Kalmar Tågdepå vinner stadsbyggnadspriset

Kalmar Tågdepå har vunnit årets stadsbyggnadspris i kategori god arkitektur. Att en industribyggnad uppmärksammas för sin gestaltning är ganska sällsynt i branschen, men så har det inte alltid varit.

Under onsdagen delades årets stadsbyggnadspris ut vid en ceremoni i stadsparken i Kalmar. I år blev priset uppdelat i två kategorier, god arkitektur och god byggnadsvård. Stadens nya tågdepå designad av vår Nils-Olof Ljunggren och byggd av kommunägda KIFAB tog hem priset i den första kategorin. Vi är väldigt stolta att det är just ett industriprojekt som fick utmärkelsen och hoppas på att fler industribyggnader kan få ett starkt och modernt uttryck som sätter dem på stadens designkarta.

Juryn uppskattade den vågade arkitektoniska gestaltningen av Kalmars tågdepå.

I sin motivering till priset skrev juryn:

”En industribyggnad som fått visa upp sig. Fasaderna fungerar inte bara som skydd utan har även fått en arkitektonisk gestaltning som med enkla medel skapar uppmärksamhet. Genom sin arkitektur har man på ett tydligt sätt gett byggnaden ett ansikte, ett spännande uttryck som på långt håll väckt intresse. Byggnaden visar på ett intressant sätt att industribyggnader är en intressant del av stadens gestaltning. En kaxig framtoning där ingen tågresenär kan missa att man kommit till Kalmar.”

Nils-Olof Ljunggren och Michael Gelebo, vd för kommunägda KIFAB, hyllades på scen med diplom och plakett som kommer att hängas upp på fasaden. Det är inte ofta att uppdragsgivaren ger fria händer till arkitekten att skapa en uttrycksfull gestaltning vid en sådan typ av projekt, men KIFAB ville att tågdepån skulle synas på utsidan och litade på Nils-Olofs färgstarka vision som visar en visuell koppling till bolaget.

I slutet av 1800-talet var industribyggnader en viktig del av stadslandskapet och ritades ofta av stora arkitektprofiler som satte en unik estetisk prägel på varje hus – en, i stor del bortglömd, konst som vi ofta romantiserar kring. Med Kalmar Tågdepå går Tengbom tillbaka till industrialismens rötter och hoppas på att stadsbyggnadspriset inspirerar till fler liknande satsningar. Industriområden behöver inte vara tråkiga zoner som helst osynliggörs, utan kan bli en integral och attraktiv del av stadens arkitektoniska ansikte.