Möbelserien Join kräver inte att du använder all din bicepsstyrka för att flytta runt utemöblerna på terrassen eller gården. Vi tänkte att det ska vara lika enkelt att flytta runt och förändra som det ska vara kul att hänga.
JOIN utemöbelserie skissade landskapsarkitekt Hannah Marschall på Tengbom fram tillsammans med produktdesignern Mathieu Gustafsson. Nola Industrier AB fortsatte ritandet och utvecklade serien som nu från hösten 2023 finns till försäljning. JOIN är en shout out till flexibiliteten, funktionaliteten och estetiken – en utomhusmiljö kan faktiskt vara lika dynamisk som snygg.
Flexibilitet och funktion – kombinera som du vill
Serien som funkar perfekt för de flesta utomhusmiljöer som terrasser, uteplatser eller innergårdar inkluderar bänkar, bord, sidobord, pallar i flera olika storlekar. Och påhängningsbord för växtkärlet som kan sätts på två olika höjder som matcher höjden på borden. De gröna planteringskärlen på hjul fungerar fint som avdelare eller som små enskilda öar. Tanken är att du ska kunna kombinera delarna i serien på många olika sätt och utifrån olika typer av event, behov och utrymme. Flexibiliteten, anpassningsbarheten och funktionen i serien är stor – här är det snarare din fantasi som får sätta begränsningarna.
Hjul är inte bara kul!
Leva som man lär: Join på Tengboms terrass
Idén till möbelserien JOIN kom ur behovet av funktionella och fina utemöbler till Tengboms dåvarande takterrass på Katarinavägen i Stockholm. Vid flytten till Vasastan fick möblerna såklart flytta med för att förgylla vår nya innergård. Ibland är vi många, som på ett stort event. Ibland är vi färre, som vid en lunch under en pandemi. Ibland funkar ett bord som ett bord, ibland som en utställningsmöbel. Ibland är en pall en pall, ibland agerar den ett mindre serveringsbord.
Lätt att förändra med möbelserien Join
Flexibilitet är A och O hos möbelserien JOIN, men också enkelhet och lätthet. Möblerna har en lätt konstruktion och är enkla att flytta runt efter behov och utrymme. Samtliga delar har justerbara fötter som gör det möjligt att placera inredningen stabilt på ojämna ytor. Serien är tillverkad i högkvalitativt och slitstarkt stål med ytor av både trä (ek) och plåt medan växtkärlet är i aluminium. De mönstrade perforeringarna i plåtytorna ger ett fint avbrott och skapar igenkänning genom hela serien. Summa summarum är det en varm och inbjudande serie som upplevs lika delar robust som enkel.
Samarbetspartners:
AB Evert Lindelöf, JCS Snickeri
Fotograf:
Felix Gerlach
Kontoret har en självklar plats även i ett föränderligt arbetsliv. Men kraven är höga både på funktionalitet och trivsel när tekniken tillåter oss att vara alltmer mobila. Med sitt nya Stockholmskontor vill EY ta verksamheten in i framtiden med hjälp av effektiva ytor och teknisk innovation. Och inte minst med en personligt präglad inredning.
Hemmakontor eller känna sig hemma på kontoret? Mycket av utvecklingen tyder på både och när EY gav i uppdrag åt Tengbom att inreda deras nya Stockholmslokaler. Här blev ”vardagsrum” ett av nyckelorden.
– Det gäller att kontoret ska erbjuda något som hemmet inte har och det är ju mötet med kollegorna. På arbetsplatsen ska man känna att man får inspiration och input från andra och då ska miljön verkligen jobba för det, säger Sofia Dahlén, uppdragsansvarig arkitekt.
”Det vi kan styra gällande vårt hållbarhetsavtryck är resor och fysiska lokaler. Det är ett stort steg att vi minskar våra ytor men ökar antalet arbetsplatser, det är mer optimerat och multifunktionellt.”
Jessica Schmidt, managementkonsult och projektledare, EY
Effektiva och varierade ytor
Det nya kontoret är ett led i en större övergripande förändring hos EY där nya arbetssätt ska integreras i den globala strategin. En arbetsplats som är i takt med tiden är en viktig del i att behålla och rekrytera nya medarbetare och locka nya kunder.
– Vi jobbar mycket med de här frågorna mot kund så vi vill ta vår egen medicin och leva som vi lär och ha ett modernt fysiskt kontor, säger Jessica Schmidt, managementkonsult på EY och projektledare för transformationen.
