Tre snabba från Milano med Mathieu Gustafsson

Det droppas Milanorapporter överallt nu. Men varför reser man dit som formgivare? Vad ser man? Och – var det bättre förr? Vi tar en espresso med formgivaren Mathieu Gustafsson och reder ut bland intrycken.  

Måste man åka till Milanos designvecka om man är designer?

– Nej, men jag tycker om att åka för att scanna av marknaden så att jag ser vad jag inte ska göra. Man får en bra överblick över vad kollegorna gör. Om något redan finns, finns ju ingen mening för mig att göra det. Jag vill utgå från ett behov och vara problemlösande, inte göra något för att det är trendigt.

Vilka är dina intryck från årets vecka?

– Jag måste säga att det kändes lite trött i år, som om luften hade gått ur veckan. Det fanns så klart bra saker, jag gillar exempelvis alltid att besöka Triennalen, och på mässan hittade jag fina produkter och montrar från bland andra Vitra, Arper och Kartell. Det är alltid roligt att se stora företags spektakulära montrar. Forma Fantasma hade ett fint bord på Airbnb-utställningen. Men det allra bästa var ändå Fondazione Prada. Byggnaden är helt suverän. Det är kul att se något så välgjort. Nivån på detaljeringen, hur de behandlat materialen och blandat ”fina” och ”fula” material.

Om du ska spana lite större, vart är designvärlden på väg?

– De är svårt att säga men överlag känns det som att det är en skiftning på gång i möbelvärlden. Det var fler aktörer från Asien och många australiensiska företag man inte sett tidigare. Designmedvetenheten har blivit större i världen och det är ju ganska självklart egentligen. Rent estetiskt tycker jag att man kan se året som slutfasen på en postmodern period. Det har varit mycket influenser från Memphis-gruppen under de senaste åren, med enkla geometriska figurer i starka färger och äkta material. Nu är vi på väg mot något annat. Vad det blir återstår att se.