Tillgängligheten till parken och flexibla utrymmen i bottenvåningen som kan användas av allmänheten ger prägel till nya Fornuddens skola. Här krokade landskapsarkitektur och pedagogik arm när vi utformade byggnaden och platsen i norra delen av Fornuddsparken i Tyresö i södra Stockholm.

Fornuddens skola
Trappan upp till andra våningen är utformad som en samlingsplats i form av en gradäng. Formen utgör en del av ställningen/solavskärmningen som löper längs byggnaden mot söder.

Tyresö växer och förtätas, och behovet av en ny skola var stort. Hösten 2021 stod Fornuddens nya skola och skolgård klar. Här går barnen från förskoleklass till årskurs nio och har nu även tillgång till en fullstor idrottshall. Delar av bottenvåningen i skolan liksom idrottshallen är anpassad för att kunna användas av andra än elever, även utanför skoltid.

09389 Fornuddens skola

Smälter in i parken

09011 Fornuddens skola
Skolan blir en fond och ett tydligt avslut på Fornuddsparken.

Fornuddens skola och den separata idrottshallen bor mitt i Fornuddsparken. Med gestaltningen ville vi väva samman byggnaden, skolgården och parken – med ett strikt formspråk närmast hus och gatusida och i en uppluckring i mötet med parken. Det visar sig bland annat genom de strikta trädraderna ut mot gatan och rutmönster i marken. Från parken letar sig planteringsytorna in i skolgården. Ytorna mellan stödmurarna är nedsänkta och försedda med lekutrustningar medan de strikta ytorna uppmuntrar äldre elever till spontan samvaro. Parkeringsytorna ska inte störa verksamheten och är därför delvis gömda bakom låga murar och planteringar. Belysningen är framtagen av belysningsdesigner för att skapa en inbjudande stämning och öka känslan av trygghet.

– Det var en stor gestaltningsuppgift att passa in byggnaden i parken, berättar Lina Swanberg, Studiochef Utbildning och kulturmiljö på Tengbom. En del av lösningen blev en ställning ut mot parken som bryter ner volymen och löser upp gränsen mellan ute och inne. Det är på samma gång en ställning för klättrande växter som gör att skolan smälter in i parkmiljön och ett solskydd för utemiljön. Skolan utgör en fond och ett tydligt avslut där parken gränsar mot Gärdesvägen.

Bra idrottshallar är värdefulla

08946 liten Fornuddens skola
I klassrummen har de stora glaspartierna barnvänlig bröstning som lyfter in den gröna omgivningen – inne blir ute och ute blir inne.

Pedagogik inne och ute

Den pedagogiska utformningen ger möjlighet till undervisning på flera sätt. Undervisningsrummen har olika storlekar, från det traditionella klassrummet till mindre grupprum och studieytor. Dessutom finns en miniaula med scen och en gradäng för sittplatser. Här kan man uppträda och redovisa för varandra eller samla en större grupp för filmvisning efter skoltid för till exempel fritidsverksamheten.

Ut mot parken har en skolträdgård med fruktträd och bärbuskar skapats. Både trädgården och utomhusscenen är exempel på utomhuspedagogiska inslag.

09300 Fornuddens skola
På första våningen och nära huvudentrén hittar man de gemensamma funktionerna och utrymmena  som matsalen och biblioteket.

Trygg miljö för barn och vuxna

– Att utforma en skola handlar mycket om att skapa en trygg arbetsmiljö för både personal och barn, fortsätter Lina. Vi har satsat på trygghet med vuxennärvaro nära entrén, där vi placerat bibliotek, matsal och administration. Glaspartier ger transparens och trygghet. Samtidigt är det lätt att se vilka rum som är lediga och vilka som är upptagna.

Materialvalet är robust och enkelt. Inomhus är undertaket gjort i ett aluminiumraster. Utsidans terazzoslipade betong med svart diabas skapar en mjuk och vänlig fasad och entré som går igen i de flingmålade väggarna inomhus. Även inslag av björkplywood och industriparkett syns på väggar och golv. Accentfärger går i gult, rött och rosa. Golven är mjuka för trillande barn och bröstningen på fönstren är låg för att trädkronorna i parken ska vara närvarande i klassrummet.

