Stadshagsklippans skola

Skolan som kreativt nav
Uppdragsgivare: Sisab
Plats: Stadshagsklippan, Stockholm
Uppdragsår: 2014-
Projekttyp: Skola F-6

En skolmiljö kan inspirera till stordåd, eller skjuta kreativiteten i sank. Att Stadshagsklippans skola i Stockholm gör det förstnämnda är både elever och lärare överens om.

161103_cam03_01_2
Vi på Tengbom jobbar gärna med skolor och förskolor. Att alla, inklusive barn och ungdomar, förtjänar bra arkitektur är en självklarhet.

Det är aldrig för tidigt att introduceras för bra arkitektur. Allas vardag förbättras av en god miljö. Därför jobbar vi gärna med skolor och förskolor. Nu har Tengbom på uppdrag åt Sisab och Utbildningsförvaltningen ritat en ny skola på Stadshagsklippan i Stockholm, med plats för 750 elever i årskurserna F till 6. Det är ett viktigt och spännande arbete och utgångpunkten har varit att skapa en levande och pedagogisk skolmiljö som stimulerar både barnen och de vuxna lärarna som har den som arbetsplats. Det har också varit centralt att få skolan att kännas som en integrerad del av omgivningen.

– Vi har jobbat mycket med att skapa en sömlös relation mellan staden och skolan. Tanken är att de ska vara en del av varandra och fungera som en mötesplats, lite som ”kyrkan i byn”. Något att samlas kring, berättar Kia Larsdotter, en av de ansvariga arkitekterna.

Gilla läget

Skolan har getts ett urbant läge och det för så klart med sig så väl fördelar som utmaningar. Tomten har i stor grad formats av grannarna, ett bostadshus och den nya Stadshagens Idrottsplats. Vi har placerat byggnaden längs med St Göransgatan på kanten mellan den lägre gatan och den upphöjda idrottsplatsen, i direkt anslutning till Stadshagens tunnelbanestation och det nya stadsdelstorget väster om skolan. På så sätt skapas ett fungerande sammanhang med flera offentliga funktioner i samverkan kring torget, och skolan blir en naturlig del av staden.

– Jag är nöjd med att vi lyckats rita en välfungerande skola på en utmanande plats. Vi har en gedigen erfarenhet från liknande uppdrag och vet vad som fungerar och vad som inte gör det, säger Kia Larsdotter.

– Vi har lyckats bejaka platsens förutsättningar i stället för att jobba emot dem och gjort en platsspecifik och intressant arkitektur som fungerar som en förlängning av staden och ger något tillbaka till platsen.

161103_cam02_01_uppifran
Mycket av gestaltningen handlar om att överbrygga nivåskillnaden och länka de två nivåerna till varandra,

Arkitektur i kontext

Byggnaden är placerad i souterräng med gatan i den nedre nivån och skolgården i den högre. Huvudentrén vetter mot gatan och elevernas huvudsakliga entré mot skolgården. Mycket av gestaltningen handlar om att överbrygga nivåskillnaden och länka de två nivåerna till varandra, liksom att hantera de mörkare souterrängplanen. De gemensamma delarna av skolan får en direkt relation med stadsrummet, gatan och torget.

Arkitektur handlar om avvägningar. En högre byggnad ger mer plats till skolgården, samtidigt får inte byggnaden bli för hög, då hinner eleverna inte ut under rasten.

Rast på schemat

Som alltid handlar arkitektur om avvägningar. En högre byggnad ger mer plats till skolgården, samtidigt får inte byggnaden blir för hög och vi har följt Utbildningsförvaltningens krav på max tre våningar. Annars hinner eleverna helt enkelt inte ut under rasten. Som komplement till den extremt begränsade skolgården har vi även anlagt en takterrass med utomhusateljéer och möjlighet till pedagogiska aktiviteter såsom odling, idrott och filmvisning. Allt för att göra vardagen på skolan lite roligare.

-Vi har försökt skapa en byggnad som utöver sin funktion som skola uppmuntrar och inspirerar till möten. Mötet mellan stad och byggnad och människor emellan. Genom sin placering i stadsrummet och sin tillgängliga karaktär får skolan en central och samlande funktion i stadsdelen som gör skolan till mer än skola, avslutar Kia Larsdotter.

161103_cam04_01_1
Vi har jobbat mycket med att skapa en sömlös relation mellan staden och skolan. Tanken är att de ska vara en del av varandra och fungera som en mötesplats, lite som ”kyrkan i byn”.

Teamet bakom projektet

  • Kia Larsdotter Arkitekt
  • Pontus Eriksson Arkitekt MSA
  • Amelie Rydqvist Arkitekt
  • Thomas Pollack Arkitekt

Kontaktpersoner

Lina Swanberg Arkitekt, studiochef Utbildning + 46 8 412 53 36