På uppdrag av Swedavia har Tengbom ritat Arlandas nya Arlanda VIP-Services – en diskret byggnad som inte annonserar funktion eller innehåll mot övriga flygplatsområdet. En arkitektur och design som underlättar resan och gör den mer behaglig.
Konceptet för Arlandas nya VIP-terminal bygger således på en resa från det hårda till det mjuka. Ett yttre skal av betong innesluter en gästvänlig miljö där materialet trä dominerar upplevelsen i kombination med ett exklusivt urval möbler och accessoarer. Dessa är valda med omsorg för att bidra till en upplevelse av skandinavisk design.
Plats för sinnesro
Den nya byggnaden är en av få fristående VIP-terminaler i världen. Utifrån säkerhetskravet på en byggnad utan insyn kommer allt dagsljus ovanifrån. Tystnaden som det massiva träet bidrar till är påtaglig och ett välkommet element i den annars bullriga flygplatsmiljön.
– Med tanke på den inflytelserika resenär som passerar denna byggnad, har vi skapat en plats som erbjuder en stunds flykt från vardagens stress och brus med fokus på avkoppling, säger kontorschef Mark Humphreys.
Nordisk lyx på Arlanda VIP-services
Med inspiration från svenska landskap och kultur har målet varit att skapa en exklusiv men också minnesvärd upplevelse. Rummen på Arlanda Airport VIP-Services har därför rumsliga kvaliteter som för tankarna till avkoppling, reflektion och spirituella upplevelser – kanske essensen av nordisk lyx. Tengbom har varit involverade i alla delar av projektet, från byggnad till inredning och landskap. Slutligen exteriört så skyddar barrträd mot insyn.
På bästa läge i Friends Arena har Tengboms inredningsarkitekter skapat en butik och mötesplats som varken är för laget eller för klubben AIK. Den är för dess supportrar. I AIK-shopen finner besökaren vardagsrum, museum och shop.
Hjärta och själ
Råsunda fotbollsstadion har sedan den byggdes 1937 varit AIK:s hjärta och själ. När stadion revs 2013 fick laget en ny hemmaplan på Friends Arena. Våren 2018 fick Tengbom i uppdrag att skapa en ny identitetsstark mötesplats – en supportershop – i bästa läge i Arenabyggnaden en stenkast från Mall of Scandinavia.
En känslosam process
Det blir många känslor att hantera när man jobbar nära sin målgrupp. Speciellt när denna är engagerade och passionerade fotbollssupportrar som lever för färgkombinationen svart och gult. Den stolthet som finns för klubben och laget omvandlades till projektets kärna. En plats där den långa tradition som fanns på Råsunda sitter ”i väggarna” men samtidigt en plats där morgondagens konsumtions- och behovsmönster möts.
”Dagens konsument är väldigt påläst och förberedd. Ska man besöka en fysisk butik måste det finnas ett mervärde. Detta var utmaningen vi jobbade med och som resulterade i butikens hjärta.”
En metafor för kärlek
Butiken på 500 kvadratmeter är skapad kring AIK:s hjärta, en metafor för supportrarnas passion och hängivenhet, men också en fysisk gestaltning i rummet i form av en gradäng med sittplatser. Här, i supportrarnas gemensamma vardagsrum kan man kolla på gamla matcher, spana in nostalgiska föremål och se på när personliga matchtröjor trycks. Känslan av samhörighet och gemenskap har satt prägeln på detta rum.
Ett tillåtande flöde i AIK-shopen
För att medge ett snabbt och smidigt försäljningsflöde och en möjlighet för personalen att interagera med supportrarna blev även kassorna placerade i mitten. Resultatet är en butik som alltid bidrar till en befolkad och trevlig hemkänsla – även utanför matchdagar.
Känsla för material
Materialvalen i AIK-shopen är baserade på en känsla av råhet, äkthet och urbanism. Råa material med rå framtoning, kan man säga. Färgskalan är inte otippat svart och gul, men även med inslag av guldstänk. Gultonat glas, träfibergolv och betong bidrar till en sportig och urban upplevelse.
Miljö:
Återbrukades helt och är i dag padelhall i Mölnlycke
Priser:
Architizer A+ Award, Design S arkitekturpris, Stockholms Handelskammares Stadsmiljöpris
Handel med färska råvaror återvände till Östermalmstorg i form av Tillfälliga Saluhallen – signerad Tengbom. Den temporära byggnaden gjorde inte bara så att affärerna gick bättre än någonsin, den drog också ett nytt klientel till området och visade på nya användningssätt av stadens torg. God arkitektur i dess bästa form, tänkte vi.