09426 Fornuddens skola
Vy mot huvudentrén och kaféet i Fornuddens skola.

Flexibel användning

Genom projektet med Fornuddens skola har tanken om flexibel användning varit viktig. Bottenvåningen går att använda även utanför skoltid. Bibliotek, miniaula, matsal och slöjdsalar kan bli tillgängliga för allmänheten eller andra verksamheter.

– Inte minst har det varit viktigt att den fullstora idrottshallen ska gå att använda utanför skoltid på eftermiddagar, helger och lov, berättar Lina. Bra idrottshallar är värdefulla för många kommuner och tyvärr står de ibland tomma i onödan för att de inte byggts för att kunna användas fristående.

09204 Fornuddens skola

Kontaktperson

Lina Swanberg

Studiochef Utbildning och kulturmiljö, Arkitekt
+46 8 412 53 36

Förskolor i Varberg

Naturnära och skalbart koncept
Arkitektur, Landskap
Park, lek & offentliga platser, Utbildning
Uppdragsgivare:
Uppdragsår: 2021
Entreprenör: MTA
Yta: 2 105 kvadratmeter
Fotograf: Kalle Sanner & Carl Ander

Tengboms klimatsmarta förskolekoncept står bakom tre nya förskolor i Varberg. Närhet till naturen, trämaterial och lekfulla färger ska ge barnen en positiv naturupplevelse även inomhus. Körsbär, lingon och fjärilar står för färgpaletten där forskning visat vägen.

förskolekoncept

Förskolorna Stenen i Tvååker, Klapperstenen i Breared och Bua förskola är alla ett resultat av det förskolekoncept vi på Tengbom arbetat fram med ambitionen att kunna appliceras och anpassas till olika platser. Gestaltningskonceptet utgår från visionen “I en skog, på en sten” där idén är att naturens inslag och färger från utomhusmiljön ska upplevas även invändigt på förskolorna.

– Alla förskolorna ligger i naturnära och grönskande områden. Här ska förskolan smälta in på ett naturligt sätt, berättar Amanda Karlberg som varit gestaltningsansvarig för projektet på Tengbom. Att jobba med skalbara koncept för förskolor är både hållbart och smart. De tre förskolorna skiljer sig lite mot varandra men har samma grundidé om naturen och trä som material.

l4a8670 web scaled Förskolor i Varberg

– Vi trivs jättebra i vår nya, fina och inspirerande förskola, säger Linda Persson som är rektor på förskolan Stenen. Pedagoger, barn och administrativ personal mår bra här! Vi tycker om ljuset, att det är högt i tak och färgerna. Förskolans planlösningar ger pedagogerna stora möjligheter att undervisa på ett varierat och intressant sätt. Vi har också stora möjligheter att dela in våra barn i olika mindre grupper vilket är ett vinnande koncept i vår undervisning. I och med att vi har ett flertal rum på varje hemvist så har vi även möjlighet att ha inspirerande, anpassade och växlande lärmiljöer. Ett rum byter ofta inriktning och material.

Trästomme synligt element

l4a8636 web scaled Förskolor i Varberg

Ett av målen i projektet var att bygga i trä, på ett klimatsmart och ekonomiskt klokt sätt. Två av förskolorna bygger på en trästomme och just trä genomsyrar både det interiöra och exteriöra. Trä som material ger också en taktil upplevelse – här kan barnen både se, känna och uppleva det. Resultatet harmoniserar med en lugn och lekfull färgskala som för tankarna till skogen.

Förskolekoncept med dagvila utomhus

Utevistelse är viktigt för förskoleverksamheten och dess förskolor i Varberg. Varje förskola har en fristående pergola – ett uterum byggt av träribbor. Pergolan ger skydd mot solstrålarna på gården och har samma lantligt inspirerade form som förskolebyggnaden, fast i barnskala. Träribborna och naturmiljön associerar nästan till ett sinnligt retreat eller vilohem. När ljuset och skuggorna faller igenom träribborna får också gården extra liv med hjälp av det varierande och stämningsskapande skuggspelet. Här leker barnen och pedagogerna. Dagvilan sker också utomhus på altanen.

förskolekoncept

– Inför dagvilan på förskolan hämtar barnen tillsammans med pedagogerna sina madrasser och täcken från ett uppvärmt rum i nära anslutning, säger Amanda. Varje dag vilar eller sover barnen sedan utomhus. Det går också i linje med konceptet för välmående som vi ville förmedla.

förskolekoncept

Förskolor i Varberg – en naturens färgpalett

Den visuella gestaltningsidén utifrån skog och sten fortsätter kulörmässigt inomhus att flörta med naturen. Istället för de ofta vanligt förekommande vita förskoleväggarna går färgskalan i detta förskolekoncept i mjuka och naturnära färger. Idén kommer från forskningen om färgläran med inspiration från en poppande sommaräng. Körsbär, lingon och fjärilar är exempel på färgglada detaljer som snarare står ut i helheten i kontrast till skogens jämna grönska eller bergens grå toner.

