Guldstolen 2020 – från Gatsby till Kubrick via färgfilm

Elegant 1920-talskänsla, färgbomb, högteknologisk minimalism eller en poetisk rymdresa. Vilken väg du än väljer, gå längre! I dag den 25 mars tillkännages vinnaren av Sveriges viktigaste utmärkelse inom inredningsarkitektur, Guldstolen, och vi har pratat inredningstrender – eller avsaknaden av dem – med jurymedlemmen och Tengbomaren Susann Wessely Gromark.

Mötesplatser som restauranger, kontor och lärosäten har som bekant stått ovanligt tomma det senaste året. Sällan har vi väl längtat efter nya miljöer så intensivt som nu. De nominerade projekten till Guldstolen 2020 ger oss en välbehövlig injektion med framtidstro i form av djärva inredningar som visar på mervärdet i arkitektur och design. Det handlar om fyra ytterst genomtänkta och sinsemellan olikartade koncept som signalerar att den enda viktiga trenden att följa gäller hållbarhet – som ju knappast kan klassas som en trend längre utan en självklarhet. Däremot kan man se hur begreppet breddats i något som trots allt återkommer i de fyra inredningarna, nämligen hantverk och materialkunskap. Men framför allt slås man av oräddheten, där det mest handfasta exemplet väl är Cyan racings kritvita bilverkstad, där Liljewall arkitekter närmast har fört in science fiction-vibbar.

Hos Cyan racing är man inte rädd för oljefläckar. Vågad verkstad av Liljewall arkitekter. Foto: Carl Ander & Kalle Sander
Susann Wessely Gromark, inredningsarkitekt på Tengbom och jurymedlem i Guldstolen

– Här utmanar man verkligen professionen, det är snarare ett labb än en verkstad. Det signalerar professionalism, de vet vad de gör, säger Susann Wessely Gromark, Tengboms eget inredningsproffs som tillsammans med journalisten Mark Isitt, arkitekten Mia Erlandsson och konstnären Backa Carin Ivarsdotter har suttit i den ytterst kompetenta juryn utvald av Sveriges Arkitekters akademi för inredningsarkitektur.

Hantverk och potentiella pandemilösningar

Det hon och de andra jurymedlemmarna fastnade för hos alla fyra finalister är hur de har vågat tänja på gränserna.

– De har tagit sig an det här och verkligen haft en konstnärlig ambition, gjort sin egen tolkning och dragit det snäppet längre. Det finns ingen egentlig röd tråd visuellt utan man kände att de hade fokuserat på uppgiften för just det uppdraget, och det har gjort funktionen starkare. De har konsekvent genomfört en stark idé om rumslig gestaltning utan kompromisser, och det har stärkt helhetsupplevelsen – in i minsta detalj.

Restaurang Aira: ett poetiskt universum signerat Jonas Bohlin. Foto: Lasse Olsson

Det handlar alltså mer om ett förhållningssätt där man som arkitekt och uppdragsgivare är trogen sin gemensamma vision och realiserar den på ett så gediget sätt som möjligt. Restaurang Aira (som för övrigt blev vinnare) på Djurgården låter gästen dinera under ett stjärnbestrött himlavalv i en miljö som lyckas vara både stram och poetisk. Arkitekt Jonas Bohlin har tagit hjälp av konsthantverkare, och just hantverket och de omsorgsfulla materialvalen går igen i flera av projekten. I det kulturminnesmärkta posthuset i Göteborg har Semrén och Månsson inrett en annan restaurang, Vrå, som gör skäl för sitt namn med sina sittöar och skärmväggar, något vi kanske får se mer av i en pandemimedveten framtid. Moderna och smarta lösningar kombineras sömlöst med inspiration från svunna epoker: Glasblock som både avdelar och lyser upp, bordsskivor av glaserad lavasten och handgjorda japanska textilier skapar en atmosfär där 1920-tal möter vårt 20-tal.

Elegans i anrik miljö. Semrén & Månsson är nominerade för inredningen av restaurang Vrå. Foto: Anders Bergstedt

Fashions fade, style is eternal

Susann Wessely Gromark konstaterar att vi har sett mycket murriga miljöer de senaste åren och att det därför också var uppfriskande med Cyan racings avskalade, minimalistiska kontor och färgglädjen hos Mälardalens högskola, där AIX arkitekter låter en mängd röda och gröna toner flöda i trappor, korridorer och loftgångar.

– Att jobba med färg kan hjälpa till att skapa fantastiska rumsliga kvalitéer och stödja både funktion och orienterbarhet, speciellt i en komplex byggnad som denna där mycket händer. Framförallt har färgpaletten gett högskolan en riktig identitet.

AIX arkitekter låter färgerna flöda på Mälardalens högskola. Foto: Åke E:son Lindman

Vägen till det där personliga uttrycket är sällan en genväg, men det är så gott som alltid värt investeringen.

När forskning visar att vi tillbringar nästan 90 procent av våra liv inomhus finns all anledning att vinnlägga sig om bra miljöer. En lyckad gestaltning genererar ofta en känsla av tillhörighet och sammanhang som inte står och faller med modets svängningar; det som håller över tid, och inte heller kräver för mycket underhåll, spar både pengar och minskar klimatpåverkan. Och det går utmärkt att släppa fram sin poetiska ådra, eller sin sci fi-vurm, utan att göra avkall på funktionaliteten. Inred utifrån ditt eget universum, så möts vi snart där igen!