En helt barock lunch

Hur kan vi tolka barocken i en modern byggnad utan att det blir pastisch eller parodi? Denna kluriga frågeställning lyfte några av Tengboms inredningsarkitekter under torsdagens kreativa lunchdiskurs ledd av Jesús Azpeitia.

Matteus kallelse (1599-1600) Källa: Wikipedia

Det finns en plats i en italiensk by. Det finns också en struktur för en modern hotellbyggnad med industriella inslag. Hotellet kommer att bli ett stort lyft för en liten by. En plats vid havet där ingen mindre än barockkonstnären Caravaggio intog sin sista vila. ”Det vill vi ta vara på” förklarar Sara Persson, Hedvig Andersson och Josef Zetterman. Men hur får man in exempelvis sammet och mörka toner i en ljus och solig plats utan att det blir apart?

Med hjälp av konsthistorieboken ger Hedvig en inblick i vad barocken egentligen står för. Hon pratar om dramatik och människors känslor. ”Ofta skildras människan påverkad av olika dramatiska händelser och dessa känslouttryck fångas i skulpturer och bilder. Ofta är det överdrivet, överdådigt, med en känsla av rörelse och gärna även teatraliskt.” I arkitekturen översattes det till konvexa, konkava, elliptiska, tunga, massiva former som samexisterade genom olika discipliner. Vi får se en bild av ett typiskt barockt tak där målning, skulptur, stuckatur och ljus samspelar.

”Vi har fascinerats av hur det känns att vara i målningarna. Hur upplevs mörkret, ytorna, strukturerna. Hur är det att stå i det där studerade ljuset?”

Caravaggio blev känd som ”dunkelmålare” för hans teknik att jobba med mörker och skuggor som ofta sträckte sig över draperade tyger och dolda ansikten. ”Han satte ljus på sidoberättelser i sina målningar, exempelvis som här där Jesus porträtterats som en sidogestalt, vilket var nytt för tiden” säger Sara och visar målningen Matteus kallelse (1599-1600).

”Vi har fascinerats av hur det känns att vara i målningarna. Hur upplevs mörkret, ytorna, strukturerna. Hur är det att stå i det där studerade ljuset?” säger Sara.

Kollegor som delar 

Så inleds lunchens diskussion med fokus på hotellets konferensavdelning, där de barocka inslagen enligt inredningsarkitekterna eventuellt inte känns lika naturliga som i restaurang, entré och lounge.

 

Visa det här inlägget på Instagram

 

Ett inlägg delat av TENGBOM (@tengbom)

Menar ni att det är en konflikt mellan barock estetik och rum gjorda för arbete, frågar någon. Apropå detta tipsar någon annan om Stenbockska palatset där Tengbom specialritat AV-möbler just för att passa in i en 1600-talsmiljö. Har barocken ens att göra i ett konferensrum, frågar någon annan, och som motsvar föreslås det istället att ”go crazy” och hantera konferensrummen som teatrar. ”Spela med uttrycken och ge besökaren något att minnas!” ”Det finns inget värre än konferenslokaler där konceptet inte löpt hela vägen ut” menar ytterligare en person.

”Låt datorn ta fram komplexiteten”

Fler tips trillar in från kollegorna, som att jobba med barocka element som har en lätthet och transparens som för tankarna till epoken men ändå kan kopplas till byggnadens moderna yttryck. Slutligen tipsas det om att jobba med Tengboms innovationshub ArchTech och med hjälp av algoritmer generera nya former. ”Låt datorn ta fram komplexiteten”.

Sen då? 

Sara, Hedvig och Josef ser kanske inte lösningen framför sig – än, men så finns det ju inte heller några rätt eller fel. De konstaterar i alla fall att de fått med sig bra verktyg för fortsatta diskussioner genom att höra vad andra lockas och intresseras av med barocken.

Håll utkik för uppdateringar om projektet. Än så länge råder stort hemlighetsmakeri.