– Det är inte starka färger överallt, utan en färgglad balans som vi människor mår bra av. Där hjärnan blir stimulerad och håller sig pigg, förklarar Amanda. Färger är något som både barn och vuxna behöver.

Rummen i förskolorna med olika pedagogiska inriktningar som bland annat konstruktionsrum, sinnesrum och ateljé skiljer sig åt kulörvis.

l4a8886 web scaled Förskolor i Varberg
Ett mjukt och varmt förskolekoncept.

– Tänk ett vinterlandskap där allt är svart, vitt och grått, fortsätter Amanda. Då blir starka färgdetaljer varningskulörer för hjärnan. Jag tror att våra färgidéer från början kanske uppfattades som för bjärta och att de skulle ta över, men resultatet är långt ifrån skrikigt och alarmerande. Det känns mjukt och varmt, och passar otroligt bra till det trä som också är synligt inomhus i lokalerna.

Förskolekoncept med kreativa och flexibla gårdar

Även utomhus har förskolorna en stor, varierad och kreativ gård med lekredskap för alla åldrar. Ytorna på gården går att begränsa och skala upp eller ned så att de yngre barnen får en egen gård.

l4a8782 web scaled Förskolor i Varberg
Förskolor i Varberg.

– Nu när verksamheten varit igång ett och ett halvt år på den nya förskolan känner vi oss hemma, säger Linda Persson. Vi alla trivs bra och är mycket stolta över ”vår” förskola. Både byggnaden och undervisningen vi bedriver här!

Vi ritar inte bara förskolor i Varberg, utan också grundskolor, specialskolor och universitet. Kika här!

Kontaktperson

Catrin Sköld

Uppdragsansvarig
+46 31 708 38 13

Söraskolan

Från asfaltsöken till grönska, lek och aktivitet
Landskap
Idrott, Park, lek & offentliga platser, Utbildning
Uppdragsgivare:
Plats: Åkersberga, Österåker, Stockholm
Uppdragsår: 2015
Yta utemiljöer: Ca 4 hektar
Fotograf: Sten Jansin

Tillsammans med Tengbom har Armada Bostäder satsat på att rusta upp omgivningarna kring Söraskolan i Åkersberga. Istället för den gamla, slitna, asfalterade skolgården finns nu livfulla men också grönskande lek- och aktivitetsytor för skolans 750 elever och resten av invånarna i samhället.

soraskolan 33 Söraskolan

Utanför den upprustade Söraskolan från 1970 breder nu ett fyra hektar stort område ut sig. Här finns ett lapptäcke av aktiviteter med olika typer av lekvärden för alla åldrar. Från förskolebarn till högstadieelever. Lekytor, konstgräsplan, skateanläggning, streetbasketplan, hängytor, pingisbord, klätterställningar, studsmattor och bollplank. Ja, det är några av de inslag som levandegör platsen.

För att hålla ihop området har Tengbom arbetat aktivt med en stark och sammanhållen identitet inom hela Söraområdet. Platsgjutna murar, tydliga och inbjudande entrémiljöer som annonserar skolan mot omgivningarna, karaktärsfulla stål- och trädetaljer och orienterande belysning är några av de saker som ger en hög igenkänningsfaktor.

soraskolan 4 Söraskolan Söraskolan

– Det var glädjande att kunden hade väldigt höga ambitioner. Både avseende skolbyggnaden och dess omgivningar med naturmark, lek- och aktivitetsytor samt inspirerande vistelseytor. Social hållbarhet står i fokus där barn och invånare ska trivas och må bra där de vistas, säger Jessica Henriksson, landskapsarkitekt.

Skolområdet är ett lyft för hela den här delen av Åkersberga och ska leva både på dagen och på kvällen.