Man disponerar fyra våningsplan i en ny byggnad i hjärtat av Stockholm, med utblickar över tätt trafikerade vägnät, butiker och gångstråk. Med multifunktionella ytor kan färre kvadratmeter utnyttjas bättre i det aktivitetsbaserade kontoret. Arbetsytorna är uppdelade i zoner där medarbetarna väljer plats utifrån om de vill jobba tyst och fokuserat eller vill interagera med kollegorna. Det senare låter sig också göras i de många loungeutrymmen som är en viktig del i planlösningen. Samtidigt finns förstås enskilda mötesrum, varav en majoritet är anpassade för digitala möten.
Helhetsperspektiv för hälsa
För med största sannolikhet kommer vi inte att jobba som vi gjort tidigare; de digitala mötena har kommit för att stanna och kontoret får en starkare roll som det samlande nav där företagskultur byggs. Lika viktigt som det är med innovation och effektivitet är det med en hälsofrämjande miljö i form av god ergonomi, behaglig ljusmiljö och bra belysning, något vi ofta saknar på hemmakontoret. Att skapa trivsamma och hälsosamma miljöer är precis vad vi brinner för på Tengbom. Och det blir såklart som bäst när det finns förtroende och engagemang mellan alla parter. I synnerhet som det här uppdraget startade samtidigt som pandemin bröt ut.
– Vi märkte från början att det inte bara handlade om att få fram lite möbler, utan att det fanns ett stort engagemang från kundens håll; de ville någonting mer med kontoret. Vi har litat på varandras profession, att vi ska lösa det tillsammans, säger Tove Prahl, projektledare på Lindelöf som har ansvarat för möbelinköpen.
För att vara ett stort kontor är det ovanligt mycket unik inredning. Det ska som sagt mer ge känslan av ett hemtrevligt vardagsrum än ett uppstyltat kontor, och då är variation a och o, liksom närvaron av växter, mattor, textil och accessoarer.
Öar med starka kopplingar
Som internationellt företag vill EY också ha en lokal känsla i sina olika kontor. Det ska märkas att man befinner sig i Stockholm när man kliver in på kontoret, även när man inte tar del av den urbana utsikten mot Sergels torg. Samtidigt är Stockholm så mycket mer, och gestaltningskonceptet tog fasta på just mötet mellan stad och natur. Det hela har resulterat i ett kontor som ligger i teknisk framkant samtidigt som man är omgiven av tidlösa naturmaterial som är vackra att se på. Allt under det bärande konceptet Stockholm, City of Islands.
Våningar och zoner binds likt öar samman med trappor som hämtat sitt uttryck från stadens broar. Innertakens sträckmetall i aluminium är delvis lackade i kopparkulör och inspirerade av Stockholms idylliska solnedgångar respektive de kanske mer frekvent förekommande mulna skyarna. Ljusa, dova pasteller och naturkulörer i grått, brunt och beige förflyttar en från Söders höjder till varma skärgårdsklippor.
Ett kontor att längta till
Framför allt har man valt ett tidlöst uttryck som ska hålla över tid. Och det gäller hela kontoret, inte bara de publika delarna.
– Det är ett kontor som inte bara fokuserar på den externa loungen och så är resten lite skralt, utan medarbetarna är verkligen i fokus. Framtidens arbetsplats går kanske mot att vara mer medarbetarvänlig, tror Tove Prahl.
Så inget ont som inte för något gott med sig. Om man ska locka tillbaka medarbetarna som har jobbat hemifrån under pandemin måste man ha en miljö som är bra för dem. Och om vi får tro Jessica Schmidt så är det här kontoret en arbetsplats som många vill komma tillbaka till så fort de bara får.
Byt sladdkaos mot svensk design. Iris Powerhub utmanar det traditionella grenuttaget och sätter ny branschstandard vad gäller både design och funktion.
”Ingen blir glad av sladdkaos”. Så kan man sammanfatta insikten bakom Iris Powerhub. Redan innan 2020 hade våra kontorsmiljöer och arbetsplatser börjat förändras – och med dem våra elvanor. Vi ser en rörelse från fasta arbetsplatser och elpaneler till flexibla samarbetsytor och portabel elektronik. Något som däremot halkat efter är utvecklingen av smarta och snygga ellösningar – vem har inte snubblat över en illa placerad sladd?