Först lite historik
Östermalmstorg har historiskt varit en given plats för handelsstånd och försäljning av färska råvaror. Tills stadens förvaltning förbjöd detta, på grund av hygieniska och administrativa skäl. 1888 stod den nya saluhallen på hörnet av Humlegårdsgatan och Nybrogatan färdig, en handelsplats av modernaste slag. Samtidigt innebar det att torget förlorade sin ursprungliga funktion. Men då, när den Tillfälliga Saluhallen tog torget i besittning, spekulerade vi ändå i frågan ”tänk om” man hade valt att exempelvis täcka över marknaden med en permanent byggnad på dess ursprungliga plats. Hur skulle det ha förändrat Östermalms stadsbild och torgets funktion?
Förlust av yta blir positivt
128 år senare var Östermalms Saluhall i stort behov av upprustning och utveckling. Under ombyggnationen som pågick under två år, och som Tengbom också gjorde, beslutade Stockholms Stad att uppföra en temporär byggnad där handel kunde fortgå utan att handlare och stammisar påverkades allt för mycket. För att rymma alla handlare och saluhallens alla funktioner fick man lov att använda hela torgets yta för den Tillfälliga Saluhallen på 1 970 kvadratmeter. En stor nöt att knäcka var att göra förlusten av stadsyta till något positivt. Det löste vi genom omsorgsfull arkitektur med mycket karaktär – en utformning som både lockade till aktivitet och besök, men som också visade respekt mot omgivningen.
God arkitektur lönar sig
Förlängda öppettider i Tillfälliga Saluhallen bidrog till att en yngre målgrupp fick upp ögonen för mathallen. Med det sagt kanske man kunde tro att det äldre och ofta återkommande klientelet försvann, men så blev inte fallet.
Sanningen är att affärerna gick bättre i den Tillfälliga Saluhallen, jämfört med i Östermalms Saluhall och antalet besökare gick upp.
Detta tilltalade förstås både handlare och Stockholms stad, så därför fortsatte vårt samarbete med staden för att ta tillvara på den unika atmosfären med ambitionen att ta med den in i den nyrenoverade hallen om några år. För oss är det ett starkt bevis på att god arkitektur lönar sig.
Nygamla funktioner
Östermalmstorg må ha sett annorlunda, med en struktur av trä och kanalplast placerad på dess mitt. Men stor hänsyn togs till att siktlinjer och rörelsestråk skulle bevaras. Exempelvis fanns det en entré på byggnadens alla fyra sidor, för att torgets befintliga flöde av gångtrafik skulle fungera. Salustånden var placerade längs breda och raka kommunikationsstråk vilket gjorde att orienterbarheten i byggnaden förenklades. Du kunde även se rakt igenom den, för att orientera dig såväl i staden som på torget.
Karaktäristisk och temporär
Vi ritade en byggnad med en stomme av prefabricerade moduler som är snabba att montera och senare demontera när byggnaden tas ur bruk. Det här skapar också möjlighet att återanvända Tillfälliga Saluhallen på en annan plats, möjligtvis med en annan funktion. Trä som material har flera fördelar, i detta fall spelade dess lätta vikt störst roll med tanke på de svåra markförhållandena på torget. Det är också förnybart och ekologiskt, miljövänligt och klimatsmart. Exteriört klädde vi strukturen med obehandlade furustavar av varierande storlek. Sydvästra hörnet och sydöstra fasaden fick stora glaspartier för att erbjuda vyer både in och ut ur hallen. Den övre delen av saluhallen var helt klädd i en semitransparent kanalplast för att släppa in mycket dagsljus och lysa upp som en lykta framåt kvällen.
Utmaningen och behållningen
Vi gillar att lösa problem och i detta projekt bidrog bland annat markförhållandena till utmaningen. Torget lutar 1,9 meter och är placerat rakt ovanpå en tunnelbanestation. Lösningarna vi kom fram gjordei grund och botten saluhallen möjlig, men ledde också till stående förbättringar med bland annat utbytta avloppsledningar och moderna sopsugslösningar för torget.
Blev Tillfälliga Saluhallen permanent?
Det fanns inga planer på att den temporära hallen skulle bli permanent, även då många besökare uttryckte en lust för det. Däremot var det precis det hallen blev – men på en annan plats. Wallenstam köpte hallen som monterades ned i delar och transporterades vidare till Mölnlycke, strax utanför Göteborg. Där blev hallen hem för sex padelbanor och en restaurang och kan nog i dag sägas äga titeln: Sveriges största återbruksprojekt.