Trygghet och tillhörighet för alla på Söraskolan

Skolgården och miljöerna runt omkring ska kunna användas av fler än skolbarnen. Det för att komma fler till gagn, som alla boende i kvarteren i närområdet. Noga genomtänkta detaljutföranden, miljöer som tål hårt slitage och olika markmaterial bidrar till variation och lekglädje. Samtidigt är leksäkerheten a och o.

Ett område med både skola och boende genererar också en del trafik för hämtning/lämning, leveranser och sophantering. Därför hänger hela området samman i ett trafiksäkert och tydligt orienterande nät för av gång- och cykelbanor, bilgator, biltrafik och parkering.

Söraskolan

En socionom fanns tidigt med i projektet för att hitta de bästa lösningarna för trygghet och tillhörighet i olika former inom lekmiljöerna.

Varje klass på Söraskolan fick en egen tillhörighetszon för samling i större grupp och utomhusundervisning. Dessa är utformade med skyddande pergolor för lugnare vistelse, böljande trädäck, läktare och andra hängytor för bredare socialisering.

– Det handlar om att förstå hur barn beter sig och aktiverar sig inom olika ytor. De ska kunna leka utan att göra sig illa eller känna sig otrygga och få ut så mycket som möjligt av utevistelsen, säger Jenny Söderling, landskapsarkitekt.

Söraskolan Söraskolan soraskolan 29 Söraskolan

Kontaktperson

Jenny Söderling

Studiochef Landskap
+46 8 412 53 95

Nyhemsskolan

Öppet hus
Arkitektur, Landskap
Park, lek & offentliga platser, Utbildning
Uppdragsgivare:
Plats: Ängelholm
Byggaktörer: Skanska Sverige AB, Region Hus Syd
Uppdragsår: 2014 - 2017
Miljöklass: Miljöbyggnad Silver
Fotograf: Felix Gerlach

Skola på dagen. Idrott, kultur och föreningsliv på kvällar och helger. Hela Ängelholm ska ha glädje av Nyhemsskolan.

Om du råkar förirra dig in på en skolgård känner du oftast väldigt tydligt att du befinner dig på skolans område, nästan som på förbjuden mark. För Nyhemsskolan fanns en tydlig vision om att istället vara inkluderande, öppen och inbjudande, en tillgång för staden.33 01924 Nyhemsskolan

2014 utlyste Ängelholmslokaler en markanvisningstävling där Tengbom tillsammans med Skanska avgick med segern och sedan april i år har eleverna haft tillgång till sin nya skola, liksom stadens övriga invånare. Ängelholm har ett rikt föreningsliv (speciellt inom musik och idrott) och hade behov av lokaler som kunde användas utöver skolverksamheten. Skolans starka offentliga karaktär stod i fokus under planeringen.

De offentliga delarna, det vill säga aulan, foajén, matsalen, specialsalarna och idrottshallen, orienterades mot huvudstråket till skolan, så att de skulle vara lätta att hitta. De mer privata delarna, lärosalar och grupprum, placerade vi längst bort mot den lummiga grönskan.

Det ska verkligen kännas att det är en skola för alla i samhället, på alla plan.

Hängvänligt på Nyhemsskolan

Det är en relativt stor skola, med ungefär 450 elever i årskurs 7 – 9. Här finns också en särskoledel, vilket ställer höga krav på tillgänglighet och utformning både inom- och utomhus.

— Det ska verkligen kännas att det är en skola för alla i samhället, på alla plan, understryker ansvarig arkitekt Liv Stein.

Tomten innehåller mycket grönska och befintlig och ny vegetation ger tillsammans skolgården en stor artrikedom.

— Eftersom det är en högstadieskola handlar det mycket om att sitta och hänga och umgås, visa upp sig och kolla in, säger Cecilia Parin. Det finns alltså många olika typer av sitt- och samvaroplatser.

Öppenhet är lika med tillgänglighet

Tengboms Certifierade sakkunniga skapar miljöer som är bra för alla

Amöbor med multifunktion

Skolgårdens ytor är också tydligt kopplade till lokalerna innanför; kulturtorg vid musik- och bildsalarna, odlingsmöjligheter utanför hemkunskapen och en uteservering till matsalen.32 1089 Nyhemsskolan

De högt ställda kraven på fördröjning av dagvatten inom tomten syns tydligt i gestaltningen av utemiljön, bland annat i form av två nedsänkta ”amöbor” i röd asfalt där dagvatten tillfälligt kan samlas innan det sjunker undan. Övrig tid kan de användas för skate, mountainbike eller sparkcykel.