– På Tengbom inleder vi varje uppdrag med att utgå ifrån en aktuell frågeställning. Här handlade det om hur vi på ett smidigt sätt kan ta hand om det sladdkaos som så ofta uppstår i miljöer med höga krav på flexibilitet, berättar Sofia Dahlén, inredningsarkitekt och ansvarig för produktutveckling på Tengbom.
För att gå till botten med problemet gick Tengbom och Kondator ihop. Tillsammans skapade man en smidig och sober ellösning – utan att kompromissa med vare sig funktion eller utseende. Iris är född i brännpunkten mellan estetik, teknologi, innovation och hållbarhet. Resultatet; en helt ny typ av powerhub för smakfull och portabel laddning.
– Trots att el är en av våra viktigaste funktioner gör vi oftast allt för att gömma undan sladdar och dosor. Det tycker vi på Kondator är fel – teknik ska också vara vackert. När vi tillsammans med Tengbom såg att det saknades ett grenuttag med attraktiv design tog vi helt enkelt tag i saken och skapade Iris Powerhub. Iris med sin mjuka form och avskalade uttryck är en flexibel och vacker lösning på sladdkaos i alla miljöer, säger Anders Axéen, produktutvecklingschef på Kondator.
Teknik ska också vara vackert
Användarvänlig design och återvunnet material
Iris Powerhub premiärvisades på Stockholm Furniture Fair 2020 och har snabbt blivit en favorit hos alltifrån företag till privatpersoner. ”Modernt, minimalistiskt, enkelt och avskalat” är ledorden bakom succén. Här har plast och kantiga former ersatts av en rund design iklädd beige eller grå filtmatta. Med fyra el- och två USB-uttag samt dold sladdvinda briljerar Iris Powerhub i både detaljnivå och användarvänlighet. Genom hela designarbetet har hållbarhet varit i fokus – Iris består av noga utvalda material där bland annat filtmattan är skapad av återvunnen PET. Iris Powerhub är undantaget som bekräftar regeln – en elektronikpryl kan i själva verket bidra till en lugnare och stilrenare arbetsmiljö.
Iris Powerhub är inte ensam i vår produktdesignportfölj
Kika HÄR om du är nyfiken på mer av vår produktdesign.
I ett unikt samarbete med Almedahls har Tengboms inredningsarkitekter tagit fram en textilkollektion med mönster. Den gemensamma nämnaren är linjen. Här är Lines of Illusion.
Textilkollektionen Lines of Illusion är en serie tyger och mattor framtagna av arkitekter för arkitekter. Målet har varit att skapa en bredare palett för hur textilier kan nyttjas inom inredningsarkitektur, vilket Tengbom samarbetat med Almedahls för att undersöka och svara på.
– Textila material är ett grundläggande arkitektoniskt element. Utifrån ett arkitektoniskt perspektiv har vi kartlagt och utvecklat tankar kring materialet och dess möjligheter med målet att ta fram produkter vi själva vill jobba med i våra projekt. Linjen är alltid närvarande, vilket vi valt att uppmärksamma och hylla i dessa mönster, säger formgivarna.
Kollektionen bestående av fyra mönster är formstark i sin enkelhet, med ett uttryck som skiljer sig från standardprodukter. Mönstren är inspirerade av arkitektur samt framtagna med hänsyn till hur arkitekter arbetar.
– I mötena mellan material och linjer blir effekten att man upplever textilierna i etapper beroende på avståndet från vilket de betraktas. Alltså i linje med hur man upplever en byggnad eller ett landskap, säger Susann Wessely Gromark.
Textilierna i Lines of Illusion motsvarar krav och önskemål ställda utifrån ett arkitektoniskt perspektiv. Till exempel kan de bli producerade i stor skala och man kan beställa dem som metervara. De är också möjliga att anpassa för en mängd olika projekt tack vare en mångfald av uttryck i färg- och mönsterkombinationer.
Mönstren är kallade Weave, Shift, Droplets och Topography och finns för närvarande som metervara i textil och matta.
Med datorns hjälp tog vi fram en monter som kan varieras i oändlighet (hållbart ja) efter varje givet tillfälle. Lösningen blev en föränderlig monterdesign.
