En samarbetsform i tiden

”Hub” och ”co-creation” är modeord på allas läppar. Men vad är det, vad kommer att hända i framtiden – och är hubbar ens en bra idé? Dagens välbesökta Tengbom Talk med rubriken Hub eller Hype? på Internetstiftelsens Goto 10, gav en hel del svar och, kanske allra mest intressant, öppnade upp för många fascinerande frågor.

Tengboms digitala coach Ashkan Fardost ger först en kort introduktion till fenomenet.

– Jag är en rabiat förespråkare för att tech-trender är roliga och inspirerande men att det är beteendetrenderna som alltid ger oss den bästa, tyngsta analysen om vart världen är på väg och varför världen ser ut som den gör i dag.

Att vara ”normal” eller ”weirdo”

Han sammanfattar kort vår utveckling sedan femtiotalet. Då var det ”inne att vara normal”. Det fanns så klart redan då ”weirdos” som stack ut från samhällsstrukturen men de var undantag. Med globalisering och kulturutbyten börjar dock gruppen ”normala människor” minska, och fler subkulturer uppkommer. I dag, i en post-internetvärld, har gruppen ”normala människor” sjunkit så mycket att det är ”weirdos” som styr världen.

– Internet har dödat behovet av att vilja vara normal. Vi föds som weirdos men har tidigare behövd förändra det. Men nuförtiden kan vi gå online, skriva om något obskyrt intresse och redan nästa dag få massor med svar från människor med samma obskyra intresse. Vi behöver inte längre vara ”normala”. Med internet får vi utlopp för dem vi egentligen är, säger Ashkan Fardost.

Panelen från vänster: Ashkan Fardost, Eva Karlsson, Johanna Munck af Rosenschöld, Micke Ahlström och Niklas Serén.

Något för alla smaker

Internet dödar alltså mainstream och skapar miljontals nischer i stället. Men även de behöver samlas och utbyta idéer någonstans. Då föds de första kontorshotellen, co-working spaces eller om man så vill – hubbarna. Utvecklingen går framåt och nu värderas exempelvis We Work, som tillhandahåller co working-platser till de så kallade digitala nomaderna, till 16 miljarder dollar.

Men behövs hubbarna, eller är det en trend för ett fåtal som snabbt kommer att blåsa över och lämna plats för ”normala” arbetsplatser igen? Dagens panel bestående av Micke Ahlström, delägare och styrelseordförande för SUP46 och grundare av Hyper Island, Eva Karlsson, Houdini Sportswears vd, Niklas Serén, projektledare på Internetstiftelsen och vår egen Johanna Munck af Rosenschöld som är arkitekt, hugger in på frågan.

Tecken i tiden

Svaret verkar vara ”ja”. Startups behöver dynamiken och synergieffekterna det ger att sitta tillsammans med andra i samma bransch, stora företag behöver träffa nya medarbetare och få kulturell input, människor med passion för något men utan konkret företagsidé behöver träffa någon som kan hjälpa dem att komma vidare och kommuner kan vitalisera en hel stad genom att hitta nya sätt att tänka och kommunicera.

– När jag började sitta tillsammans med andra var det för att jag inte hade råd med en lokal utan behövde hjälp att betala. Nu ser det helt annorlunda ut. Kunderna är inte intresserade av att sitta tillsammans för att det är billigare, utan sticker in huvudet och känner på kulturen, berättar Micke Ahlström.

– Små företag behöver hjälp att komma igång och stora företag bokar några arbetsplatser i ett par månader för att de behöver en stund med en ny kultur, nya processer och nya konversationer vid kaffeautomaten. Sen fungerar de personerna som ambassadörer för ett nytt sätt att samarbeta, fortsätter han.

Samtalsämnet engagerar inte bara panelen, strax ger sig publiken också in i leken.

Hela världen i hubbar

Fenomenet är så klart inte exklusivt för tech-branschen.

– Jag känner igen det där. För att vara ett arkitektkontor är vi stora, vi är 600 personer. Vi behöver ta in folk utifrån, och starta grupper som får ifrågasätta vår bransch. Det handlar om att hitta ett annat sätt att se på företaget. Vi är inte en stor maskin på väg åt ett enda håll. Vi bejakar att det finns små delar även i ett stort företag, säger Johanna Munck af Rosenschöld.

Nu vaknar också publiken till liv. ”Kan man driva skola i hubb-format?”, ”Hur kan myndigheter jobba med hubbar?” är två av de många spännande ingångarna som öppnas. Och ”är det bäst att söka sig till en redan existerade hub eller ska man starta en egen?” På den sista frågan har Micke Ahlström ett konkret tips:

– Det är bäst att börja med att röra sig utåt. Det går mycket snabbare att skapa en ny kultur genom att snylta på någon annan! Identifiera vem som har en sådan kultur du vill ha och häng där. Och sen kan du ta med det hem igen.