Programmet för Nyhemsskolan har varit omfattande, och det har varit en utmaning att ändå hålla det visionärt, säger arkitekterna.

— Men det är hög kvalitetsnivå på resultatet. Det märks att kommunen som förvaltare månar om de allmänna lokalerna, sådant gillar vi. Det är också en fråga om hållbarhet, att man bygger för att det skall hålla under en lång tid.

68 03293 1 Nyhemsskolan

Kontaktperson

Pernilla Woelfer

Arkitekt
+46 42 19 48 54

Linnéuniversitetet

Akademin mitt i staden
Arkitektur, Landskap
Gator & torg, Utbildning
Uppdragsgivare: Linnéuniversitetet och Skanska
Plats: Kalmar
Uppdragsår: 2014-2020
Miljöklass: LEED Gold, Passivhus SE

Ölandsbron definierade länge Kalmar som stad men har nu fått konkurrens. I hjärtat av staden stoltserar Kalmars mest omfattande bygge Linnéuniversitetet. Här står mötet i centrum – mellan stad, akademi, student, lärare, näringsliv, Kalmarbor och besökare. Gränserna mellan ute- och innemiljöer har suddats ut i en arkitektur som präglas av dagsljus, rymd och hållbara material.

Linnéuniversitetet finns i Växjö och Kalmar. I Kalmar har verksamheterna varit spridda över staden men är nu äntligen samlade vid Universitetskajen. Tengbom har ritat den östra delen av nya universitetet som innehåller labb, undervisningslokaler, kontor, bibliotek, kafé, restaurang, kårlokaler och informationsdisk. Den västra delen är ritad av CCO arkitekter.

dji 0949 scaled Linnéuniversitetet
Placeringen mitt i staden gynnar ett nära samspel mellan universitetet, stadens invånare och verksamheter. Närheten till gästhamnen aktiverar området året runt, med den nya Universitetsplatsen som sammanhållande länk. Foto: Felix Gerlach

En gränsöverskridande mötesplats

Ett av universitetets främsta mål har varit att skapa fler spontana möten mellan studenter, forskare, stad och näringsliv. I arkitekturen syns det i en transparent och öppen miljö som välkomnar såväl studenter som stadens invånare. Innemiljöerna har en medveten utomhuskänsla som kommit till med hjälp av bland annat höga takhöjder, gott om dagsljus från ljuslanterniner och luftiga entréer där övergången från utemiljö till innemiljö suddas ut. Rustika och hållbara material som trä, tegel och betong återfinns både interiört och exteriört och knyter ihop miljöerna.

04413 Linnéuniversitetet
Öppenhet och transparens bidrar till orienterbarhet och uppmuntrar också till möten. Foto: Felix Gerlach
03427 Linnéuniversitetet
På Linnéuniversitetet står mötet i centrum – mellan studenter och lärare, näringsliv och akademi, stadsinvånare och besökare. Entréerna är välkomnande och övergången från utemiljö till innemiljö är utsuddad. Trä, tegel och betong återfinns både interört och exteriört. Foto: Felix Gerlach

Naturliga material möter kaxiga färger

Tegelfasaderna är bearbetade och präglar således kvarteret både inomhus och utomhus. Mot gårdssidan är tegelmönstret horisontellt, stenarna liggande och fönsterbanden horisontella. Mot gatusidan är mönstret vertikalt. Fönstren förstärker höjden och tar upp den interiöra färgsättningen i fönsterkarmarna. Ett genomgående grepp är mötet mellan gedigna material och kaxiga färger. Inte minst den gula kulören från Linnéuniversitetets grafiska profil har därför fått spilla av sig inne och ute.

6 Linnéuniversitetet
Tegelfasaderna är bearbetade och präglar således kvarteret både inomhus och utomhus. Mot gårdssidan är tegelmönstret horisontellt, stenarna liggande och fönsterbanden horisontella. Mot gatusidan är mönstret vertikalt, fönstren förstärker höjden och tar upp den interiöra färgsättningen i fönsterkarmarna. Foto: Linnéuniversitetet

Självklar wayfinding

03439 1 Linnéuniversitetet
Den stora huvudtrappan avslutas med en magnifik taklanternin. Trappan och atriet möjliggör kommunikation och överblickbarhet mellan våningsplanen. Foto: Felix Gerlach

 

Färgerna ger en fin kontrast till de naturliga materialen och bidrar samtidigt till orienterbarheten i byggnaderna. Att lätt kunna orientera sig inom universitetet är mycket viktigt, och något som även öppenheten och transparensen mellan både våningar och inne- och utemiljöer bidrar till. Interiöra avenyer och atrier är en del av arkitekturstrukturen. Det skapar tydlig orienterbarhet och uppmuntrar till möten.