Genom att använda och vidareutveckla befintlig teknik kan vi därav skapa bättre anpassad arkitektur, på nya sätt. Och med hjälp av Computational Design kan vi rita en föränderlig form utifrån en given produktionsteknik. I detta fall prövades dessa teorier på en monter, där en kod utvecklad av Tengboms digitala team sätter ramen för ett system som kan generera vikmönster efter givna parametrar. Alla mönster inom ramen för principen är möjliga, och för att möjliggöra optimering av formen kan vi med datorns hjälp få fram miljoner olika förslag som datorn själv analyserar och utvärderar för bästa lösning.
Allt byggbart i denna monterdesign
Genom att optimera både formen och ekonomiska aspekter inom ramarna för produktionstekniken, blir allt byggbart. Det frigör kraft till uttrycksfull och smart arkitektur samtidigt som vi är mer hållbara över tid. I den här filmen berättar Jakob Lilliemarck, vår förre Computational Designer, mer om montern och tekniken.
Skicka filen, inte montern
Med en egen monterdesign låter vi kreativitet, nyfikenhet och innovation stå i centrum, samtidigt som det är möjligt att vara en klimathjälte. Resultatet blir en kostnadseffektiv, unik monter som du tar fram i kartong. Allt material går alltså att återvinna och du behöver inga långa transporter. Finessen är också att den, till skillnad från traditionella montrar, blir lättviktig, snabb och enkel att montera. Med andra ord, en riktigt simpel monter som samtidigt är rätt så komplex.
Vi ger bort hela sk*ten
Varför sitta på nåt så bra helt själva? Varsågod, skapa din egen monterdesign i Rhino med hjälp av koden.
Stolen Sture är en modern pinnstol i massivt trä producerad för Stolab. Ett stycke historia omformulerad för framtida generationer framtagen med en supereffektiv produktionsteknik.
Efter ett besök på Stolabs fabrik, där Tengboms möbelformgivare Mathieu Gustavsson kunde få en direkt känsla för företaget och se produkterna ta form, formulerades den kreativa ramen för stolen Sture. Konceptet blev en massiv trästol med pinnstolsteknik som upplevs ny i sitt uttryckssätt samt är anpassad till Stolabs supermoderna produktionslina som medger mjuka former.
Stolen definierar Stolab som företag med flera inbyggda värden. Tengboms designers har arbetat med att ta tillvara på det gedigna material- och hantverkskunnandet som producenten står för. Resultatet är ett uppdaterat uttryck och en utmanande konstruktion. Stolen Sture har ett formspråk och ergonomi, med viss svikt i ryggen, som tillåter den att fungera i flera olika miljöer.
Konstruktionen av den klassiska pinnstolen består av sitsen som knytpunkt, där man fäster ben och rygg. Infästningstekniken på Sture bär likheter, men är helt nyutvecklad baserad på en konstruktiv dialog mellan formgivare och producent. Resultatet är en superstabil stol där man både skruvar och limmar benen. Sammanfogningarna ger nödvändig stadga men har på samma gång blivit en detalj.
Stolen är slutligen framtagen i två modeller till Stockholm Furniture Fair 2017, en modell med massiv trärygg och en karmstol. Modellerna finns dessutom i både björk och ek.
Avskalad och anonym men med karaktär, det är en passande beskrivning av Tengbomstolen som togs fram till nya lokalerna vid Slussen i Stockholm.
En lycklig tillfällighet. Så skulle man kunna beskriva tillkomsten av möbeln som numer lystrar till namnet Tengbomstolen. Den skulle nämligen inte alls finnas. Det skulle inte ritas någon ny stol till det nyinredda huvudkontoret vid Slussen i Stockholm utan tanken var att använda en fin gammal sittmöbel från femtiotalet. Men sedan började produktdesignern Mathieu Gustafsson fundera. Vore det ändå inte lite härligt med en stol ritad specifikt för de nya lokalerna? Jo.
– Stolen är en del av arbetet med att ta fram inredningen till kontoret. Konceptet utgår från en verkstadsinspirerad miljö som skulle ligga till grund för hur vi arbetar. Det handlade inte om att göra en flashig inredning utan om att skapa verktyg för vår vardag, berättar Mathieu Gustafsson, självfallet sittandes på en Tengbomstol.
