Borås Arena tar in guldet

I månader har fotbollsläktare runtom i världen ekat tomma. COVID19-restriktionerna har slagit hårt mot den stora samhällskraften fotboll. Men saker har skett bakom kulisserna. På Borås Arena har bland annat businessloungen skräddats om. Såklart klämde vi in lite guld. Vad vore en arena utan guld?

Hemmalaget IF Elfsborg har just placerat sig som fyra i den allsvenska tabellen. Men långt innan, närmare bestämt våren 2005 invigdes Borås Arena och tog därmed lead på den arena-boom som skulle genomsyra Sverige en tid framåt. Ullevi, Friends, Tele2 Arena med fler följde efter.

Borås Arena
Ett heltäckande konceptualiseringsarbete gjordes, och vår designingång blev att skapa en restaurang och lounge i ett

Europas finaste businesslounge

Men en arena lever och slits med tiden, den kräver uppdatering och underhåll. Det fanns behov att stilla både utifrån teknik, UEFA-krav, säkerhet och planbelysning. Och medan RO-gruppen stod som totalentreprenör fokuserade vi på upplevelsen för de mest dedikerade – nämligen arenans businesslounge med tillhörande restaurangkök och inredning.

Vi svarade: då tar vi in guldet. Och där började en spännande resa.

Planlösningen för det planet där businessloungen är placerad ritades helt om

För fotbollsmänniskor – och alla andra

Utmaningen blev att knyta ihop klubbens önskan med stadens önskan. Borås Stad som hyr arenan av Borås Arena AB, och som sköter drift och underhåll såg framför sig en plats där alla kunde känna sig välkomna. Fotboll är ett naturligt inslag på arenan och i loungen men flera andra event och gäster måste kunna husera i samma lokal.

IF Elfsborg som i sin tur hyr arenan av staden är en förening med starka historiska rötter som ville utveckla sitt anrika varumärke. Samtidigt fanns ett tydligt önskemål om att loungen skulle andas exklusivitet.

Borås Arena
En fin avvägning i valet av färgsättning och material skapar ett oväntat möte mellan det exklusiva och mer basic

Mer restaurang än lounge

Vår designingång blev därför att skapa en restaurang och lounge i ett. En upphottad variant av den traditionella sponsorloungen. Och med ett (i fotbollsvärlden märkligt nog) otippat inslag av guld kunde vi flörta med såväl exklusiviteten som fotbollen.

Vi satte i verket ett heltäckande konceptualiseringsarbete. Planlösningen för det planet där businessloungen är placerad blev omritat. Serveringsköket i sin tur blev uppgraderat med storköksfunktioner medan vi bytte ut möbler och belysning helt. En fin avvägning i valet av färgsättning och material blev viktig där det exklusiva naturligt möter mer basic inslag som spårad formplywoodpanel.

Input Interiör levererade inredning

Stilfull mötesplats

I dag är den nya loungen en stilfull plats för alla. En plats med tjus. Sponsorträffar, nätverksluncher, olika typer av event och aktiviteter – det mesta är möjligt. Såklart har redan elfsborgsikonen aka landslagsmannen Anders Svensson varit på plats. Nu väntar vi bara på publiken.

Foto: Lisa Wingård

Vill du veta mer? Slå en pling till
+46 739 833 400