Tillbaka till framtiden

Visst fascineras ni också av att tänka på och sia om framtiden? Vi på Tengbom älskar det! En fråga vi ofta återkommer till är: Hur ser morgondagens arbetsplats ut?

Därför var det med glädje vi tackade ja till att medverka i Steelcase spännande paneldebatt Designing for the future. What will work look like 20 years from now? Vår Stockholmschef Johanna Munck af Rosenschöld var i gott sällskap av designern Michael Young, Sofia Stenwall från Oracle och Henrik Eriksson från Vasakronan.

Foto: Per Ranung
Här är Telias kontor. Helt nytt! Men hur kommer kontoren att se ut om 20 år? Foto: Per Ranung

– Vi i Sverige har alltid varit förtjusta i tanken på att det finns en universell lösning som passar alla, och i kväll kommer vi att få höra att vi står inför många lösningar i stället, började kvällens moderator Annika Dopping.

Och det stämmer. Panelen hann knappt dra efter andan innan det talades om urbaniseringen, superdyra kontorshyror och om olika önskemål från olika generationer. Men också om att företag kommer att ha möjlighet att satsa på lösningar som funkar just för dem. Kanske vill små startups sitta i så flexibla kontor som möjligt? Eller kommer de tvärtom att vara intresserade av att investera i personliga, kreativa kontor för att konkurrera om de vassaste medarbetarna?

Designern Michael Young har haft kontor i Hong Kong de senaste tolv åren och för honom är det viktigaste att erbjuda sig själv och sina kollegor en miljö som uppmuntrar till kreativitet genom inspiration.

– Mitt kontor är lite som en tredimensionell Pinterest board. Jag köper saker när jag reser och sedan tar jag med dem till kontoret. Det ger oss en ständigt föränderlig miljö. Vi har även en yta där man bara kan sitta och tänka om man känner för det. Och på vårt kontor i Bryssel ställde vi upp ett tält i ett av rummen, vår version av Base Camp Everest. Där kan man ta en tupplur om man känner att man behöver det. Det behöver jag – varje dag, berättar han.

Rätt kontor till rätt kund

För honom handlar det mindre om flexibilitet eller employer branding, och mer om eftertänksamhet, dagdrömmeri och om att visa respekt för kollegorna genom att investera i den gemensamma arbetsmiljön.

– Vi har en inspirerande miljö där vi kan vara kreativa. Om vi skulle behöva sitta i en kub skulle vi dö.

För de flesta skulle Youngs kontor kanske vara i spexigaste laget med sina tält, zebror och uppstoppade kängurur. Men precis som Sofia Stenwall konstaterar är många unga kräsna när de väljer arbetsplats. Det handlar inte om lönen, utan om att hitta ett företag vars värderingar stämmer överens med ens egna. Och de värderingarna kommer så klart bland annat till uttryck genom den fysiska plats där man sitter.

– Vårt jobb är att hjälpa våra kunder att skapa miljöer som passar deras organisation. Vi prototypar oss fram mot lösningar. Vi analyserar, diskuterar, ritar, gör om och fortsätter så. Det viktiga är att involvera alla i processen, säger Johanna Munck af Rosenschöld.

– Ska jag framtidsspana lite hoppas jag att vi får se byggnader där man delar på utrymmen som restauranger, konferensrum och liknande. Men det viktigaste är att bygga företagets kultur, och det kan man göra med arkitektur. I Sverige är till exempel fikat väldigt viktigt. Så när vi gjorde om vårt huvudkontor valde vi medvetet att sätta vår tjusiga kaffemaskin nära den öppna ytan vi kallar Arenan, just för att locka människor att umgås och prata med varandra under dagen, fortsätter hon.

Tengboms HK
På sommaren kan man ta med sig fikat ut på terrassen också hos Tengbom.

Ensam inte stark

Det exemplet passar fint som avslutning eftersom en av de mest spännande kommentarerna från publiken, när det öppnades upp för frågestund, var den om undersökningen som visar att de allra flesta går till jobbet inte för att vara effektiva, kreativa eller lönsamma utan för att vara sociala. Så oavsett hur framtidens kontor ser ut lutar det mesta åt att vi även då kommer att vilja sitta tillsammans, utbyta idéer, hitta lösningar på utmaningar och jobba ihop.