Tengbomstolen – ett redskap i vardagen
Arbetet med det nya kontoret var i full gång när stolfrågan seglade upp. Här skulle finnas hyllor med verkstadslook, gummigolv och korkinklädda rum. Allt måste vara funktionellt och bjuda in till användning. I utgångsläget planerades det att köpa in en enkel, stapelbar stol som skulle fungera i många olika sammanhang. Inredningsarkitekterna hade redan mer eller mindre bestämt sig för en befintlig stol men blev peppade av Mathieu Gustafssons entusiasm. Hans uppgift blev att rita en stol som skulle vara lugn, anonym och inte ta för sig för mycket i uttrycket.
– Den ursprungliga stolen ”flaxade” lite mer. Ryggbrickan pratade mer, benen var mer utställda. Den hade karaktär. Tengbomstolen är lugnare och har inga onödiga detaljer. Precis som hyllorna härinne inte ska ha någon egen karaktär, utan bara visa upp det vi har i dem, ska stolen fylla sitt syfte och vara som vilket annat verktyg som helst i lokalen.
Att ta bort karaktär var det som skulle ge karaktär till stolen
Redan populär
Det är tuffa krav. Och det skulle dessutom gå snabbt. Samarbetspartner blev Mitab i Småland som lyckades ta fram stolarna i hög kvalitet på rekordtid. Leveransen skedde på inflyttningsdagen. (Även om inte riktigt alla stolar var på plats när det var dags att plåta nya lokalerna, vilket ledde till att Tengbom-teamet fick turas om att flytta runt de stolar som fanns så att de skulle synas på rätt ställe på bilderna!) Stolen finns inte i Mitabs ordinarie utbud men det har inte hindrat folk från att bli nyfikna på den nya möbeln: I vilka utföranden finns den? Vad kostar den? Kan man få den levererad i dag?
– Vi hade ju egentligen inte tänkt göra någon stol överhuvudtaget. Sen var tanken att den bara skulle finnas här på kontoret. Men nu, eftersom den redan blivit så omtyckt, är det mycket möjligt att vi ritar in den i kommande uppdrag. Byter man färgställning och material kan den passa in i väldigt många olika miljöer, konstaterar Mathieu Gustafsson.
Avskalad process
Det är inte konstigt. Det är en stringent och självklar möbel med en tydlig och ärlig konstruktion. En pop-nitad, betsad formpressad rygg, stålställning och stoppad sits, som i dagsläget är svart. Den passar kontoret som hand i handsken, men man kan lika gärna se den framför sig ståendes på en restaurang. Dessutom är den skön att sitta på.
– Det som var speciellt i den här processen var att jag ville ta bort karaktär. Oftast vill man ju få fram en karaktär. Här ville jag skala bort för att stödja vårt koncept. Att ta bort karaktär var det som skulle ge karaktär till stolen. Det är nog första gången för mig, avslutar Mathieu Gustafsson. Och reser sig.
Nätta små bord som ett komplement till loungeytor. Det var utgångspunkten för X & Y, två små touch down-bord för SA Möbler som enkelt passar in i nästintill alla miljöer – både för tillfälligt arbete och som traditionella soffbord.
I takt med att vårt arbete blir allt mer digitalt och trådlöst så sker en förändring i behoven på våra kontor. Att kunna slå sig ner med laptopen i loungemiljö är för många en välkommen kontrast till det mer traditionella, tilldelade skrivbordet. Allt fler kontor erbjuder idag olika typer av arbetsplatser och löpande dyker nya produkter upp på marknaden, specialanpassade efter ett mer flexibelt arbetssätt.
Flexibelt arbetsredskap
I samband med att vi utvecklade produktserien Platform för SA Möbler, föddes idén om att komplettera loungeytorna i serien med ett litet bord att ställa datorn eller lägga anteckningarna på. Ett bord som enkelt skulle kunna flytta runt efter behov. Lösningen blev Y-bordet.
Omhändertagande form
Namnet Y kommer av fotens och benets utformning. De utgör en lösning som gör att man enkelt kan dra det till sig över knäet. Som en liten betjänt, med mycket enkel form och funktion. Bordets stativ fungerar också som ett handtag, för att det enkelt ska gå att bära med.
Med ett enkelt formspråk, vilket kännetecknar både X & Y, är det viktigt med utförandet i detaljerna. Exempelvis har bordens stativ av stålprofiler fått avrundade hörn, för att ge dem ett snällare och mer omhändertagande uttryck.