Prisbelönad
Tillfälliga Saluhallen har vunnit Design S utmärkelse i kategorin Arkitektur 2016, Architizer A+ Award i kategorin Commercial Retail 2017, samt Stockholms Handelskammares Stadsmiljöpris 2017. Saluhallen har också blivit nominerad i Mies van der Rohe Award senhösten 2016 och Årets Stockholmsbyggnad 2017.
Shoppinggallerior spelar en allt större roll i våra liv, våra städer och i vår kultur. I Umeå har vi ritat ett shoppingcenter med ambitionen att kunderna ska vilja återuppleva miljöerna om och om igen. Välkomna in i Avion Shopping.
På uppdrag av Ikano Retail, som senare bytt namn till Ikea Centres, har vi ritat gallerian Avion Shopping i Umeå. Gallerian ligger i anslutning till ett Ikeavaruhus, och shoppingcentret i Umeå är en av Ikea Centres 58 shoppingdestinationer runtom Europa.
– Konceptet vi jobbat med exteriört är känslan av en lysande och reflekterande iskristall.
Emma Nilsby och Christer Blomqvist, arkitekter
Ansvariga arkitekter hos oss är Emma Nilsby och Christer Blomqvist. De berättar:”Vi har jobbat med projektet från start till slut, med undantag för detaljprojekteringen. Vi fortsatte som designarkitekter under byggskedet och har även ansvarat för interiörkonceptet och lös inredning av de publika delarna. Konceptet vi jobbat med exteriört är känslan av en lysande och reflekterande iskristall, något som ska ge tydliga associationer till placeringen i norr.”
Det tredje vardagsrummet
Avion Shopping är ett 34 000 kvadratmeter stort shoppingcenter med ett 90-tal butiker fördelade på två våningar. Här finns sex restauranger och fem kaféer. Orientering i byggnaden har därmed varit en viktig aspekt för oss, att ledsaga besökaren och se till att visiten blir en speciell upplevelse som man gärna vill upprepa. Av den anledningen har vi tagit oss an projektet som ”det tredje vardagsrummet”, efter hemmet och arbetet. Gallerian ska vara lika mycket en mötesplats som ett besöksmål, funktionen är därför grundläggande. Ett svar på detta är att det inte finns några återvändsgränder i gallerian – besökarna promenerar på två ovala banor. Detta ger tydliga siktlinjer i rummet och bidrar till ökad orienteringsförmåga.
Bildspel
Material och färger har fått vara naturliga, bland annat finns det stora inslag av askträ på paneler och golv. Vi har eftersträvat en typiskt skandinavisk känsla där interiörens kulörer går efter årstiderna.
Handelsplatser är och har historiskt alltid varit viktiga för oss människor.”
Inte en låda
Exteriören är förvisso en stor låda, det är ofrånkomligt. Men vi har velat stiga utanför konventionen av den typiska lådarkitekturen som så ofta dominerar handelsprojekt. Därför har vi, i samråd med Ikea Centres, tagit fram en fasad med sandwichelement i aluminium, varpå vi placerat en böljande dekorativ sträckmetall. Hur kommer vi då bort från ”lådan”? Jo, genom att jobba med släpljus uppifrån och ned bakom fasaden skapar vi en upplevelse av att byggnaden glittrar kvällstid och när den böljande formen framhävs får den ett mycket mer tredimensionellt uttryck.
– Vi är glada att vi fick till denna speciella och karaktärsfulla fasad. Det var lite av en chansning, eller förhoppning, från vår sida, men Ikea Centres var positiva till den, säger Emma Nilsby.
Det slutliga uttrycket kom vi fram till genom att göra en 1:1-skalmodell tillsammans med tillverkarna.
Läge läge läge
En byggnad med bra logistik, där flödena av människor fungerar bra, skapar naturligt bra butikslägen. Vi har varit noga med att se till att varje butik syns och har möjlighet att uttrycka sin närvaro.
”Handelsplatser är och har historiskt alltid varit viktiga för oss människor. De är ofta dessutom mötesplatser, vilka vi på Tengbom lägger stor prestige i att skapa bra och funktionella. Gallerior är därutöver intressanta miljöer för oss att gestalta då det är platser alla har tillgång till, men som ändå inte riktigt är en del av det offentliga rummet. Vi har därför fokuserat på att skapa miljöer man vill umgås i länge, som bjuder in till spänning såväl som lekfullhet”, säger Emma Nilsby.