 

Välkomnande = tillgängligt

En tillgänglig miljö är bättre för alla. På Linnéuniversitetet ska vem som helst kunna röra sig fritt oavsett förutsättningar, besökare likväl som studenter och medarbetare. Visste du har vi har flera arkitekter på Tengbom med titeln Certifierad sakkunnig av tillgänglighet?

Inget tummande på hållbarheten

03492 Linnéuniversitetet
Den interiöra avenyn med gårdshusets akustikpanel som en inre träfasad. Skira trappräcken och undertak, rustik tegelvägg och blankt betonggolv. Funktionella material som åldras vackert men som också tål universitetsmiljön. Foto: Felix Gerlach

Höga hållbarhetsambitioner och även främjande av biologisk mångfald har präglat projektet i allt från dubbla miljöcertifieringar till planering av landskapselement. Universitetet har många avancerade läro- och forskningsmiljöer, och för Kalmar är marinbiologi stort. Inom universitetet ryms allt ifrån saltvattenbassänger och växthus till algsamlingar.

Stadsintegrerat universitet

Integreringen med staden skiljer Linnéuniversitetet från de många universitet som under lång tid blivit placerade utanför stadskärnan. I Kalmar är mötet mellan universitetet och resten av samhället viktigt. Till exempel ger placeringen vid vattnet förutsättningar till nära samspel med Kalmar stad, dess boende och verksamheter. Närheten till gästhamnen gör att området nu kommer att vara aktiverat året runt, med den nya universitetsplatsen som sammanhållande länk. Förhoppningen är att torget blir använt för nya funktioner som terminsstarter, examen och disputationer men även som en samlingsplats för allmänheten.

dji 0950 Linnéuniversitetet
Foto: Felix Gerlach

Catta Torhell, överbibliotekarie på Linnéuniversitetet:
– Det har varit fantastiskt att få arbeta med planeringen av Universitetskajen – Det stadsintegrerade universitetet – en mötesplats för studenter och anställda men också en plats där stadens innevånare och besökare ska känna sig välkomna. Här ska vi visa upp vad som pågår på universitetet men också ta in stadens aktiviteter och kulturliv. Redan nu har studenterna gjort bibliotekshuset till sitt och vi får spontana kommentarer som ”ett jättehärligt hus – både storslaget och mysigt på samma gång”!

03244 Linnéuniversitetet
Huvudtrappan är central i biblioteket. Transport men också plats för möten och studier. Foto: Felix Gerlach

Parametrisk design löste volymfrågan

För att realisera arkitekternas vision behövde vi hitta ett effektivt sätt att rationalisera byggnadens volym, dess ovanliga vinklar och fönstersättning. Göra dem så smarta, snygga och okomplicerade som möjligt, helt enkelt. Genom att jobba med en parametrisk modell kunde vi snabbt laborera med olika alternativ och fatta beslut tillsammans. På så vis rationaliserades de sluttande fasaderna, deras indelning och alla de olika vinklarna och inte minst i entréfasaden som löpte utåt i en spets. Genom den parametriska modellen studerade vi hur fasader och glaspartier kunde möta varandra på bästa sätt, hur formen kunde förenklas och samtidigt leva upp till visionen. Generativ design skapar förutsättningarna som krävs för att kunna göra verklighet av den här typen av ambitiösa byggnader på ett både effektivt och kvalitativt sätt. Metoden ger kontroll över komplexa geometrier och vinklade plan, som sen kan exporteras och användas i projektets byggnadsinformationsmodell.

Kontaktperson

Joao Pereira

Kontorschef
+46 708 79 99 38

Arkitekturskolan på Campus KTH

Det nya entrétorget
KTH Arkitekturskolan Tengbom 2016
Landskap
Gator & torg, Park, lek & offentliga platser, Utbildning
Uppdragsgivare:
Samarbetspartners: Stockholms stad, Kungliga Tekniska Högskolan
Generalentreprenör: PEAB
Uppdragsår: 2010-2016
Markentreprenör: JVAB

Arkitekturskolan i Stockholm flyttade 2015 från en egen adress in till det stora Campus KTH. För områdets nykomling skapade vi ett nytt entrétorg – en mötesplats för människorna som studerar och jobbar på campus.