Många olika utföranden
När Y blev lanserat var steget inte långt till nästa variant – X-bordet. Även här kommer namnet av stativets utformning med ett ben som istället går att montera i mitten av bordsskivans underrede. X finns i flera höjder och storlekar och kan med fördel gå att kombinera tillsammans i grupp. Både X och Y är tillgängliga i flera olika utföranden och kulörer hos SA Möbler. Tanken är att de enkelt ska gå att anpassa till en specifik miljö.
Armaturfamiljen Miso såg sin första dag när våra inredningsarkitekter utvecklade konceptet för Nova i Örebro. Byggnaden huserar Örebros handelshögskola, en plats som ska inspirera till entreprenörskap och innovationer. Miso-familjens form, ett destillat av en svamp, blev en metafor för alla de idéer som kommer att växa fram i universitetsmiljön.
En länk mellan hårt och mjukt
Miso, en serie armaturer producerade av Blond, utvecklades utifrån de armaturer vi tog fram för att knyta ihop de hårda och mjuka dragen i miljöerna i Örebro handelshögskola. Vi valde därför att låta formen övergå från kantig till organisk – från gjuten aluminium i basen till trycksvarvad metall i skärmarna.
Aluminiumet ger en visuell tyngd som passar bra i den råa arkitekturen, medan de svarvade skärmarna harmoniserar med inredningen.
– Vi inspirerades redan tidigt i Nova-projektet av alla de verksamheter som skulle husera i den nya byggnaden, från Handelshögskolan till Drivhuset och Entreprenörskapsforum. Innovativa idéer kommer att växa fram i hela byggnaden – lite som svampar i en näringsrik miljö. Därifrån utvecklade vi en destillerad form som vi gav namnet Miso, säger Mathieu Gustafsson, produktformgivare.
Innovativa idéer kommer att växa fram i hela byggnaden – lite som svampar i en näringsrik miljö
Integrerad teknik i Miso
Ett vidareutvecklat koncentrat av Miso-armaturerna finns idag som produkter för Blond. I serien ingår pendel-, golv- och bordsarmaturer där man också kan komplettera alla med integrerade el-, nätverks- och USB-kontakter. Serien finns att beställa via Blond, och den kommer dessutom med ytterligare kompletteringar framöver.
I takt med att våra kontorsmiljöer blir allt mer flexibla och aktivitetsbaserade, växer behovet av yteffektiva, trivsamma och privata arbetsplatser. Kelly är en färgstark bord- och pallserie med organisk form och taktila material, inspirerad av konstnären Ellsworth Kellys verk.
Kelly produceras av Ragnars, som vi tidigare utvecklat det flexibla kontorsmöbelsystemet Metro tillsammans med. Vi som arbetar med just inredning på Tengbom ville komplettera det mer avancerade systemet med en fristående produkt, och bestämde tillsammans med Ragnars att vi skulle ta fram en ny och annorlunda bordsdesign.
Vänlighet och taktilitet
Vår utgångspunkt var att skapa en arbetsplats, som trots liten yta skulle kännas privat och omhändertagande. Vi utvecklade därför ett bord i trä med runda former och en arbetsyta i DeskTop-linoleum, med en mjuk skärm klädd i färgad filt.
– Vi jobbade verkligen aktivt med att ge Kelly en vänlighet och materialitet. Ytorna ska kännas mjuka att ta på och formen skön att arbeta vid. Mycket av inspirationen kom från några av konstnären Ellsworth Kellys mest färgstarka grafiska verk, säger Mathieu Gustafsson som är produktformgivare.
Vi jobbade verkligen aktivt med att ge Kelly en vänlighet och materialitet
Det gyllene snittet
Serien växte snart till att också innehålla tillhörande pallar. Med hjälp av att definiera ett gyllene snitt kunde vi skapa en riktigt genomtänkt och rationell konstruktion med samma dimensioner, fästen och beslag till både pallarna och borden. Materialen är tåliga, med fokus på hållbarhet och miljöhänsyn genom hela utvecklingsprocessen. Kelly passar Ragnars gedigna erfarenhet som planmöbelproducent väldigt bra, samtidigt som produkterna tillför något spännande till deras minimalistiska formspråk.
Kelly presenterades på Möbelmässan i Stockholm våren 2016. Serien går att beställa i flera olika träslag och i olika färgsättningar. Borden finns i två fasta höjder (74 respektive 90 centimeter), och pallarna finns i tre höjder (45, 65 och 75 mm).