I över 25 år har vi samarbetat med Akademiska Hus och Kungliga Tekniska Högskolan, bland annat med flertalet olika ny- och ombyggnader, samt en vision av en akademisk landsväg genom campus, som ökar trafiksäkerheten och länkar samman hela högskoleområdet upp till Albano. I uppdraget med nya Arkitekturskolan ingick uppgiften att skapa ett var som välkomnande entrétorg, en så kallad shared space-yta där fotgängarna prioriteras och biltrafiken får anpassa sig till de gåendes och cyklisternas villkor.

Gestaltning – nybygge möter klassisk miljö

Grundtanken bakom torget var att på ett värdigt och lågmält sätt länka ihop den nybyggda Arkitekturskolan, ritad av Tham & Videgård, med den befintliga, klassiska miljön.Den fantastiska byggnaden kräver därför en högklassig markbeläggning för att komma till sin rätt. En inramning som samtidigt ska göra att Arkitekturskolan upplevs som en integrerad del av Campus KTH. Det huvudsakliga materialvalet föll på granit, som harmoniserar med huvudbyggnadens fasad i cortén-stål, och på så vis skapar en enhetlig känsla.

Ett entrétorg blir en oas på Campus

Våra landskapsarkitekter har medverkat vid i stort sett samtliga om- och tillbyggnader på KTH under de senaste 25 åren. Här ingår gestaltning och finplanering av mark, gårdar, terrasser, gator och torgytor samt skötsel och underhållsplaner. Några av ombyggnationerna blev belönade med ROT-priset 1996 och 2002. I arbetet med det nya entréområdet har Tengbom varit med under hela projekteringen, från programhandling, och har även färdigställt bygghandlingar.

Arkitekturskolans entrétorg
Foto: Sten Jansin

– KTH Campus är väldigt stort, som en hel liten stad. Med Arkitekturskolans torg ville vi skapa en inbjudande, entré och social mötesplats. En oas för människorna som studerar och arbetar på campus, säger Jörgen Orback.

2015 blev KTH Arkitekturskolan tilldelade Kasper Salin-priset, det vill säga ett av Sveriges finaste arkitekturpris. Slutligen har vi i uppdraget samarbetat med, Kungliga Tekniska Högskolan, Stockholms stad, Kåren och Akademiska hus.

Kontaktperson

Jenny Söderling

Studiochef landskap
+46 8 412 53 95

Frejaskolan

Skolan utan baksida
Arkitektur, Inredning, Landskap
Park, lek & offentliga platser, Utbildning
Uppdragsgivare:
Plats: Tynnered, Göteborg
Lokalarea: Ca 11 300 m² BTA
Färdigställt: Årsskiftet 2017/2018
Foto: Felix Gerlach och Tengbom
Projekttyp: Skola F-9 med kulturskola, särskola, idrottshall och fritidsgård

Frejaskolan är specifik både till form och funktion. Tre hexagonformade huskroppar bidrar till en varierande utemiljö som samtidigt berikar stadsrummet. Skolbyggnaden vänder sig därmed mot alla riktningar på den stora tomten.

Frejaskolan 07904 Frejaskolan

Frejaskolan – en vunnen tävling

Tengbom vann uppdraget att rita nya Grevegårdsskolan, nu kallad Frejaskolan, 2014 i en tävling arrangerad av Lokalförvaltningen i Göteborg. Under två års tid har vi genom nära samarbete med verksamhet och beställare skapat en ny skola för cirka 650 elever och 100 pedagoger. Frejaskolan är ett av de största nybyggnadsprojekten för vår beställare och ett efterlängtat projekt för de pedagoger och elever som länge sett fram emot sin nya skola.

07802 Frejaskolan

En skola utan baksida

Tävlingsförslaget, kallat Mångsida, behandlade allt från trafiklösning, utemiljö, logistik, till möjligheten att kunna bygga i etapper och bidra till en lekfullhet i den kringliggande stadsmiljön. Tanken med de tre hexagonformade huskropparna som är sammankopplade av en entrénod, är att skapa varierande utemiljöer för barnen, berika det befintliga stadsrummet, och vända sig mot alla riktningar på den stora tomten. Byggnaderna ska tillsammans bilda en skola utan baksida.

Frejaskolan dji 0443 2 Frejaskolan

Vi ville skapa något både beständigt och föränderligt som tål att bli använt.

FrejaskolanFrejaskolan 07292 Frejaskolan

Utvändigt är skolan stram men lekfull, en gestaltning som även genomsyrar det invändiga konceptet. På samma sätt som skolan upplevs olika från olika avstånd så växlas skalan invändigt också. Olika typer av rumsformer skapar miljöer för trygghet, gemenskap, lekfullhet och inspiration. Materialvalen ute som inne tog vi omsorgsfullt fram för att de skulle hålla och förädlas med tiden.

Skolan ligger centralt i stadsdelen och är tänkt att fungera som ett nav i området och bidra med nya mötesplatser för olika verksamheter och skapa arenor för möten.

Frejaskolan Frejaskolan

Spana gärna vidare på fler av våra skol- och utbildningsprojekt HÄR.

Kontaktperson

Lina Swanberg

Studiochef Utbildning och kulturmiljö
+46 8 412 53 36

Park på Norra Latin

Välkomnande lugn mitt i city
Kulturmiljö, Landskap
Gator & torg, Kultur, Park, lek & offentliga platser, Utbildning
Uppdragsgivare: AB Folkets Hus i Stockholm, Bantorget Fastighets AB
Plats: Stockholm
Byggaktörer: AB Folkets Hus i Stockholm, Bantorgets Fastighets AB
Uppdragsår: 2010-2013

När parken framför Norra Latin skulle restaureras måste det ske på ett varsamt sätt, inte minst på grund av det historiska värdet. Med målet att gestalta miljön utifrån hur den ursprungligen hade sett ut, letade vi fram ritningar, fotografier och texter från arkiv som underlag. Vår utformning går att koppla till historiska källor – även växtmaterialet som vi valde kan knyta an till epoken.

Återskapad historisk miljö på Norra Latin

Norra Latin, ett vackert exempel på arkitektur i nyrenässansstil, ritades av Helgo Zetterwall och invigdes 1880 i närvaro av bland annat kung Oscar II och prins Eugen. Idag har den gamla skolbyggnaden istället blivit omvandlat till konferenscenter. Både huset och den stora gårdsmiljön, som blev anlagd runt 1914, är ett välkänt och omtyckt inslag i Stockholms stadsbild.

Norra Latin
Foto: Sten Jansin

När parken framför Norra Latins entré mot Drottninggatan skulle upp till restaurering måste det ske på ett varsamt sätt. Inte minst på grund av det historiska värdet. Med målet att gestalta miljön utifrån hur den ursprungligen hade sett ut, letade vi fram ritningar, fotografier och texter från arkiv som underlag. Vår utformning kan du koppla till historiska källor – även växtmaterialet som vi valde ut knyter an till epoken.

Vi ville utveckla en inbjudande atmosfär med gott om vistelseytor – en lugn oas mitt i innerstadens myller.

Gott om ytor att vistas på

Gröna rum är mycket viktiga våra stadsmiljöer. I projektet på Norra Latin ville vi utveckla en inbjudande atmosfär med gott om vistelseytor. En lugn oas mitt i innerstadens myller. Ett sätt att skapa mer yta var att bredda huvudstråket mellan entrén och Drottninggatan med stenmjöl. Vi kompletterade trädraderna längs gången med perennplanteringar och skapade också två tydliga rum för vistelse i parken, med bänkar, planteringar och häckar. Vi valde samtidigt att utvidga entréytan, både för att göra den mer praktisk för transporter men också för att besökarna skulle uppleva den som riktigt välkomnande.

Samarbete mellan landskapsarkitekter och projektledning

Tengboms uppdrag på Norra Latin var att inventera och redogöra för parkens kvaliteter och behov av förbättringar. Det i sin tur  ledde fram till arbetshandlingar för upprustning av parken. Våra landskapsarkitekter har också projekterat och besiktigat, medan våra projektledare har drivit både projekt- och byggledning.

Vill du se några fler av våra landskapsprojekt – kika gärna HÄR.

Kontaktperson

Anders Brandstedt

Landskapsarkitekt
+46 8 412 53 85